شاهکار جدید سایپا/ وقتی برف‌ پاک‌کن بزرگتر از شیشه خودرو است

نمایشگاه تحول صنعت خودرو از سوم تا هفتم شهریور برگزار شد که به گفته کارشناسان با نکات منفی و مثبتی همراه بود.

نمایشگاه تحول صنعت خودرو در روز سوم شهریور و با حضور سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز شد. در این نمایشگاه که تا هفتم شهریور ادامه داشت و شرکت‌های مختلف خودروسازی و همینطور دانش بنیان‌های فعال در زمینه خودرو حضور داشتند، از محصولات مختلفی رونمایی شد که یکی از آن‌ها خودروی اقتصادی سایپا بود.

اما جای حواشی هم در این نمایشگاه خالی نبود و شاهد محصولاتی بودیم که نقص فنی و ویژگی های ظاهری آنها حاشیه ساز و ویدیویی از آنها در فضای مجازی دست به دست شد. یکی از این موارد خودروی عجیب شرکت سایپا بود که به لحاظ ظاهری شبیه به دو محصول دیگر این شرکت بود. این خودرو که ظاهرا نمونه اولیه بوده و احتمالا به تولید انبوه نرسیده است از نمای جلویی خودروی ساینا S است و از نمای عقب به تیپا ۲ شباهت دارد.

حاشیه بعدی باز هم به انتشار ویدیویی مربوط بود که یک نقص را در خودروی آریا سایپا نشان می‌داد برف پاک کن شیشه عقب این خودرو به طور کامل قابلیت حرکت و جابجایی نداشت و بلندتر از طول شیشه عقب بود

حواشی ماشین جدید سایپا ادامه دارد/ نمایشگاه تحول صنعت خودرو یا خنده بازار؟


در همین رابطه با فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو گفتگو کردیم تا او ارزیابی خود را از نمایشگاه تحولی خودرو بیان کند.

زاوه می‌گوید: به نظر من شبیه بودن ظاهر یک خودرو با دو خودروی دیگر موضوع مهمی نبود، اما این نمایشگاه بضاعت کل صنعت خودروی ایران بوده است. اگر این نمایشگاه را در حوزه‌های دیگری برگزار کنید نتیجه متفاوتی نمی‌بینید و در حقیقت بضاعت صنعتی کشور ضعیف است.

زاوه با اشاره به تلاش‌های وزارت صمت برای بهبود این شرایط گفت: به طور کلی تلاش‌های وزارت صمت برای تغییر این شرایط خوب است، اما متاسفانه این تلاش‌ها با موقعیت‌های کشور همخوانی ندارد. در فضای عمومی کشور که نگاه مدیریتی به کل اقتصاد توسعه‌ای نیست، نمی‌توان تنها یک بخش را توسعه داد.

او می‌گوید: همین که تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته که مجموعه‌ها پیشرفت کنند نکته مثبتی است، اما برای اینکه دید این تلاش‌ها اقتصادی است یا خیر و یا اینکه به نتیجه درستی می‌رسد باید صبر کرد. بعد از مدت‌ها دو خودروساز کشور تصمیم گرفتند رقابت را کنار بگذارند و در همکاری با یکدیگر یک محصول را توسعه دهند و در یک پلتفرم مشترک کار کنند که نکته مهم دیگر این نمایشگاه بود.

صنعت خودرو، سردرگم در سیاست های دوگانه

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو گفت: صنعت خودرو به خصوص ایران خودرو و سایپا تحت امر سیاست گذاری‌هایی است که باعث ایجاد سردرگمی شده است. از طرفی دولت نسبت به واگذاری سهام این دو شرکت و خصوصی سازی آنها صحبت می‌کند و از طرف دیگر روی مسائلی مانند اشتراک این دو شرکت و حتی دیگر خودروسازها نظر می‌دهد.

کاکایی معتقد است مدیران عامل این دو شرکت که مستقیما توسط وزیر صمت انتخاب می‌شوند، به دنبال این هستند که نظرات وزیر را دنبال کنند. به همین دلیل کارهایی که قرار است دو سال آینده عرضه شوند را با عجله رونمایی می‌کنند و از بین آنها چنین اتفاقاتی مثل نقص فنی و ظاهری خودروها اتفاق می‌افتد.

این کارشناس خودرو می گوید: در صنعت خودرو زحمت‌های زیادی کشیده می‌شود، اما این نمایشگاه‌ها کمکی به صنعت خودرو نمی‌کند. زیرا نمایشگاه‌ها با عجله و پشت سر هم برگزار می‌شوند و فقط هزینه بر و زمان بر است. صنعت خودرو باید نمایش داشته باشد، اما نه مثل نمایشگاه هایی از این قبیل، زیرا اینگونه رویدادها بیشتر به صنعت خودرو آسیب می‌زنند. نمایش واقعی در عرصه بازار و عمل است.

مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که مسئولان به شرایطی که صنعت خودرو در آن قرار گرفته از جمله تحریم بی توجه هستند و زحمات را نادیده می‌گیرند و به صنعت خودرو ناسزا می‌گویند. اگر صنعت فولاد در کشور مشکل دارد و کیفیت خودرو به دلیل کیفیت فولاد به اندازه کافی مناسب نیست، باید تنها صنعت خودرو را مقصر بدانیم؟ باید از مسئولان پرسید با توجه به اینکه سال گذشته سال پشتیبانی از تولید و مانع زدایی بوده چه اقدام موثری برای بهبود وضعیت تولید انجام داده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.