پالایش نفت اصفهان در مسیر توسعه پایدار

به گزارش دنیای اقتصاد، شرکت پالایش نفت اصفهان پس از پالایشگاه آبادان بالاترین ضریب پیچیدگی در میان همتایان ایرانی خود دارد، ضریبی که بالاتر رفتن آن مسیر را برای توسعه پایدار صنعت پالایش در کشور هموار می کند، این شرکت که استراتژی میان مدت خود را تبدیل شده به اولین پتروپالایش ایرانی در افق ۱۴۰۵ تعریف کرده به گفته قدیری مدیرعامل پالایش نفت اصفهان خود را متعهد به انجام مسوولیت های اجتماعی و رعایت الزامات زیست محیطی می داند. 

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان در نشست خبری خود با تاکید بر اینکه پالایشگاه اصفهان به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند از مازوت استفاده کند، گفت: در حال سرمایه‌گذاری انتقال آب از خلیج‌فارس با ظرفیت ۵۰۰  لیتر در ثانیه هستیم تا نیاز آبی خود را از اصفهان کاهش دهیم و طبق برنامه‌ریزی مدیریت آب تا ۱۴۰۵ و باوجود افزایش پروژه‌های پالایشگاه بر مصرف آب ما افزوده نخواهد شد و همچنین به مرور هدر رفت آب را هم به صفر خواهیم رساند.

محسن قدیری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران  گفت: برای رسیدن به یک پترو پالایش موفق در کشور و جهان و حفظ محیط‌زیست و اصلاح زیرساخت‌ها، جهت داشتن محیط‌زیست بهتر برنامه‌ریزی مدون داریم.

او بابیان اینکه پالایشگاه اصفهان وظیفه تأمین سوخت ۱۷ استان کشور را بر عهده دارد، گفت: ازجمله مهم‌ترین طرح‌های پالایشگاه اصفهان تکمیل طرح جامع زیست‌محیطی، بهبود فرایند و بهینه‌سازی، اصلاح و بهبود زیرساخت آب و انرژی و رفع تنگناهای عملیاتی و افزایش ایمنی و همچنین توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی است.

 مدیرعامل پالایشگاه اصفهان، به هزینه یک میلیارد یورویی این پالایشگاه طی ۴۳ سال گذشته برای بهبود و بهینه‌سازی فراورده‌های نفتی برای طرح‌های زیست‌محیطی اصفهان و شاهین‌شهر اشاره کرد و گفت : مشعل‌های پالایشگاه به‌هیچ‌وجه مازوت سوز نیست و نمی‌توانیم از مازوت استفاده کنیم و در فصول سرد از گاز شهری و کپسولی بهره می‌بریم.

به گفته قدیری، در برنامه چشم‌انداز سال ۱۴۰۵ ظرفیت خود را تغییر نداده و به تولید ۳۷۶ هزار بشکه نفت خام در روز ادامه خواهیم داد، همچنین احداث واحد جدید گوگردزدایی به‌منظور رعایت الزامات بهبود کیفیت محصولات تا دستیابی به استانداردهای یورو از دیگر اهداف این شرکت در افق یادشده است.

وی درباره معضل انتشار گوگرد در فضای باز، توضیح داد: ایجاد واحدهای جدید گوگرد سازی با استانداردهای یورو ۵ برنامه مفصلی است که این معضل را به نقطه قوت برای پالایشگاه نفت اصفهان تبدیل خواهد کرد.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان بابیان اینکه از سال ۸۵ پروژه‌هایی به ارزش ۲۳۰ میلیون یورو برای استانداردسازی بنزین به استاندارد یورو۵ انجام‌شده است، ادامه داد: از سال ۹۳ واحد تصفیه گازوئیل را تاسیس کرده‌ایم و تا پایان شهریور امسال انتشار ۸۰۰۰ ppm گوگرد در هوا را به ۱۰ واحد کاهش خواهد یافت که برای این پروژه ۴.۹ هزار میلیارد تومان و بیش از یک میلیارد یورو هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه با برنامه‌های صورت گرفته روزانه ۳۰۰ تن گوگرد از گازوئیل در پالایشگاه اصفهان حذف می‌شود، افزود: همچنین روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل استاندارد را با استانداردهای روز تحویل مردم تحویل می‌دهیم.

قدیری با اشاره به اینکه ته‌مانده برج تقطیر با استاندارد یورو ۵ به محصولات باارزش تبدیل می‌شود، اظهار کرد: تا افق ۱۴۰۵ پالایشگاه اصفهان هیچ محصولی که به محیط‌زیست آسیب برساند، نخواهد داشت و طبق برآورد صورت گرفته افزایش سودآوری آن ۲۶۳ میلیون دلار در سال خواهد بود.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه اصفهان، با همکاری پتروشیمی اصفهان، نزدیک به ۱۲۰۰۰ بشکه در روز محصول پلتفرمی پالایشگاه به پتروشیمی  ارسال می‌شود تا سمی‌ترین مواد را از بنزین خارج کند.

وی بابیان اینکه برای طرح جامع زیست‌محیطی بهبود و بهینه‌سازی فرایند پالایشگاه اصفهان پروژه‌های اجراشده بیش از ۸۳ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: تا پایان شهریورماه با احداث دو واحد آمین، یک واحد آب‌ترش، دو واحد تصفیه گازوئیل، یک واحد هیدروژن و بازیافت و جامدسازی گوگرد راه‌اندازی خواهد شد، همچنین تاکنون بیش از یک میلیارد یورو در پالایشگاه اصفهان برای اجرای این پروژه‌ها هزینه شده است.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان در ادامه بابیان اینکه در واحد تصفیه گازوئیل و یوتیلیتی و آفسایت، روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل تصفیه و به استاندارد یورو ۵ می‌رسد، گفت: برای احداث این واحدها ۵۱۱ میلیون یورو هزینه شده است.

وی همچنین اضافه کرد: احداث واحد گوگردزدایی ته‌مانده برج‌های تقطیر برای حذف ناخالصی‌ها و کاهش گوگرد موجود در ته‌مانده برج‌های تقطیر با هزینه ۶۴۲ میلیون دلار در حال انجام است. واحد شکست مولکولی محصولات سنگین و تبدیل آن به پروپیلن نیز در حال احداث است که در سال ۱۴۰۵ راه‌اندازی خواهد شد.

قدیری در ادامه درباره مصرف آب این صنعت، توضیح داد: تامین آب پایدار از منابع خاکستری و غیرشرب و خرید فاضلاب خام شهرک نگین ۳ (۱۸۰۰۰ مترمکعب در ساعت) از برنامه‌های ما در حوزه آب است تا در تصفیه‌خانه پالایشگاه آن را به آب مطلوب مصرف در تولید محصولات تبدیل و از آن بهره ببریم.

وی مصرف روزانه آب پالایشگاه اصفهان را ۴۰۰ مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال سرمایه‌گذاری انتقال آب از خلیج‌فارس با ظرفیت ۵۰۰  لیتر در ثانیه هستیم تا نیاز آبی خود را از اصفهان کاهش دهیم و طبق برنامه‌ریزی مدیریت آب تا ۱۴۰۵ و باوجود افزایش پروژه‌های پالایشگاه بر مصرف آب ما افزوده نخواهد شد و از هدر رفت آب جلوگیری می‌کنیم تا به صفر برسد.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان در ادامه بابیان اینکه مشعل‌های پالایشگاه به سوخت گاز شهری مجهز شده و ازلحاظ آلایندگی پاک هستیم، تاکید کرد: طی سه سال آینده، مشعل‌های پالایشگاه خاموش خواهد شد و گاز خروجی آن تصفیه به سیستم بازمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه پالایشگاه اصفهان به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند از مازوت استفاده کند، اظهار کرد: میزان آلاینده‌های گاز خروجی از کوره‌های پالایشگاه دائماً توسط سازمان محیط‌زیست بررسی می‌شود و این گاز آلایندگی ندارد.

قدیری تصریح کرد: از ۱۵ سال قبل تترا اتیل بنزین حذف شد و با ایجاد واحد گرانول مانع انتشار ۳۰۰ تن گوگرد کلوخه‌ای در روز در فضای باز می‌شویم.

وی تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوا و نیز به دلیل هزینه بالای ارسال سوخت تلاش می‌کنیم از طریق ریلی جابجایی محصولات را انجام دهیم.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با اشاره به اینکه پالایشگاه، سال گذشته در رتبه سوم سودآوری بین شرکت‌های بورسی بود، اظهار کرد: در سه‌ماهه نخست امسال نزدیک به ۱.۳ هزار میلیارد تومان سود پالایشگاه افزایش پیدا کرد و به‌سرعت در حال تبدیل به پترو پالایش هستیم.

وی بابیان اینکه پالایشگاه اصفهان امسال بالاترین سود را در بین شرکت‌های پالایشی بورسی داشته است، خاطرنشان کرد: این افزایش سود ناشی از بازنگری سیستم برنامه‌ریزی تولید برای یافتن ترکیب بهینه محصولات بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.