4 شرط ایران برای توافق عکس: president.ir

او نخستین تغییر رویکرد را تغییر مدیریت کارتابلی به میدانی معرفی کرد و گفت: تشکیل دولت مردمی، توجه به مردم و خواست آنها و حضور در میان مردم، حضور در بیش از ۵۰ شهر و روستا و مجامع کارگری و کشاورزی، در این راستا انجام شده است. این حضور برای درک مسائل، پیدا کردن راهکار و حل مشکلات بوده است. به گفته رئیسی، عدالت محوری رویکرد دیگری بوده که در این دولت تغییر کرده است و به عنوان شاهد، بودجه‌ریزی ۱۴۰۱ را مثال آورد که بر اساس سند آمایش سرزمین به عنوان منبع مادر انجام شده است. اصلاح و برخورد با کانون‌های فساد و فسادزا از دیگر تغییرات رویکردی است که رئیسی به عنوان عملکرد مثبت دولت سیزدهم نام برد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه انجام کار جهادی حتی با وجود موانع و رفع آنها، همواره مورد نظر دولت بوده، افزود: رویکرد دیگر دولت، نگاه به درون برای حل مشکلات و گره‌ها بوده بدون آنکه کشور را معطل نیروی بیگانه و خارجی برای حل مشکلات داشته باشیم. رئیسی شکستن حلقه بسته مدیران و جذب مدیران جوان و مسوولیت‌پذیری دولت در تصمیم‌گیری‌ها را از دیگر امتیازات دولت برشمرد.

تبدیل تورم ۶۰ درصدی به ۴۰

رئیسی به روزهای نخست دولت خود اشاره کرد که با دو مشکل بزرگ و بحران کرونا و کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی مواجه بود و تعدادی از مسوولان دولت سابق نیز نگران چگونگی مدیریت این دو شرایط سخت بودند. به گفته او، کسری بودجه ام‌المصائب دولت بود که آثار تورمی در کشور داشت، اما دولت بدون استقراض از بانک مرکزی، خلق پول، بالا نبردن پایه پولی، موفق به گذر از سال ۱۴۰۰ شد که این امر با ایجاد درآمد از طریق فعال شدن فروش نفت، دریافت مالیات و درآمدهایی که در قانون تعیین شده، انجام شده است. رئیس‌جمهوری افزود: شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم کشور ۶۰ درصد بود که با روند کاهشی که طی کرد در اسفند گذشته و فروردین سال جاری به ۳۵درصد رسید. به گفته او با انجام اصلاحات اقتصادی که پرداخت یارانه از بخش تولید به بخش مصرف بود، در خردادماه نرخ تورم ۱۲ درصد افزایش یافت که این روند در تیرماه ۴/ ۴ درصد و در مرداد ماه ۲درصد افزایش یافت. رئیسی با فراز و فرودی که نرخ تورم طی خردادماه تا شهریور ماه جاری طی کرده، نرخ تورم کنونی را ۵/ ۴۰ درصد اعلام کرد. عدم قطع برق در سال جاری بر خلاف سال گذشته و تولید ۶ هزار مگابایت برق که به گفته رئیسی ظرف ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و همچنین ایجاد زیرساخت‌های تولید برق که پیش‌تر در کشور موجود نبوده، از دیگر اقدامات یک‌ساله دولت بوده است.

حل بحران‌های آبی ظرف یک‌سال

او با بیان اینکه بخشی از کشور به دلایل مختلف از جمله بارش محدود و عدم مدیریت مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعتی گرفتار بی‌آبی هستند، گفت: نخستین سفر استانی‌ام را به خوزستان داشتم که درگیر مشکلات آب بودند. طی گزارشی که دریافت کردم، گفتند برای حل مشکلات ۳ تا ۴ سال زمان نیاز است. به آنها اعلام کردم باید ظرف یک سال به سرانجام برسد و خوشبختانه ظرف روزهای آینده عزیزان در خوزستان از آن بهره‌مند خواهند شد.  او با اشاره به وضعیت آب در همدان، افزود: پروژه انتقال آب ظرف ۱۷ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته و ۶۰ درصد کار در این مدت کوتاه انجام شده است.

بدهی دولت پیشین بر گردن دولت

رئیسی با اشاره به بدهی‌های دولت پیشین گفت: بدهی کلانی از دولت پیشین باقی مانده است که دولت هر ماه باید بخشی از آن را پرداخت کند که این بدهی تا پایان عمر این دولت ادامه خواهد داشت، اما با وجود این شرایط از فعالیت‌های عمرانی غفلت نکردیم و در یک سال گذشته ۲۰۲ هزار میلیارد تومان کار عمرانی در کشور انجام شده است.  به گفته او شروع فعالیت‌های تجاری با کشورهای همسایه از دیگر اقدامات دولت است.  رئیس‌جمهوری با اشاره به سهم دولت از صندوق توسعه ملی که مرتبط با درآمدهای نفتی است، گفت: بر خلاف سایر دولت‌ها که ۲۰ درصد از آن سهم می‌بردند، این دولت در سال جاری از این سهم بهره‌ نبرد و ۴۰ درصد به صندوق توسعه واریز می‌شود.

افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

رئیسی از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خبر داد و سهم سرمایه‌گذاران داخلی در یک سال گذشته را ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تلاش کردیم سرمایه‌گذاران بزرگ داخلی را در کنار هم قرار دهیم. همچنین بانک‌ها ۱۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این مدت انجام دادند.

سهم‌گیری اقتصادی ایران با عضویت در شانگهای

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شین‌‌هوا چین، در خصوص تاثیر عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: حضور ما در شانگهای و همکاری ما با اعضای این سازمان، ما را به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا مرتبط می‌کند تا سهم خود را از تجارت در منطقه به دست آوریم.  به گفته او، حضور ایران در منطقه امنیت‌ساز است، اما به آن اندازه از اقتصاد منطقه سهم ندارد. ایران همکاری‌های بسیاری با چین داشته و مصمم به ارتقای آن و ارتباط با چین هستیم، اما آن را متاثر از مسائل بین‌المللی و دیگر مسائل نمی‌کنیم.  

رئیسی افزود: در اجلاس گذشته در دوشنبه، عضو شانگهای شدیم و طبیعی است که مقدمات‌ آن باید انجام شود و اسنادی که در شانگهای به تصویب رسیده، باید مورد بررسی قرار گیرد و به تایید ایران برسد که آن هم بررسی شده است و در اجلاس ازبکستان اعلام شده و عضویت ما رسمی‌تر از گذشته در آن اجلاس اعلام می‌شود. حضور و همکاری در اکو و شانگهای و همکاری‌های بین‌المللی و تعامل با همسایگان برای ما اهمیت دارد. بنای ما تعادل ارتباط با همه کشورها است و در سیاست خارجی این تعادل و توازن به ویژه با کشورهای همسایه در دستور کار است.

گشت ارشاد مدیران و زنان

او در پاسخ به سوال «ایسنا» در خصوص اینکه وعده داده بودید گشت ارشاد مدیران را راه‌اندازی کنید، اما اکنون گشت ارشاد اجتماعی در مورد زنان محسوس‌تر است، گفت: گشت ارشاد مدیران زیرنظر بازرسی ریاست‌جمهوری تشکیل شده و در حال سرکشی است و عملکرد مدیران گزارش شده و با آنان تا حد برکناری برخورد می‌شود.  او با بیان اینکه زنان ایرانی عفت و پاکدامنی را از یک فرهنگ تمدن قوی از دیرباز دارند، افزود: جامعه بر مدار قانون است و کسی حق ندارد فراقانونی عمل کند. احترام به قانون برای همه ضروری است.  رئیسی در پاسخ به خبرگزاری صداوسیما در خصوص پنجره ملی هوشمند گفت: تاکنون باید دولت الکترونیک شکل می‌گرفت، اما ما درصدی عقب‌ماندگی داریم. راه‌اندازی دولت هوشمند هم ضرورت است و هم الزام قانونی است. تاکنون ۳۰ دستگاه متصل شده‌اند و دستگاه‌های دیگر تا آخر شهریورماه موظفند که متصل شوند.

سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ما ندارد

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم در مورد واکنش دولت به تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره فعالیت هسته‌ای ایران، گفت: اقدامات هسته‌ای و داشتن فناوری هسته‌ای حق ملت ماست و بارها تاکید کردیم که سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ما ندارد. رهبری انقلاب اعلام کرده‌اند که سلاح هسته‌ای حرام است و این امر جایگاهی در دکترین دفاعی ما ندارد. این صنعت هسته‌ای‌ که در بسیاری از فناوری‌ها‌ لازم است و این دانش در کشور ما امروز برخلاف خواست رژیم صهیونیستی، بومی شده و ترورها و خرابکاری‌ها و اقدامات این رژیم و تهدیدات آنان هم راه به جایی نبرده است.  او افزود: امروز رژیم صهیونیستی وضع خود را ببیند که با همه حرف‌هایی که می‌زند، می‌تواند امنیت خود را تامین کند؟ رژیم صهیونیستی امروز حریف موشک‌های نقطه‌زن می‌شود؟ یا دیروز حریف سنگ‌های مردم فلسطین می‌شد؟ آیا امروز در برابر مقاومت مردم غزه می‌تواند بایستد؟ چه برسد به مقاومت دربرابر مردم بزرگ و سلحشوران ایرانی.  رئیسی گفت: اگر رژیم صهیونیستی می‌توانست مقاومت کند، چرا شهید سلیمانی را ناجوانمردانه ترور کردند که قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه بود. چرا از او ترسیدند؟ پس به رژیم صهیونیستی می‌گویم که فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینند که اگر تصمیم به چنین کارهایی بگیرند شاید به آنان مهلت داده نشود که دست به اقدامی ببرند و خواهند دید که در این فاصله چیزی از رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند یا نه.

ایجاد ۹۷۰ هزار شغل

رئیسی در پاسخ به پرسش خراسان، در مورد وعده ایجاد یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن در سال، گفت: رفع بیکاری ضرورت و نیاز جدی کشور است، نه یک وعده تبلیغاتی، اگر این برنامه محقق نشود، شاهد افزایش بیکاری خواهیم بود. همچنین ایجاد یک میلیون مسکن در سال ضروری است و به دلیل کم‌کاری در سال‌های پیشین، اکنون نگرانی‌ها و مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است. او اعلام کرد که دولت با فعال‌سازی هزار کارخانه غیرفعال، موفق به ایجاد ۹۷۰ هزار فرصت شغلی ظرف یک سال گذشته شده است. او در مورد احداث مسکن نیز گفت: ساخت خانه به معنای آن نیست که دولت تمام پروسه ساخت را انجام دهد، بلکه گروه‌های مختلف می‌توانند با تشکیل تعاونی و حمایت دولت، برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را محقق کنند.

خنثی‌سازی و رفع‌ تحریم‌ها

خبرگزاری فرانسه با اشاره به وعده رئیسی مبنی بر تلاش برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها، گفت با نرخ تورم بالا در ایران، باور دارید خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر بوده و آیا به دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها باور دارید؟ رئیس‌جمهوری در جواب گفت: همچنان خنثی‌سازی را دنبال می‌کنیم و برای این منظور قرارگاهی تشکیل شده است. همچنین موضوع رفع تحریم‌ها نیز از سوی وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود.

او افزود: در مورد خنثی‌سازی تحریم‌ها، خیلی از آنها را به رسمیت نشناختیم. در همین زمینه میزان صادرات ما با کشورهای همسایه که حجم آن ۴ تا ۵ برابر افزایش داشته، نشان می‌دهد که در تجارتمان محدودیت‌ها را به رسمیت نشناختیم.  رئیسی با بیان اینکه بلوکه کردن دارایی‌های ایران را به رسمیت نشناختیم و برخی از آنها را آزاد کردیم، گفت: با این حال میز مذاکره را ترک نکرده، بلکه آنها که به تعهدات خود عمل نکردند، باید بازگردند و به تعهداتشان عمل کنند.

از آتش‌بس برای صیانت از حقوق یمن استقبال می‌کنم

رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار المسیره یمن که نظر رئیسی را در مورد ارتباط رژیم‌های منطقه با رژیم صهیونیستی پرسید، گفت: مقاومت مردم یمن را می‌ستایم که با فقر و گرسنگی از وطن و ناموس خود دفاع می‌کنند. از هر گونه آتش‌بسی که بتواند صیانت از حقوق مردم را تضمین کند و محاصره یمن را بشکند، استقبال می‌کنیم و رسما گفتیم از این آتش‌بس حمایت می‌کنیم به شرطی که تصمیم‌گیری برای این کشور یمنی ـ یمنی باشد.  به گفته او، رژیم صهیونیستی تصور می‌کند با اعلام عادی شدن روابط می‌تواند برای خود امنیت ایجاد کند، اما معتقدیم این‌گونه نیست، ضمن اینکه این کار خیانت به مردم فلسطین از طرف روسای این کشورها است. کسانی که این روابط را عادی‌سازی می‌کنند، قتل‌عام فلسطینیان را چطور توجیه می‌کنند. تاریخ نشان داده ظلم پایدار نیست و به‌طور یقین مردم فلسطین و یمن به حق‌شان می‌رسند و حق از بین رفتنی نیست، مگر این همه سال قرار‌داد کمپ دیوید و شرم‌الشیخ و اسلو برقرار شد و طرح‌های سیاسی نوشتند توانستند ملت فلسطین را متوقف کنند. عصرها و نسل‌ها بگذرد حق مردم فلسطین و یمن ضایع شدنی نیست.

ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا بی‌فایده است

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سی‌بی‌اس نیوز درباره اینکه آیا حاضر است در جریان سفر به نیویورک اگر از او خواسته شود یا آمریکا بخواهد با بایدن ملاقات کند یا به صورت غیررسمی حاضر است به بایدن سلام کند یا با او دست بدهد، گفت: خیر. این ملاقات و دیدار برای هیچ کدام از دو کشور منافعی نخواهد داشت.

برنامه جامع همکاری ایران و روسیه

رئیسی در پاسخ به اسپوتنیک درباره افزایش تعامل میان ایران و روسیه، گفت: همکاری‌های دو کشور، یک همکاری راهبردی است و در حوزه‌های مختلف همکاری داریم که روزبه‌روز توسعه یافته است. در نشست‌های ما در مسکو یا آقای پوتین در تهران بر ادامه همکاری و رفع موانع تاکید شده است.  رئیسی افزود: نسبت به کریدور شمال و جنوب کار با جدیت دنبال می‌شود تا به نتیجه برسد. سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و نفت و گاز در حال انجام است و برخی از موارد آن هم اجرایی شده است. این همکاری تداوم می‌یابد و برنامه جامع برای این همکاری وجود دارد که نسخه‌های ابتدایی آن بین وزارت خارجه دو کشور مبادله شده تا به نتیجه مشخص برسد.

نشست‌های بی‌سابقه با اصحاب فرهنگ

رئیس‌جمهور در پاسخ به اعتماد مبنی بر عدم اولویت‌ فعالیت‌های مدنی در یک سال گذشته و محوریت موضوعات سیاسی و اقتصادی، گفت: در مقایسه با روسای جمهور گذشته، نشست‌های من با اصحاب فرهنگ و هنر می‌بینید چقدر بوده و قابل قیاس نیست.

افزایش حقوق کارگران بی‌سابقه بود

رئیسی در پاسخ به «ایلنا» در مورد افزایش حقوق کارگران گفت: میزان افزایش امسال حقوق کارگران مسبوق به سابقه نبوده است.  او با اشاره به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزود: قانون افزایش ۱۰درصدی را تعیین کرده، اما نسبت به بازنشستگان آنجا که امکان داشت دولت از اختیارات قانونی‌اش استفاده کرد تا این میزان حقوق افزایش یابد. او به هزینه ۳۵ هزار میلیاردی برای رتبه‌بندی معلمان و تلاش دولت برای متناسب‌سازی حقوق کارگران، بازنشستگان و معلمان اشاره کرد.

کاری نمی‌کنیم تورم افزایش یابد

رئیسی در پاسخ به جمهوری اسلامی، در مورد گرانی‌ها در سال آینده گفت: هر کاری که بتواند تورم را کاهش دهد، انجام می‌دهیم. اما برخی کارها الزام قانونی دارد.

روابط ایران و عربستان در گرو انجام تعهدات عربستان

رئیس‌جمهوری در پاسخ به تلویزیون قطر درباره برنامه ایران برای بهبود و اصلاح روابط با کشورهایی مثل عربستان سعودی، گفت: ارتباط با همسایگان و سیاست همسایگی را دنبال می‌کنیم. گفت‌وگوهای ما درون‌منطقه‌ای و بدون دخالت بیگانگان و درباره مسائل منطقه دنبال می‌شود. ما حضور بیگانگان در منطقه را امنیت‌ساز نمی‌دانیم. وجود آمریکا در منطقه ما هیچ امنیتی به همراه ندارد، بلکه مشکل ایجاد می‌کند و امنیت را به خطر می‌اندازد. امنیت منطقه باید به دست منطقه باشد و خود منطقه باید آن امنیت را تامین کند.  رئیسی افزود: در مورد عربستان ما با میزبانی عراق پنج دوره مذاکره داشتیم. طرف عربستانی تعهداتی دارد که انجام آن، راه را برای اقدامات بعدی بازخواهد کرد. حتما روابط دیپلماتیک و بین دو کشور در گروی این تعهدات است که باید انجام شود.

اطلاع‌رسانی برجام به موقع انجام شود

رئیس‌جمهوری در پاسخ به اطلاعات در مورد حبس خبری مذاکرات هسته‌ای، گفت: مذاکرات اگر با اطلاع‌رسانی به موقع همراه باشد خیلی خوب است، اما اگر به موقع نباشد، ممکن است در روند مذاکرات اختلال ایجاد کند. تاکید ما به مذاکره‌کنندگان این است که در هر مقطعی که کار به نقطه اطلاع‌رسانی رسید با هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سخنگوی وزارت خارجه و معاون سیاسی وزیر خارجه در زمان مناسب اطلاع‌رسانی می‌کنند. ما با حبس اطلاع‌رسانی هرگز موافق نیستیم. رئیس‌جمهوری در پایان در مورد توافق هسته‌ای گفت: ما تاکید داریم که در توافق، اول تضمین‌های اطمینان‌آور و دوم راستی‌آزمایی عینی و عملی و سوم رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان که به نظر ما اساسی هم ندارد، انجام شود.

اساس نظام مسائل فرهنگی است

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پانا، در مورد جایگاه آموزش‌وپرورش در سند تحول بنیادین، گفت: اساس نظام ما مسائل فرهنگی است و کار معلمان در آموزش‌وپرورش انبیایی است. ما هرگونه هزینه برای ارتقای علم را نه هزینه که سرمایه‌گذاری می‌دانیم.  وی افزود: اهمیتی که به مقام معلم می‌دهیم شأن و منزلت معلم باید حفظ شود و یک بخش از رتبه‌بندی معلمان مساله مالی است و بخش‌ اساسی آن بالارفتن کیفیت تعلیم و تربیت و افزایش شأن معلمان است تا مقدمه‌ای برای جریان تحول تعلیم و تربیت باشد.

کار مشترک ایران و ترکیه درباره حقابه

رئیسی، در پاسخ به تی‌.‌آر.‌تی ترکیه درباره مواضع دولت جمهوری اسلامی در حوزه دیپلماسی آب با کشورهای همسایه و به ویژه ترکیه، گفت: با دولت ترکیه همکاری دوجانبه و منطقه‌ای داریم. مساله آب را باید پیگیری می‌کردیم و این موضوع در سفر آقای اردوغان به تهران انجام شد و تاکید کردم که آذری‌های ما نگران حقابه از ارس هستند و آقای اردوغان هم قبول کرد که باید این نگرانی سریع رفع شود تا نگرانی‌ آذری‌های ما و جمهوری اسلامی کاملا رفع شود.

کنفرانس در یک نگاه

   نرخ تورم از ۶۰ درصد در شهریورماه سال گذشته به ۵/ ۴۰ درصد رسیده است.

   تولید ۶ هزار مگابایت برق در سال، ظرف ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

   حل مشکل آب خوزستان ۳ تا ۴ سال زمان نیاز داشت که با دستور مستقیم قرار شد ظرف یک سال به سرانجام برسد و ظرف روزهای آینده مردم از آن بهره‌مند خواهند شد.

   پروژه انتقال آب همدان ظرف ۱۷ سال ۳۰ درصد پیشرفت داشت و ظرف یک سال ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

   در یک سال گذشته ۲۰۲ هزار میلیارد تومان کار عمرانی در کشور انجام شده است.

   دولت امسال از سهم ۲۰ درصدی خود از صندوق توسعه ملی استفاده نکرد.

   ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در یک سال گذشته انجام شده است.

   حضور ایران در منطقه امنیت‌ساز است، اما به آن اندازه از اقتصاد منطقه سهم ندارد.

   گشت ارشاد مدیران زیرنظر بازرسی ریاست‌جمهوری تشکیل شده و در حال سرکشی است.

   اقدامات هسته‌ای و داشتن فناوری هسته‌ای حق ملت ماست و بارها تاکید کردیم که سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ما ندارد.

   دولت با فعال‌سازی هزار کارخانه غیرفعال، ۹۷۰ هزار فرصت شغلی ظرف یک سال ایجاد کرد.

   خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم. در عین حال میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم.

   ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا برای هیچ کدام از دو کشور منافعی ندارد.

   روابط ایران و عربستان مستلزم انجام تعهدات عربستان است.

حاشیه به جای متن

   دومین مصاحبه مطبوعاتی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری صبح روز گذشته با حضور ۲۵۰ نماینده رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

   ساعتی پیش از شروع جلسه مصاحبه، خبرنگاران با حضور در اتاقی ویژه که تعدادی کامپیوتر در آن بود، برای طرح سوال در جلسه ثبت‌نام کردند. در این پروسه، علاوه بر نام خبرنگار و رسانه مربوطه، سوالی که قرار بود در جلسه پرسیده شود نیز باید نوشته می‌شد. این پروسه نیز دارای محدودیت زمانی بود، چنانچه خبرنگاران از ساعت ۹ در سالن حضور داشتند و نیم ساعت قبل از حضور رئیس‌جمهور نیز در سالن مربوطه در انتظار حضور رئیسی بودند.

   به دلیل عدم هماهنگی و راهنمایی لازم و اطلاع‌رسانی مشخص به خبرنگاران در مورد ثبت‌نام، تعدادی از خبرنگاران موفق به ثبت سوالات خود نشدند که در جلسه نسبت به این موضوع اعتراض داشتند که نتیجه‌ای هم به همراه نداشت. تعدادی از آنها اعلام کردند پیش‌تر سوالات از روز قبل گرفته می‌شد، اما این رسم تازه‌ای بوده که آنها از آن بی‌خبر بودند.

   با وجود آنکه جلسه قرار بود پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و رئیس‌جمهوری باشد و زمان آن دو ساعت در نظر گرفته شده بود، صحبت‌های مقدماتی ابراهیم رئیسی به مدت ۴۵ دقیقه زمان برد و بخشی از سهم خبرنگاران برای طرح سوالات از بین رفت.

   با وجود دعوت از تعداد کثیری از رسانه‌ها، تنها ۱۹ رسانه فرصت طرح سوال پیدا کردند که سهم روزنامه‌ها در اقلیت بود و روزنامه‌های اقتصادی نیز این فرصت را پیدا نکردند تا سوالات خود را بپرسند.