المیادین گزارش داد، وزرات خارجه روسیه ضمن مطرح کردن پیشنهادی مبنی بر برگزاری نشست کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح خاورمیانه در سطح نمایندگان ویژه در نزدیکترین زمان ممکن، اعلام کرد که طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به"معامله قرن" امکان ندارد اساسی برای حل مسأله فلسطین و اسرائیل باشد.

در همین راستا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درخصوص وضعیت کنونی خاورمیانه پس از رونمایی از معامله قرن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، خاطرنشان کرد: عدم حل و فصل مسأله فلسطین یکی از عوامل ایجاد تنش و اضطراب اصلی در خاورمیانه است. امکان ندارد معامله قرن، اساسی برای حل مسأله فلسطین باشد چرا که اصول اصلی قوانین بین‌المللی را که باید بر اساس آن روند صلح خاورمیانه به آن تکیه داشته باشد را لحاظ نمی‌کند.

زاخارووا همچنین خاطرنشان کرد: دستیابی به راه حل عادلانه و نهایی برای درگیری عربی اسرائیلی نیاز به تلاش‌های جمعی و هماهنگ شده جامعه جهانی دارد.

وی تصریح کرد: موضع مسکو این است که سازش در خاورمیانه تنها از طریق مذاکرات مستقیم فلسطینیان و اسرائیلی‌ها تحت نظارت سازمان ملل ممکن می‌شود.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۲۸ ژانویه، با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح معامله قرن را اعلام کرد، طرحی که به گفته نتانیاهو پنج مورد از مطالبات اصلی این رژیم را یعنی به "رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان کشور یهود" توسط فلسطینیان،‌ کنترل امنیتی بر رود اردن و ترسیم مرزها، خلع سلاح غزه و توقف عملیات حماس، حل مشکلات آوارگان خارج از اراضی اشغالی، "ابقای حاکمیت "رژیم صهیونیستی بر قدس اشغالی و تضمین گشودن اماکن مذهبی به روی همگان محقق می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.