رئیسی از گشت ارشاد می گذرد؟

 هرچند به نظر می رسید ابراهیم رئیسی در این فرصت، دست کم به دو پرسش مهم اقتصادی که وعده های انتخاباتی اش نیز بود پاسخی روشن دهد اما ماجرا و چالش اخیر، جایی برای پاسخ رئیسی به سوالات اقتصادی باقی نگذاشت؛ مثلا آنکه بگوید وعده ایجاد یک میلیون شغل و همچنین ساخت یک میلیون مسکن به کجا رسیده است؟ او تنها در پایان این گفت و گوی تلویزیونی، بدون آنکه به آمار روشنی اشاره کند، به این گفته بسنده کرد که آمار بیکاری در حال کاهش است و صدها کارگاره تعطیل و نیمه تعطیل در حال فعال شدن است.

در واقع رئیسی در حالی این بار در مقابل دوربین صدا و سیما نشست که در ۱۰ روز اخیر، کشور با تجمعاتی در برخی مناطق کشور روبرو شده است؛ تجمعاتی که از درگذشت مهسا امینی پس از حضور در مقر پلیس امنیت اخلاقی آغاز شد و معترضان، گشت ارشاد را در این حادثه مقصر می‌دانند. موضوعی که به مهمترین ماجرای این روزهای کشور تبدیل شده که ابعاد سیاسی آن تنها به داخل کشور محدود نمانده است. نکته آنکه رئیسی در پایان این گفت و گوی تلویزیونی در حالی که بدون ارائه آمار تنها به توصیف کاهش آمار بیکاری پرداخت، این موضوع را دستاورد دولت خواند که دشمنان نمی توانند آن را ببینند و با ایجاد اغتشاشات می خواهد جلوی این کارهای دولت را بگیرند.

ناراحتی رئیسی از شنیدن خبر فوت مهسا امینی

با این حال، رئیسی که از میانه این گفت و گو به ماجرای مهسا امینی اشاره کرد، با بیان اینکه همزمان با شنیدن اولین خبر درباره درگذشت خانم امینی، به وزیر کشور گفتم که با حساسیت این موضوع را دنبال کنید، اعلام کرد که در انتظار گزارش قطعی پزشکی قانونی درباره این ماجرا هستیم.

دفاع تمام قد رئیسی از پلیس و سپاه

ابراهیم رئیسی که در ادامه این گفت و گو از پلیس و سپاه به عنوان مدافعان امنیت کشور یاد کرد، به تقدیر عملکرد آنان پرداخت و تاکید کرد که اینها جدا از مردم نیستند و جزو مردم هستند و حافظ امینت و جان و مال مردم هستند. تعرض به اینها قابل تحمل نیست خط قرمز جمهوری اسلامی جان و مال مردم است.

رئیسی در ادامه به تجمعات اعتراضی اخیر در کشور نیز اشاره کرد و با بیان اینکه  باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود، تصریح کرد: امکان دارد یک اعتراض و سخن مخالفی وجود داشته باشد و هیچ اشکالی وجود ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح عمومی کمک می‌کند.

رئیس جمهوری با اعلام اینکه ما تحریم و آشوب را دو روی یک سکه می‌دانیم، گفت: عده‌ای امروز می‌خواهند در کشور آشوب و اغتشاش ایجاد شود و مسئله فوت مرحومه مهسا امینی را برای سلب امنیت کشور بهانه کردند.

اولتیماتوم رئیسی: ارزش ها تغییر نمی کند

به گفته رئیسی نظر و نقد غیر از اغتشاش است و باید زمینه هر گونه نقد و اعتراض را در دولت ایجاد کرد. او با تاکید بر اینکه آن چیزی که در جامعه به شدت به آن نیازمندیم وحدت و انسجام ملی است، گفت: نباید به دشمن اجازه داد وحدت و انسجام ملی را تضعیف کند. رئیسی از کشته سازی‌ها برای تامین هدف برهم زدن انسجام ملی یاد کرد و گفت: راه برای بررسی روش اجرای قانون باز است، اما ارزش‌ها تغییر نمی‌کند. به نظر می آید این سخنان رییسی در مورد نحوه اجرای قانون حجاب باشد که می تواند به معنای تغییر شیوه و حذف گشت ارشاد تعبیر شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.