یوسف معماری درگذشت

 

«یوسف معماری» طبیب ادیب، شاعر توانمند و چشم پزشک حاذق اردبیلی که مترجم رباعیات خیام به زبان ترکی آذربایجان بود شامگاه دوشنبه دعوت حق را لبیک گفت.

یوسف معماری در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در محله پیرعبدالملک اردبیل به دنیا آمد و دوره ابتدایی را در دبستان سنایی و متوسط را در دبیرستان صفوی اردبیل به پایان رساند و سپس از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با درجه دکترای پزشکی فارغ التحصیل شد.

وی سال‌ها بعد در چشم پزشکی تخصص گرفت و به زادگاه خود بازگشت تا آلام بیماران شهر خود را التیام دهد و سال‌ها با اخلاص و ایمان به طبابت پرداخت که تا سال‌ها بعد به رایگان بیماران را معاینه و جراحی می‌کرد.

معماری علاوه بر پزشکی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری نیز صاحب نام است که «ترجمه رباعیات خیام به زبان ترکی آذربایجان» «کنزالبکا در سوگ سالار شهیدان» «خاطرات گم شده» و … از آثار این استاد برجسته است که در سال‌های پیش از انقلاب به درخواست مردم در انجمن پزشکان شهر که دکتر جلایی و دکتر مناف زاده هم در این انجمن حضور داشتند نامزد و انتخاب شد.

وی متخصص چشم و یکی از پزشکان شاخص استان اردبیل است که سال‌ها خدمات وی ماندگار بوده و اقدامات خیریه اش از جمله درمان رایگان درماندگان در اذهان شهروندان اردبیلی ماندگار است.

در سال ۹۶ با تصویب شورای اسلامی شهر اردبیل، خیابان ۳۰ متری جنب نمایشگاه بین المللی اردبیل به نام دکتر یوسف معماری نامگذاری شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.