امام جمعه سمنان: تضمین شفاهی امریکا فایده ای ندارد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای درگیر پرونده هسته ای گفت: تضمین شفاهی امریکا هیچ فایده ای ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان ۲۸ مردادماه در خطبه‌های این هفته ن سمنان اظهار کرد: غربی ها بیشتر از همه به توافق نیاز دارند.

وی با عشاره به سالروز ورود آزادگان بیان کرد: در هفته گذشته سالروز ورود آزادگان به کشور را پشت سر گذاشتیم. به تعبیر رهبر انقلاب، آزادگان عزیز، الماس‌های درخشان هستند. الماس تبلور کربن است و کربن در دما و فشار بالا تبلور پیدا می کند. آزادگان گرانقدر در گرما و فشار شدید بودند و در شرایط سخت اسارت به الماس‌هایی تبدیل شدند.

وی از آزادگان خواست: روایت استقامت و پایداری خود را به نسل جدید منتقل کنند. هم خاطرات را جمع‌آوری و هم برای دیگران روایت کنند.

امام جمعه سمنان به حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد در امریکا اشاره و تصریح کرد: امام راحل در سال ۶۷ حکم ارتداد سلمان رشدی را که کتابی با عنوان آیات شیطان را به پشتوانه استکبار و با هدف اهانت به خداوند و انبیا الهی منتشر کرده بود صادر کردند. این اقدام او آغازی بر توهین‌های دیگران به مکتب اسلام بود.

مطیعی گفت: غربی ها این اهانت ها به اسلام را آزادی عنوان می‌کنند در صورتی که توهین به مکاتب و عقاید، آزادی نیست و خودشان هم قبول دارند.

وی ادامه داد: اخیرا جوانی لبنانی‌الاصل که ۱۰سال بعد از حکم امام متولد شده، وظیفه خود دانست تا این حکم را اجرا کند. این جوان شجاعت کرده حکم ولی خدا را اجرا کند که شکستی برای غرب است. چرا که نشان داد اسلام ستیزان در کشور خودشان هم امنیت ندارند. از سویی برخی می گویند کار خودشان است و خواستند از سلمان رشدی که هزینه های زیادی برای حفظ و حراست از او لازم بود، راحت شوند که بازهم شکستی برای استکبار است. چرا که پیام این اقدام این است که وابستگان آمریکا هم می‌فهمند که آمریکا به شریکان و دوستان خود نیز وفادار نیست و امنیت ندارند.

وی به ۲۸ مرداد سالروز کودتای ننگین آمریکایی-انگلیسی اشاره و اظهار کرد: اگر تاریخچه نفت را مرور کنیم، در سال ۱۲۸۷ در مسجد سلیمان، نفت استخراج و با یک قرارداد ۶۰ ساله با قاجار مقرر شد ۱۶ درصد درآمد نفت به ایران برسد. پس از قاجاریه هم رضاخان در یک حرکت سیاسی اعلام کرد این قرارداد را قبول نداریم اما در در قراردادی به مراتب بدتر برای ۳۲ سال با امتیازات بیشتر توافق کرد.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: در سال ۱۳۳۲ عده‌ای از نمایندگان وقت از مفاد قرارداد مطلع شدند و اعتراض کردند که نهایتا با کمک مردم، مجلس و روحانیت به ملی شدن صنعت نفت منجر شد.

وی ادامه داد: آمریکا به نام تعامل اما با چپاول و غارت به نفع خودش کار می‌کند. در آن دوران با اختلاف افکنی آمریکا و انگلیس، مجلس وقت منحل شد و شانزده روز بعد کودتا اتفاق افتاد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه امروز نیز دشمن به دنبال اختلاف‌افکنی است و نقشه‌ها نیز همان نقشه‌هاست گفت: رهبری معظم انقلاب فرموند هر ملتی به آمریکا اعتماد کرد ضربه خورد.

وی به دلایل وقوع این کودتا پرداخت و افزود: هم‌اکنون تاریخ پیش روی ماست، جدایی مردم و روحانیت از نظام اسلامی و تفرقه افکنی از دلایل وقوع کودتا بود. امروز نیز برخی ندای جدایی دین از سیاست سر می‌دهند.

خطیب جمعه سمنان اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل شکست مصدق که لازم است مسئولان ما نیز مدنظر داشته باشند، انتصاب افراد معلوم‌الحال در مناصب حساس و مهم بود که برخی از آنها یا در جنایات دخیل بودند یا جاسوس انگلیس و آمریکا بودند.

وی با اشاره به مذاکرات ایران با طرف غربی گفت: امروز غرب نیازمند توافق است، برخی اینگونه القا می کنند اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد مشکلات فراوانی برای ایران و مردم بوجود می آید.

مطیعی با بیان اینکه به لطف خدا تیم مذاکره کننده بر سر منافع ملی ایستادگی کرده و برای توافق تضمین می‌خواهد خاطرنشان کرد: تضمین شفاهی فایده ای ندارد و آمریکا هم زیر بار تضمین کتبی نمی‌رود. باید تضمینی داده شود که اختیار در دست ایران باشد و در صورتی که هر یک از طرفین از توافق خارج شوند، ایران بتواند بدون دخالت سازمان های بین المللی از اجرای تعهدات خودداری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه سی ام مرداد ماه روز مساجد است. مسجد در اسلام اولین بنائی است که برای همه مردم و نه فقط مسلمانان شکل گرفت افزود: پیامبر در مدینه  قبل از ساخت خانه خود، ابتدا مسجد ساختند و جایگاه ویژه ای در نظام اسلامی دارد.

وی گفت: مساجد در زمان انقلاب و دفاع مقدس نقش مهمی داشتند و کارکردهای ویژه ای برای این بنای مقدس تعریف شده که می‌طلبد ارکان مساجد با هکاری یکدیگر توجه ویژه ای به این کارکردها داشته باشند.

امام جمعه سمنان افزود: در حال حاضر طرح مساجد محله محور در دست تدوین و بررسی است که براساس آن، قرار است مساجد در هر محله پایگاهی برای ارائه خدمات مختلف باشند و طراحان این طرح، همه این هدف را دارند که این مکان به تراز اسلامی خود برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.