بن کاسپیت در المانیتور نوشت نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، احتمال امضای توافق احیای برجام را تا چند روز پیش ۹۵ درصد می‌‌دانست؛ حتی برخی از نزدیکان او، آن را ۱۰۰ درصد ‌‌می‌‌دانستند. یکی از نزدیکان بنت چند هفته پیش به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت: «توافق آماده و در کنار یک خودکار روی میز است. فقط امضا ندارد.»

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی انتخاب در ادامه این مطلب آمده است که با این حال، این ارزیابی در روز‌‌های اخیر تغییر کرده است. به گفته دستیاران او، بنت اکنون بر این باور است که چشم‌‌انداز امضای توافق احیای برجام اکنون ۵۰-۵۰ است. او به همکاران خود گفت دولت ایالات متحده همچنان مشتاق امضای توافق است و افزود که اسرائیل منطق آمریکا را درک می‌کند، اما با آن مخالف است. وی سپس گفت کل کار بر سر موضوع سپاه به بن‌بست رسیده است.

در ۲۰ آوریل، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهند، جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا اکنون مصمم به حفظ سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است.

بنت و نزدیکانش این بن‌‌بست را یک دستاورد بزرگ، هرچند تاکتیکی و نه استراتژیک می‌‌دانند.

یک دستیار بنت به المانیتور گفت: «ایرانی‌‌ها قیمت جهانی انرژی را زیرنظر دارند. آنها می‌‌دانند که هر روز چقدر پول از دست می‌دهند. تمایل اساسی آمریکا برای امضای توافق را به این موضوع اضافه کنید و خواهید دید که هنوز مذاکرات شکست نخورده و خیلی با ناکامی فاصله دارد. در همین حال، ما از شرایط پیش آمده، راضی هستیم.»

این منبع با اشاره‌‌ای به کارزار تهاجمی اسرائیل علیه برجام توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق اسرائیل، افزود: «ما این کار را آشکارا، اما بدون دور زدن دولت بایدن انجام دادیم، بدون کمپین رسانه‌‌ای، به شیوه‌‌ای محترمانه. آمریکایی‌‌ها از این موضوع قدردانی می‌کنند.»

بنت به سرعت تقاضای سپاه را به عنوان نقطه اختلاف مذاکرات بین طرفین تشخیص داد. او با یاییر لاپید، وزیر امور خارجه تماس گرفت، او را با خود همراه کرد و هر دو روی موضوع، شروع به فعالیت کردند. کارزار آنها شامل استفاده از اهرم‌‌هایی در کنگره آمریکا، شناسایی مخالفان حذف سپاه از لیست تروریسم و گفت‌وگو‌‌های طولانی با مقامات ارشد دولت بود.

بنت با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از دستیاران نزدیک بایدن صحبت کرد. به گفته منابع، لاپید، مایک هرتزوگ سفیر تازه منصوب شده و بسیار مورد احترام اسرائیل در ایالات متحده را بسیج و نهایت تلاش خود را کرد. وی این موضوع را به‌طور مفصل با شخصیت‌های مربوطه مورد بحث قرار داد.

به‌علاوه، شیمریت میر، مشاور سیاسی بنت نیز در اوایل ماه جاری به واشنگتن پرواز کرد. پس از دو روز گفت‌وگوی متوالی در کاخ سفید، یک مقام مسوول از دولت آمریکا به هتل او اعزام شد تا به او اطلاع دهند موضع اسرائیل پذیرفته و تصمیم گرفته شد فعلا درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست تروریسم را رد کند. همزمان در [بیت‌المقدس]، ادیت سیلمن، اعلام کرد از ائتلاف بنت خارج می‌شود و ضربه‌‌ای احتمالا مرگبار به دولت وارد می‌کند.

با وجود شکست سیاسی، بنت به اعمال فشار گسترده بر مشاوران بایدن ادامه داد. در نتیجه، بلینکن و رابرت مالی، نماینده ویژه در امور ایران، به نوبه خود عقب رانده شدند. این اختلاف، همان‌طور که پس از تماس تلفنی بایدن و بنت در ۲۴ آوریل گزارش شد، ظاهرا به نفع اسرائیل حل شد. مقامات تل‌‌آویو این تماس را بهترین گفت‌وگو بین نخست وزیر و رئیس‌جمهور توصیف کردند.

یکی از نزدیکان نخست وزیر به المانیتور گفت: «آنچه کاخ سفید درباره بنت دوست دارد، صراحت اوست. او سعی نمی‌کند رئیس‌‌جمهور را تحت فشار قرار دهد - بنت تمام حقیقت را به او می‌گوید، بنت با بایدن روراست است.»

در واقع، اسرائیل درباره قصد خود برای مبارزه علیه حذف سپاه از فهرست تروریسم ایالات متحده پرده‌‌پوشی نکرد. به گفته یک منبع نزدیک به نخست وزیر اسرائیل، «همه اینها به صورت علنی انجام شد. آنها می‌‌دانند که ما با توافق هسته‌‌ای که از نظر ما یک خطر فوری برای امنیت ملی ماست، مخالفیم و اگر امضا نشود خوشحال می‌‌شویم.»

خود بنت به دستیارانش گفته است بایدن «می‌داند که من او را فریب نمی‌‌دهم. وقتی درباره آن به توافق می‌‌رسیم، او آن را می‌‌داند و اگر ما آن مورد را قبول نداریم، او باز می‌‌داند. ما او را خجالت‌زده نمی‌کنیم، به او حمله نمی‌کنیم، اما حقیقت را به او می‌‌گوییم و آنچه را که بهترین راه رو به جلو می‌‌دانیم صادقانه با او در میان می‌‌گذاریم. بایدن از این موضوع قدردانی می‌کند.»

خروج از مذاکرات برجام در حکم پیروزی خواهد بود

از دیگر سو نماینده مجلس سنای آمریکا خطاب به دولت «جو بایدن» گفته خروج از مذاکرات برجام برای آمریکا در حکم پیروزی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، جیمز ریش که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا است در جلسه استماع این مجلس خطاب به «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا گفت: «درباره ایران، ما چند هفته‌‌ای است که در آستانه توافق هسته‌‌ای قرار داشته‌‌ایم.»

این سناتور آمریکایی در ادامه اضافه کرد: «با توجه به بندهای غروب آفتاب و دستاوردهای کوتاه‌‌مدت در بازگشت به برجام، اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و سایر اعضای کنگره مخالفت‌های شدید خودشان را با بازگشت دوباره به توافق هسته‌‌ای ۲۰۱۵ ابراز کرده‌‌اند.»او اضافه کرده است: «سیاست ما در قبال ایران باید سیاستی باشد که بتواند در دولت‌های پیاپی دوام بیاورد و هر دو حزب بتوانند از آن حمایت کنند.»جیمز ریش تاکید کرد: «برای رسیدن به این هدف لازم است شما مساله را درست درک کنید. بر اساس آنچه شاهد آن هستیم و آنچه به ما گفته می‌شود شما در مرحله‌‌ای هستید که مساله را اشتباه درک می‌کنید.»

سناتور آمریکایی مدعی شده هیچ مساله دیگری بیشتر از این موضوع میان این دولت با کنگره و متحدان آمریکا جدایی ایجاد نکرده است. شما مساله را درست متوجه نمی‌شوید. از این [مذاکرات] خارج شوید. برایتان در حکم پیروزی خواهد بود و بابت آن تشویق خواهید شد.

وی تاکید کرد: «عدم توافق بهتر از توافق بد است.»

پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» نیز روز جمعه در گزارشی به وضعیت رایزنی‌‌ها در دولت «جو بایدن» درباره مذاکرات وین پرداخته بود. در حالی که شواهد متعدد حاکی از آن هستند که دولت «جو بایدن»، رئیس‌‌جمهور آمریکا به دلیل مخالفت‌های داخلی و سنگ‌‌اندازی‌‌های رژیم صهیونیستی قادر به تصمیم‌گیری درباره این مذاکرات نیست پایگاه پولیتیکو ادعا کرده این مذاکرات به دلیل اختلافات میان تهران و واشنگتن بر سر خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» به «بن‌‌بست کامل» خورده است.

این پایگاه خبری ادعا کرده بود با وجود آنکه دیپلمات‌‌ها در روزهای آخر مذاکرات در وین به یک سند ۲۷ صفحه‌‌ای دست یافته بودند اختلاف دو طرف بر سر وضعیت سپاه پاسداران مانع از حصول نهایی توافق شده است.دولت آمریکا فروردین‌‌ سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی‌»(FTO) قرار داده بود. این نخستین‌باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌‌ و تلاش کرده‌‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌‌تایمز، به عنوان نخستین رسانه‌‌ای که اسفند ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو‌به‌رو شده است.در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و ماموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد.

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌‌های کنوانسیون‌‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلا «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

کارشناسان مستقل می‌گویند اقدام دولت آمریکا علیه سپاه در ادامه سیاست‌های تنبیهی واشنگتن علیه کشورها و گروه‌هایی تصور می‌شود که واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌‌اند.حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در یک گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد لازم است دولت بایدن شجاعت اصلاح مسیر غلط کاخ سفید در دولت قبل را داشته باشد. او تاکید کرد در تمایل ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و قوی شکی وجود ندارد.