هویتزرهای آلمانی در اوکراین

درحالی‌که اوکراین در شرق کشورش، جبهه‌های نبرد را به‌دلیل برتری توپخانه‌‌ای روسیه، از دست داده است، روز چهارشنبه خبر رسید که هویتزرهای آلمانی وارد اوکراین شده‌‌اند. به گزارش رویترز، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد: توپ‌‌های خودکششی هویتزر آلمانی به‌عنوان نخستین محموله تسلیحات سنگینی که برلین قولش را به کی‌‌یف داده بود، وارد این کشور جنگ‌زده شد. اوکراین از غرب خواسته است تا تسلیحات بیشتر و بهتری را در اختیارش قرار دهد؛ چون مهمات و تسلیحات این کشور برای رویارویی با حملات روسیه در حال اتمام است. اولکسی رزنیکف، وزیر دفاع اوکراین در رسانه‌های اجتماعی گفت: ما در حال انباشت و پر کردن زرادخانه‌های مهمات خود هستیم. هویتزرهای آلمانی با نام «پنزرهابیتزِ دو هزار» به همراه نیروهای آموزش‌‌دیده اوکراینی به توپخانه کشور ملحق شده است. این هویتزرها یکی از قدرتمندترین تسلیحات توپخانه‌‌ای در تسلیحات نیروهای مسلح آلمان است و می‌‌تواند اهداف در فاصله ۴۰کیلومتری را بزند.

آلمان در مه۲۰۲۲ قول داده بود تا هفت دستگاه هویتزر خودکششی را به اوکراین بدهد؛ هلند نیز پنج سیستم توپخانه‌‌ای مشابه به اوکراین داده است. آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌‌جمهوری اوکراین نیز فهرستی از دیگر تسلیحاتی را که آلمان قولش را داده، منتشر کرد که شامل ۳۰تانک جپارد و سه راکتانداز چندجانبه «مارس ۲» به همراه ۵۰۰ موشک استینگر دوش‌‌پرتاب می‌‌شود. کی‌‌یف قبلا گفته بود که به ۱۰۰۰دستگاه هویتزر، ۵۰۰تانک و ۱۰۰۰پهپاد به همراه دیگر تسلیحات سنگین برای مقابله و عقب راندن سربازان روسی نیاز دارد که ۲۴ فوریه سال جاری میلادی به اوکراین حمله و حدود ۲۰ درصد از قلمروی اوکراین را تصرف کرده است. سایر کشورهایی که به اوکراین هویتزر داده‌‌اند شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، نروژ و لهستان هستند. در این راستا یکی از فرماندهان سابق نیروی زمینی ایالات متحده در اروپا، نبرد در شرق و جنوب شرق اوکراین را به‌عنوان یک «مسابقه بوکس سنگین وزن» توصیف کرده که «هنوز ضربات موسوم به ناک‌‌اوت وارد نشده است.

همزمان رئیس‌‌جمهوری آمریکا با هشدار درباره طولانی‌‌ شدن جنگ اوکراین، گفت که هراسی ندارد با ادامه جنگ روسیه در اوکراین، ائتلاف غربی از هم بپاشد. جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران نسبت به طولانی شدن جنگ اوکراین هشدار داد و گفت که در نشست هفته آینده ناتو در مادرید درباره این بحران با متحدانش گفت‌وگو خواهد کرد. وی درباره احتمال اختلاف بین متحدان آمریکا در اروپا درسایه جنگ اوکراین گفت: «از این مساله نمی‌‌ترسد.» بایدن با بیان اینکه جنگ اوکراین به رقابتی برای استقامت بین روسیه و اروپا تبدیل خواهد شد، گفت: «من فکر می‌‌کنم در مقطعی، این جنگ به یک «بازی انتظار و بقا» بین اروپا و روسیه و آزمونی برای سنجش توانایی روسیه در حفظ دستاوردهای خود و توان اروپا برای مقاومت دربرابر آن تبدیل خواهد شد. این یکی از مواردی است که در مادرید درباره آن صحبت خواهیم کرد.»