فوری/ استقرار جوخه جنگنده‌های «اف-22» آمریکا در لهستان

به نوشته وبگاه «اوییشن سورس نیوز» پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرده است که در راستای برنامه ناتو در تقویت دفاع جامع کشورهای عضو این ائتلاف، ۱۲ فروند جنگنده برتری هوایی اف-۲۲ رپتور آمریکا با ترک پایگاه خود در آلاسکا وارد لهستان شده‌اند.

 به‌دنبال فرود این جنگنده‌ها در لهستان، ژنرال «جیمز هکر»  فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا  و آفریقا از این جوخه دیدن کرد. وی گفت که استقرار این جنگنده‌ها گامی قابل توجه در حمایت از متحدان ما در ناتو تست. وی به توانمندی درگیری هوایی و حمله به اهداف زمینی از سوی این جنگنده‌ها اشاره کرد.

قرار است ۶ فروند جنگنده «اف-۱۵ ایگل» نیروی هوایی انگلیس در حمایت از جنگنده‌های اف-۲۲ وارد لهستان ‌شوند.

آمریکا مدت‌هاست با بهانه مقابله با روسیه و کمک به ناتو به رومانی،کشور واقع در شرق اروپا کمک نظامی می‌کند. نیروی هوایی آمریکا چندی قبل در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین، بمب افکن راهبردی خود را بر فراز حریم هوایی رومانی به پرواز درآورد. ارتش آمریکا سپس اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۱۶ خود را با هدف تقویت امنیت منطقه‌ای در بحبوحه تنش‌های روسیه با اوکراین، از آلمان به رومانی منتقل می‌کند.

چندی قبل نیز وزیر دفاع لهستان، قراردادی به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار امضا کرد که بر اساس آن نیروی هوایی لهستان ۳۲ فروندجنگنده اف-۳۵ را به همراه یک بسته آموزشی و لجستیکی از آمریکا خریداری می‌کند.

ورشو قصد دارد جنگنده‌های «سوخو-۲۲» و «میگ-۲۹» را که ساخت شوروی سابق طراحی شده است، با جت‌های نسل پنجم جایگزین کند. قرار است تحویل در سال ۲۰۲۴ آغاز شود 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.