علی مطهری: مخالفت با روحانی دلیل مخالفت با برجام بود

برجام و رسیدن به توافق هر قدر که برای مقامات کشورها، رسانه‌ها و تحلیلگران جای بحث و تحلیل دارد در جامعه به نحو دیگری نمود پیدا می‌کند و جامعه تاثیرات برجام را می‌بیند. چه اینکه پرسش اصلی مطرح برای مردم این است که احیای برجام چه تاثیراتی در وضع زندگی مردم خواهد داشت. چنانکه به عقیده برخی تحلیلگران انتظار مردم عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان است که اگر این عادی‌سازی صورت بگیرد، به تدریج فعالیت‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی در داخل کشور با معیارها و ملزومات تعامل با بازیگران جهانی تطبیق خواهد یافت. قدر مسلم اگر این اتفاق رخ دهد شرایط مساعدتری به لحاظ اقتصادی و معیشتی در جامعه و کشور شاهد خواهیم بود.

نگرش‌های داخلی به توافق

احتمال توافق میان ایران و سایر طرف‌های برجام به ویژه آمریکا بالا رفته و اغلب تحلیلگران و رسانه‌های داخلی و خارجی به این مساله اذعان دارند. هرچند که بعضا مطرح می‌شود که جزئیاتی از این توافق به بیرون درز کرده، اما آنچه مسلم است هنوز هیچ طرفی به‌طور رسمی چیزی در خصوص توافق و جزئیات آن مطرح نکرده و رسما آنچه در خصوص برجام اعلام شده را فعلا رد کرده‌اند. این در حالی است که در داخل مواضع مختلفی در خصوص برجام، احیای آن و رسیدن به توافق وجود دارد. عده‌ای که اساسا با هرگونه توافقی مخالفند و تعامل با غربی‌ها را مساوی با خیانت می‌دانند. کسانی به آنها کاسبان تحریم گفته می‌شود. لذا برای آنها تفاوتی ندارد که روحانی رئیس‌جمهور و دولت میانه اعتدال روی کار باشد؛ یا سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و دولت انقلابی؛ آنها صرفا بر مبنای اهداف و منویات خود عمل می‌کنند. دسته‌ای دیگر هستند که با توجه به شرایط کشور اظهارنظر می‌کنند و معتقدند که با وجود شرایط اقتصادی سختی که کشور با آن روبه‌رو است احیای برجام می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را کاهش دهد و کشور را از شرایط موجود به وضع مطلوب رهنمون کند. لذا برجام را تنها راه برای حل مشکلات می‌دانند و دولت را به حل هرچه زودتر مساله برجام ترغیب می‌کنند. از طرف دیگر بخشی از اصولگرایان و دلواپسان هستند که گرچه اساسا برجام را خسارت محض می‌دانند و در دولت روحانی نیز به وی، محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده بسیار تاختند اما امروز به جهت شرایط موجود چاره‌ای جز مذاکره و رسیدن به توافق نمی‌بینند اما همین مساله را نیز در قالبی جریانی و جناحی بیان می‌کنند. چنانکه هنوز توافق اعلام نشده و برجام احیا نگردیده بسیاری از این جریان به مقایسه و نقاط تفاوت برجام روحانی با برجام رئیسی می‌پردازند و برجام روحانی را ضعیف، سراسر خیانت و توافق مرده قلمداد می‌کنند اما برجام رئیسی را البته به شرایط توافق سراسر ایستادگی و انقلابی‌گری در رسیدن به توافق و حتی بعضا مطرح می‌کنند که در صورت احیای برجام نام توافق جدیدی را تغییر دهیم و دیگر آن را برجام ننامیم. این در حالی است که به قول معروف هنوز نه به بار است و نه به دار و احیای برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. عده‌ای مسائلی را مطرح می‌کنند که نه تنها سودی برای کشور ندارد بلکه جز حاشیه‌سازی چیزی در بر نخواهد داشت. مساله مهم اینجاست که باید ببینیم در قالب توافق جدید قرار است چه امتیازات و مزایایی برای ایران در نظر گرفته شود یا اینکه این توافق چه میزان بر شرایط اقتصادی کشور تاثیر‌گذار خواهد بود و معیشت و سفره مردم چه تاثیراتی از احیای برجام خواهد پذیرفت. چیزی که واضح است به قرائت بسیاری از تحلیلگران با توجه به اینکه 2 سال و نیم از دولت بایدن مانده و به احتمال زیاد در انتخابات کنگره و ریاست‌جمهوری 2024 نیز جمهوری خواهان روی کار خواهند آمد. توافق جدید چیزی ضعیف‌تر از توافق 2015 خواهد بود. هرچند که گفته می‌شود در توافق جدید احتمالا تضمین‌هایی در نظر گرفته خواهد شد و جزئیاتی بیرون آمده که چندان قابل استناد نیست. در شرایط فعلی در داخل کشور همه باید بر اساس یک رویکرد واحد آن هم احیای برجام و رسیدن به توافق پیش بروند و امیدوار به بهترین توافق باشند.

جزئیات مذاکرات را نمی‌گویند

نایب‌رئیس مجلس دهم در رابطه با برخورد دوگانه برخی نمایندگان با برجام اظهار داشت: در حقیقت این افراد به دلیل مخالفتی که با روحانی داشتند، به دنبال تخریب برجام بودند و حالا که نوبت خودشان شده، مشاهده می‌کنند که بدون برجام نمی‌ شود اقتصاد کشور را اداره کرد، چراکه برجام توافق خوب و به نفع ایران بوده، لذا آن را می‌پذیرند و قبول می‌کنند، هرچند رفتار دوگانه‌ای در برخورد با برجام داشتند. علی مطهری درباره اینکه تیم مذاکره‌کننده فعلی از تخصص تیم قبلی برخوردار است یا خیر گفت: درباره برجام اقداماتی انجام شده بود و توافقی هم که به احتمال زیاد انجام می‌شود، همان موردی است که ظریف و عراقچی آن را به نتیجه رسانده بودند و درحال حاضر تنها جزئیاتی به آن اضافه شده والا کار اصلی در اسفند سال 99 انجام شده است. وی در این خصوص که نمایندگان مجلس یازدهم اعلام کردند در جریان جزئیات توافق قرار نمی‌گیرند تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر جزئیات توافق را نمی‌گویند و نمایندگان و مردم هم در جریان قرار نمی‌گیرند البته در مجلس دهم در جریان برجام و توافق قرار می‌گرفتیم چرا که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به جلسات غیرعلنی و فراکسیون‌ها می‌آمدند و توضیح می‌دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.