باعث تاسف است که می‌گویند دولت تغییراتی نخواهد داشت

بیش از ۱۳ ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشته و دیگر همگان به یک بررسی کامل و جامع از عملکرد دولت و دولتمردان در حوزه‌های مختلف رسیده‌اند. بر پایه همین بررسی‌ها و شناخت است که بسیار گفته می‌شود باید تغییراتی در دولت به ویژه در مدیران اقتصادی انجام شود.

با این حال مشخص نیست که چرا دولت در این مساله تعلل می‌کند. پس از ۳ ماه برای وزارت کار گزینه پیشنهادی معرفی شده که گفته می‌شود از مجلس رای نخواهد گرفت. تکلیف تفکیک وزارت صمت نیز که هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد که دولت باید هر چه سریع‌تر به تصمیم برسد که برای حل مشکلات چه خواهد کرد و چه تغییراتی را صورت خواهد داد. در این راستا برای بررسی عملکرد دولت، لزوم تغییرات در دولت و شکاف میان دولت و مردم با ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید:

مسئولان از بهبود شرایط سخن می‌گویند اما واقعیات جامعه در حوزه‌های مختلف گویای چیز دیگری است این شکاف و تناقض میان دولت و مردم را چگونه تحلیل می‌کنید؟

من به تیم رسانه‌ای دولت و به معنای کلی‌تر اساسا سیستم اطلاع‌رسانی دولت بسیار ایراد دارم و تصور می‌کنم که این سیستم اطلاع‌رسانی دولت سیستمی ضعیف است و اطلاعات کافی برای نوع اطلاع‌رسانی و به لحاظ روانی هم به نقاط حساسیت جامعه خوب مسلط نیستند که بخواهند خوب و درست اطلاع‌رسانی کنند. به نحوی که اولا اطلاعات به خوبی به مردم منتقل شود و در ثانی جامعه را بشناسند که باید چه نوع و چگونه اطلاعاتی به مردم بدهند که مردم را دچار نوعی عصبانیت روحی نکنند. اینها وظیفه یک کار اطلاع‌رسانی درست است. تیم اطلاع‌رسانی دولت چون از این جهت ضعف دارد خیلی به این مسائل دقت نمی‌کند. وقتی که گفته می‌شود مثلا تورم کم شده و مردم عصر همان روز می‌خواهند خریدی انجام دهند و قیمت‌ها را با ۲ یا ۳ ماه پیش مقایسه می‌کنند از حرف دولت عصبانی می‌شوند. در حالی که تیم رسانه‌ای دولت باید به درستی به مردم اطلاع دهند که هدف از کاهش و متوقف شدن رشد و... چیست و این گفته‌ها به چه معنا است. ضمن اینکه اساسا معلوم نیست که این اخبار؛ آمار و اطلاعاتی که می‌دهند تا چه میزان درست است. چون تیم دولت ضعیف است که بتواند آن اطلاعات را به درستی استخراج کند و به درستی به اطلاع مردم برساند. این یک نکته مهم است که قابل مطرح کردن است و مساله دوم نیز این است که اساسا هر دولتی بر این بنا است که نوعی امید به مردم دهد و حتی دولت قبل هم با تورم ۵۰ درصدی نمی‌گفت که همه چیز خراب شده و امیدی نداشته باشید و خراب‌تر خواهد شد. لذا دولت‌ها صرفا امید می‌دهند. منتها نحوه امید دادن نیز مهم است.

فعال سیاسی اصولگرا : باعث تاسف است که می‌گویند دولت تغییراتی نخواهد داشت / مشکل این دولت مشکل تصمیم گیری است و خیلی دیر تصمیم می‌گیرد

 

بسیار مطرح شده که دولت نیازمند تغییراتی در حوزه‌های مختلف کارکردی و عملکردی خود است و عده‌ای نیز نیاز به تغییر در برنامه‌ها را مطرح می‌کنند تحلیل شما از تغییرات در دولت چیست؟

من روز گذشته توییتی زدم که مشکل این دولت مشکل تصمیم گیری است و خیلی دیر تصمیم می‌گیرد. اساسا دولت یا تصمیم نمی‌گیرد یا آنقدر با تصمیم نگرفتن صبر می‌کند تا آن موضوع منتفی شود یا اینکه زمان آن بگذرد. به عنوان نمونه در ماجرای معرفی وزارت رفاه اگر ببینیم ۳ روز دیگر ۳ ماه مهلت قانونی رئیس‌جمهور برای انتخاب و معرفی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی تمام می‌شود. چه نیازی بود که برای معرفی یک وزیر این وزارتخانه کشور ۳ ماه با سرپرست اداره شود؟ آیا هیات دولت طی ۳ماه نتوانستند یک نفر وزیر مناسب برای این وزارتخانه پیشنهاد کنند؟ شما می‌گویید که برخی از مدیران دولتی و وزرا باید عوض شوند؛ اما من می‌گویم این وزیری که قرار بوده طی این ۳ ماه معرفی شود ۳ روز مانده از مهلت هنوز معرفی نشده و حتی صحبت شده که سرپرست فعلی به عنوان وزیر معرفی شود. خب این ۳ ماه معطل کردن می‌خواست؟ رئیس‌جمهور نمی‌توانست این کار را چند روز یا یک هفته بعد از رفتن وزیر قبلی انجام دهد؛ حتما باید کارها در دقیقه آخر انجام شود؟ چه دلیلی داشتند؛ ترس از رأی ندادن مجلس؟ خب مجلس هم که تقریبا با رئیس‌جمهور همراه است. بنابراین آنجا مشکل تصمیم گیری داریم. اینکه در این یکی دو هفته چندین بار شنیدیم که سخنگوی دولت و مسئولان مربوطه گفتند که هیچ گونه تصمیم برای تغییرات در دولت نیست خیلی باعث تاسف است. برای اینکه یک سال پیش رئیس‌جمهوری که تازه سر کار آمده بود یک تیمی را بر اساس شناخت خود به عنوان وزرا معرفی کرد. الان یک سال از آن ماجرا می‌گذرد و آیا در این بیست و چند وزیر، معاونان رئیس‌جمهور و رؤسای سازمان‌های دولتی حتی یکی دو نفر هم پیدا نشدند که در یک سال گذشته عملکرد مناسبی نداشته باشند و احتیاج به تغییر آنها باشد. یعنی دقیقا همه انتخاب‌هایی که رئیس‌جمهور یک سال پیش انجام داده همه درست بوده؟ اگر کسی چنین حرفی بزند خیلی حرف غیر قابل قبولی است. البته باز هم به همان مساله تصمیم گیری که در ابتدا گفتم باز می‌گردد که بسیار کند است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.