به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهور ایران گفت: سطح همکاری‌‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقا است؛ ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست. رئیسی در این دیدار با اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن و همچنین عمل نکردن اروپایی‌‌ها به تعهدات خود برای انتفاع اقتصادی ایران از توافق افزود: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌‌های اطمینان‌‌بخش یک خواسته کاملا معقول و منطقی است.

رئیس‌‌جمهور ایران، مفتوح ماندن پرونده‌های ایران در آژانس را مانع جدی دستیابی به توافق برشمرد و گفت: رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکان‌‌پذیر نیست. رئیسی با انتقاد از درخواست قطعنامه شورای حکام علیه ایران به‌وسیله سه کشور اروپایی همزمان با مذاکرات هسته‌‌ای، این رویکردها را غیرسازنده و موجب پیچیده‌‌تر شدن مسائل دانست.

در این دیدار مکرون پیشنهادهایی برای مذاکرات جاری مطرح کرد و اذعان کرد: این یک واقعیت است که در شرایطی که آژانس، عمل به تعهدات از طرف ایران را به‌طور کامل اعلام کرد، آمریکا در سال۲۰۱۸ از برجام خارج شد و طرف‌‌های اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود مبنی بر استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق عمل کنند. رئیس‌‌جمهور فرانسه استمرار کار برای پیشرفت در توافق هسته‌‌ای را لازم دانست و گفت: ایران و آژانس با همکاری یکدیگر قادر به حل پرونده‌های موجود هستند و ما در این زمینه فشار سیاسی به آژانس وارد نخواهیم کرد. مکرون با دعوت از رئیس‌‌جمهور برای سفر به فرانسه افزود: می‌‌توانیم روی گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه همکاری‌‌های خود را افزایش دهیم.

رئیس‌‌جمهور فرانسه پس از دیدار با همتای ایرانی‌‌اش گفت که در گفت‌وگو با او به موضوع حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان پرداخته است. به گزارش «ایسنا» امانوئل مکرون اظهار کرد که از فرصت این دیدار استفاده کرده و درباره حقوق زنان صحبت کرده است. شبکه بی‌‌بی‌‌سی فارسی نوشت، مکرون پس از دیدار با رئیسی، در پاسخ به خبرنگار این شبکه در این‌باره گفت: من خیلی روشن گفتم که ما از حقوق بشر دفاع می‌‌کنیم و به‌ویژه حقوق زنان. البته درباره برجام هم مفصل صحبت کردیم؛ ولی روی این مساله تاکید کردم که این خیلی مهم است و اعتبار ایران مطرح است و اینکه آنها باید این مساله را حل کنند.

دیدار با رئیس‌‌جمهور سوئیس

رئیس‌جمهور ایران در ادامه دیدارهای دوجانبه با مقامات حاضر در سازمان ملل که در محل اقامت رئیس‌‌جمهور انجام شد، بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در دیدار همتای سوئیسی خود با اشاره به اینکه دولت کنونی آمریکا مدعی مخالفت با تصمیم‌‌های دولت قبل و بازگشت به توافق است، گفت: ما تاکنون گام‌های عملی و جدی که نشانه جبران رفتارهای گذشته و رفع تحریم‌‌های ظالمانه باشد، مشاهده نکرده‌ایم. سیدابراهیم رئیسی در دیدار ایگنازیو کاسیس مشکل قضیه هسته‌‌ای را تصمیم نگرفتن آمریکایی‌‌ها دانست و افزود: این آمریکا بود که از برجام خارج شد نه ایران و با وجود عمل کردن ایران به تعهدات خود، طرف‌های غربی از انجام تعهداتشان سر باز زدند. رئیسی با تاکید بر اینکه ما میز مذاکره را ترک نکرده و برای یک توافق خوب و عادلانه آماده‌‌ایم، گفت: با توجه به سابقه آمریکا، مطالبه جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین پایداری توافق، مطالبه‌‌ای کاملا منطقی است.

در این دیدار ایگنازیو کاسیس، رئیس‌‌جمهور سوئیس نیز با تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌‌های دوجانبه گفت: از سال۲۰۱۶ نقشه راهی برای بهبود روابط تجاری دو کشور ترسیم شد که همچنان به آن پایبند و معتقدیم باید موانع سیاسی و ژئوپلیتیک را از سر راه همکاری‌های دو کشور کنار زد. کاسیس همچنین امنیت ایران و غرب آسیا را ضامن امنیت اروپا دانست و گفت: همکاری‌‌های پولی و بانکی از جمله عرصه‌های قابل گسترش در روابط دو جانبه است.

استقبال از اصلاح روابط ایران و عربستان

رئیسی در دیدار با رئیس‌جمهور عراق هم از تشکیل دولت مقتدر در عراق حمایت کرد. رئیسی بعد از ظهر روز سه‌‌شنبه به وقت محلی، در دومین روز از سفر خود به نیویورک، در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست‌‌‌وزیر عراق با اشاره به سخنان نخست‌‌وزیر عراق درباره لزوم تسریع در تکمیل پروژه مسیر ریلی بصره به شلمچه اظهار کرد: رفع گره کوچک این پروژه و تکمیل سریع‌‌تر آن نتایج و دستاوردهای عظیمی در گسترش تعاملات و همکاری‌‌های دوجانبه و نیز تسهیل تردد زائران به اماکن مقدسه دو کشور خواهد داشت. رئیسی در ادامه با قدردانی از حسن نیت و تلاش‌‌های دولت عراق و شخص نخست وزیر این کشور برای بهبود روابط کشورهای منطقه با یکدیگر و از جمله ایران و عربستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از اصلاح روابط با عربستان استقبال می‌‌کند؛ اما اصرار داریم که این روند بر اساس توافقات و تفاهمات انجام‌شده در گفت‌وگوهای مسوولان دو کشور در عراق پیش برود.

روابط عمیق ایران و پاکستان

در ادامه این دیدار و رایزنی‌ها، رئیس‌جمهور ایران با تاکید بر اراده جدی ایران برای گسترش همکاری‌‌ها و ارتقای سطح روابط با پاکستان گفت: روابط ایران و پاکستان، تعامل معمول دو همسایه نیست، بلکه روابطی عمیق و متکی به نزدیکی‌‌های فرهنگی و اشتراکات اعتقادی هزاران ساله است. «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه برای بنده افتخار بزرگی است که به فاصله پنج روز دو بار با جنابعالی دیدار می‌‌کنم، گفت: این موضوع نشانه این است که ایران و پاکستان اعضای یک خانواده هستند. ما علاقه‌مند به گسترش هرچه بیشتر روابط به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری با کشور دوست و برادر خود ایران هستیم. نخست‌وزیر پاکستان از حمایت‌‌های دولت و ملت ایران از کشورش به‌ویژه در جریان وقوع سیل اخیر قدردانی کرد. رئیسی همچنین در ادامه دیدارهایش با رئیس‌جمهور بولیوی این روابط را دوستانه و رو به گسترش خواند و گفت: روابط دو کشور روابط سیاسی معمولی نیست و باید روز به روز توسعه یابد.