نخست وزیر به 12 سال زندان محکوم شد

به نقل از الجزیره، «نجیب رزاق»، نخست وزیر سابق مالزی زندانی شد. او محکومیت ۱۲ ساله خود را آغاز می‌کند و اولین نخست وزیر سابق مالزی است که به زندان می‌افتد.

زندانی شدن نجیب رزاق، پس از آن قطعی شد که درخواست تجدیدنظر او در حکم دادگاه رد شد. این حکم مرتبط با پرونده فساد و غارت از یک صندوق مالی دولتی بود و دادگاه عالی کشور به اتفاق آرا محکومیت و حکم او را تأیید کرد.

نجیب پس از صدور حکم در روز سه‌شنبه به زندان کاجانگ در حومه پایتخت کوالالامپور منتقل شد.

رهبران اپوزیسیون، فعالان سیاسی و بسیاری از شهروندان از حکم سریع دادگاه در جلسه استیناف استقبال کردند و آن را یک پیروزی برای مالزیایی‌ها خواندند که در سال ۲۰۱۸ به برکناری دولت نجیب و محاکمه او رأی دادند.

همچنین هیئت پنج نفره دادگاه فدرال گفت که تصمیم دادگاه عالی را صحیح می‌داند. مایمون تون مت، قاضی که حکم را خواند، گفت: این یک پرونده ساده و صریح از سو استفاده از قدرت، نقض اعتماد و پولشویی است.

دادگاه به نجیب دستور داده است که دوران حبس خود را پشت میله‌های زندان آغاز کند. او پیش از این به قید وثیقه در انتظار حکم در آزادی به سر می‌برد. او همچنین باید ۲۱۰ میلیون رینگیت مالزی (۴۷ میلیون دلار) جریمه پرداخت کند.

نجیب در مجموع با ۴۲ اتهام در پنج محاکمه جداگانه مرتبط با صندوق مالی دولتی مواجه است و همسرش نیز به اتهام فساد تحت محاکمه به سر می‌برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.