ماجرای گشت‌زنی جنگنده‌های چینی اطراف تایوان همزمان با سفر نمایندگان آمریکایی به تایپه

در ادامه روند اعزام هواپیماهای نظامی و کشتی‌های جنگی چین به اطراف جزیره تایوان، ارتش چین شماری دیگری جنگنده و کشتی جنگی به اطراف این جزیره فرستاد.

در تداوم روند اعزام هواپیماهای نظامی و کشتی‌های جنگی چین به اطراف جزیره تایوان، ارتش چین روز یکشنبه شماری دیگری جنگنده و کشتی جنگی به اطراف تایوان فرستاد.

وزارت دفاع تایوان در توییتی نوشت‌ که ۶ فروند کشتی نظامی و ۲۲ هواپیمای جنگی این کشور در اطراف تایوان شناسایی شدند.

وزارت دفاع تایوان مدعی شد که نیروهای مسلح این جزیره  وضعیت را زیر نظر گرفته و با هواپیما، شناورهای دریایی و سامانه های موشکی زمینی به هرگونه تحرکی پاسخ می‌دهند.

ارتش چین علاوه بر اجرای رزمایش اطراف جزیره تایوان، در شمال و جنوب دریای زرد در همسایگی شبه جزیره کره نیز رزمایش‌هایی را آغاز کرده است. از امروز یکشنبه نیز رزمایش هوایی چین و تایلند با نام «ضربت شاهین» آغاز شده که پشتیبانی هوایی، حمله به اهداف زمینی و استقرار نیرو در ابعاد کوچک و گسترده از جمله تمرینات نیروهای چینی و تایلندی خواهند بود.

در تحولی دیگر،  یک فروند هواپیمای حامل قانون‌گذاران آمریکایی وارد تایوان شدند.

پس از سفر جنجالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان علی‌رغم هشدارهای پکن، چین به مدت چندین روز رزمایش بزرگی را در اطراف تنگه تایوان برگزار کرد و رسانه‌های چین این رزمایش‌ها را یک نوع تمرین برای حمله یا محاصره جزیره تایوان توصیف کردند.

 پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

چین مدت‌هاست که سیاست «یک کشور، دو نظام» را برای تایوان پیشنهاد می‌دهد که از نظر تئوری پس از اتحاد این جزیره با چین، خودمختاری بیشتری به این کشور می‌دهد.  دولت چین  به تازگی سندی منتشر کرد که در آن آمده بود که چین در مقایسه با وعده‌ای که پیش‌تر داده بود، انعطاف‌پذیری کم‌تری پیشنهاد می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.