شرط ریاض برای حماس فاش شد

شبکه «المیادین» به نقل از منابع آگاه فاش کرد، ریاض شرط خود برای از سرگیری روابط با حماس مبنی بر قطع روابط این جنبش با ایران را کنار گذاشته اما شرطی دیگر اعلام کرده که حماس را شوکه کرده است.

شبکه«المیادین» به نقل از منابع آگاه نوشت، اخیرا تماسی میان جنبش حماس و عربستان سعودی برقرار شده اما با نتیجه ناامیدکننده متوقف شده است.

این منابع اعلام کردند، این تماس در چارچوب تلاش‌های حماس برای آزادی بازداشت‌شدگان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده، حماس از پاسخ عربستان سعودی به درخواستش که از طریق یک میانجی مقیم در عربستان سعودی ابلاغ شده، شوکه شده است. ریاض با ازسرگیری روابط با حماس و آزادی بازداشت‌شدگان مذکور موافقت کرده اما شرطی گذاشته که پذیرش آن برای حماس محال است.

المیادین افزود، عربستان سعودی شرط قدیمی خود برای حماس مبنی بر قطع روابط با ایران را کنار گذاشته اما شرط جدیدی گذاشته مبنی بر اینکه حماس باید شروط کمیته چهارجانبه روند صلح (متشکل از روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) را بپذیرد.

در ادامه این گزارش تأکید شده، حماس از شروط عربستان سعودی مبنی بر ضرورت حل و فصل میان این جنبش و رژیم صهیونیستی شوکه شده است. حماس به میانجی یاد شده گفته، هر گونه توافق با رژیم اسرائیل یا از سرگیری روابط با عربستان سعودی بر اساس این قاعده را قاطعانه رد می‌کند.

کمیته چهارجانبه از حماس می‌خواهد دست از آنچه خشونت می‌نامد، بردارد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد و به توافقنامه‌های به امضا رسیده میان اسرائیل و فلسطین پایبند باشد.

در فوریه ۲۰۱۹، سعودی‌ها، بیش از ۶۰ اردنی و فلسطینی مقیم عربستان از جمله «محمد الخضری» نماینده جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را به اتهام حمایت مالی از مقاومت فلسطین دستگیر کردند.

«خالد مشعل» رئیس حماس در خارج دیروز (شنبه) در گفت‌وگو با برنامه «الجانب الاخر» شبکه «الجزیره» از شکنجه شدید این افراد خبر داد و به این اقدام سعودی اعتراض کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.