وزیر خارجه انگلیس: جنگ اوکراین دهن کجی روسیه به منشور سازمان ملل متحد است

وزیر امور خارجه انگلیس در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع جنگ اوکراین بار دیگر اتهامات علیه روسیه را تکرار کرد و مدعی شد که این کشور با راه‌اندازی جنگ اوکراین به منشور سازمان ملل متحد دهن‌کجی کرده است.

جیمز کلورلی روز پنجشنبه با ایراد سخنانی در این نشست ادعا کرد: هفت ماه پیش، ولادیمیر پوتین به طور غیرقانونی به اوکراین حمله کرد و بدون هیچ توجیهی، درخواست‌های صلح را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه « هر روز پیامدهای ویرانگر تهاجم روسیه آشکارتر می شود» افزود: آژانس های سازمان ملل تاکنون بیش از ۱۴۰۰۰ تلفات غیرنظامی را تایید کرده اند و حدود ۱۷ میلیون اوکراینی نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. ۷ میلیون آواره در اوکراین و بیش از ۷ میلیون پناهنده اوکراینی در اروپا وجود دارد.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه اظهارات ادعایی خود گفت: شواهد فزاینده ای از جنایات روسیه علیه غیرنظامیان را می بینیم. از جمله گلوله باران بی رویه و حملات هدفمند به بیش از ۲۰۰ مرکز پزشکی و ۴۰ موسسه آموزشی. از گزارش‌های دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر می‌بینیم که در بخش‌هایی از اوکراین که در حال حاضر تحت کنترل روسیه است، غیرنظامیان تحت شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و اخراج اجباری به روسیه قرار گرفته‌اند.

کلورلی مدعی شد: جنگ پوتین باعث گسترش سختی و ناامنی غذایی در سراسر جهان شده و میلیون ها نفر از آسیب پذیرترین افراد جهان را در گرسنگی و قحطی فرو برده است؛ اما بار دیگر، همانطور که امروز در اینجا دیدیم، روسیه به دنبال انکار مسئولیت است.

وی با بیان این ادعا که «روسیه تلاش کرده است کسانی را که به درستی رژیم پوتین را در واکنش به اقدامات غیرقانونی او تحریم کرده، مقصر بداند» مدعی شد: واضح است که ما غذا را تحریم نمی کنیم و این اقدامات روسیه است که از رسیدن غذا و کود به کشورهای در حال توسعه جلوگیری می کند. این تاکتیک‌ها و بمب‌های روسیه هستند که در تخریب مزارع، زیرساخت‌ها و تاخیر در صادرات اوکراین مقصر هستند.

وزیر امور خارجه انگلیس ادامه داد: من در ماه فوریه اینجا نشستم و به صحبت‌های نماینده روسیه گوش دادم که به این شورا اطمینان داد روسیه قصد حمله به همسایه خود را ندارد. اکنون می دانیم که این یک دروغ بود.

کلورلی مدعی شد که انگلیس اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه «روسیه در آستانه برگزاری همه پرسی ساختگی در سرزمین مستقل اوکراین است.»

وی با این حال ادعا کرد که دولت مسکو «در حال برنامه ریزی برای جعل نتیجه همه پرسی است و قصد دارد از آن برای الحاق سرزمین مستقل اوکراین و بهانه ای برای تشدید تهاجم استفاده کند. » کلورلی بر همین اساس گفت:‌ ما از همه کشورها می‌خواهیم که از به رسمیت شناختن هرگونه نتیجه همه پرسی خودداری کنند.

این دیپلمات انگلیسی ادعا کرد: جنگ روسیه در اوکراین، حمله به منشور سازمان ملل و هنجارهای بین المللی است که از همه ما محافظت می کند. بنابراین ما تا زمانی که طول بکشد در کنار دوستان اوکراینی خود می ایستیم.

وی مدعی شد: مبارزه اوکراین برای آزادی، مبارزه جهان برای آزادی است. اگر به حاکمیت و قلمرو اوکراین احترام گذاشته نشود، هیچ کشوری امن نیست.

پیشتر وزیر امور خارجه روسیه با ایراد سخنانی در این نشست، ارائه تسلیحات به کی‌یف را به معنای دخالت مستقیم غرب در جنگ اوکراین دانست و گفت: برخی کشورها دنبال طولانی کردن جنگ هستند.

سرگئی لاوروف با زیرسئوال بردن نمایش غرب برای متهم کردن روسیه به کشتار مردم، گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد از اوکراین بخواهد هویت اجساد پیدا شده در بوچا را منتشر کند تا حقیقت روشن شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.