به گزارش سی‌ان‌‌ان، روسیه روز یکشنبه حملات خود را به غرب اوکراین گسترش داد و موشک‌‌هایی را به نزدیکی شهر لویو که یک پایگاه نظامی بزرگ در نزدیکی مرز لهستان است، شلیک کرد. حالا به نظر می‌‌رسد جنگ به مرزهای ناتو نزدیک‌‌تر می‌‌شود. این حمله یک روز پس از آن صورت گرفت که کرملین تهدید کرد به محموله‌های تسلیحات غربی به اوکراین حمله خواهد کرد. درحالی‌که این تهاجم به هفته سوم خود می‌‌رسد، شهر شمال غربی لویو تا حد زیادی از بمباران بی‌‌امان روسیه در امان مانده است. به همین منظور این شهر زیبای اوکراین به منطقه صفر اوکراینی‌‌ها تبدیل شده است. صدها هزار نفر از اوکراینی‌‌ها در جست‌وجوی امنیت نسبی به داخل این شهر سرازیر شده‌‌اند و بسیاری از آنها قبل از رسیدن به مرز لهستان در فاصله ۷۰کیلومتری از آن به‌عنوان نقطه توقف و استراحت استفاده می‌‌کنند. این منطقه هاب فرهنگی اوکراین شناخته می‌‌شود؛ اما از جنگ هم دور نمانده است. نزدیکی این شهر به یک پایگاه نظامی موجب شده است تا روسیه آن را هدف قرار دهد. در این منطقه، پایگاه آموزشی یاووریف قرار دارد.این پایگاه نظامی که بین لویو و مرز لهستان واقع شده است، رزمایش‌‌های مشترکی را با پرسنل نظامی ناتو و کشورهای غربی از جمله ایالات متحده برگزار کرده است. یکی از شاهدان که هنگام وقوع حمله در پایگاه بود، از شنیدن صدای ناگهانی انفجار شوکه شده است. او در پناهگاه این پایگاه نظامی به سی‌‌ان‌‌ان گفت: دهانه های انفجار ۱۰ متر عمق داشتند و بیم آن می‌‌رود که مردم زیر آوار مانده باشند. مقامات محلی می‌‌گویند که ۳۵ نفر در این پایگاه نظامی کشته و ۱۳۵ نفر زخمی شدند.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین از این حمله به‌عنوان «حمله تروریستی به صلح و امنیت» در نزدیکی مرز اتحادیه اروپا و ناتو یاد کرد. مقامات دفاعی اوکراین می‌‌گویند تاکنون گزارشی از اتباع خارجی در میان تلفات گزارش نشده است. این حمله یک روز پس از حمله موشکی روسیه به شهر لوتسک در شمال شرقی این کشور، در ۱۱۲کیلومتری از مرز لهستان انجام شد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه گفت که تنها مساله زمان است و تا حمله نظامی روسیه به اوکراین به اعضای ناتو هم گسترش یابد، زمان چندانی نمانده است؛ مگر اینکه ائتلاف، منطقه پرواز ممنوع در اوکراین ایجاد کند. زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی که روز یکشنبه در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد، گفت: سال گذشته به رهبران ناتو هشدار دادم که اگر تحریم‌‌های پیشگیرانه سختی علیه روسیه وجود نداشته باشد، آغازگر جنگ خواهد بود. اکنون دوباره تکرار می‌‌کنم، اگر آسمان ما را نبندید، فقط مساله زمان است که موشک‌‌های روسی به خاک شما بیفتند. یعنی فرود آنها به خاک ناتو، بر خانه‌های شهروندان کشورهای ناتو.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به سی‌‌ان‌‌ان گفت که حملات به لویو نشانه‌‌ای از عدم برنامه‌‌ریزی جنگ است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه از این واقعیت ناامید است که نیروهایش به پیشرفتی دست نمی‌‌یابند. او فکر می‌‌کرد شهرهای بزرگ از جمله کی‌‌یف را راحت فتح می‌‌کند و برای همین در تلاش است به هر بخش این کشور آسیب بزند.یک مقام ارشد آمریکایی روز یکشنبه به سی‌‌ان‌‌ان گفت که روسیه از چین کمک نظامی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین درخواست کرده است. کمک بالقوه چینی‌‌ها پیشرفت قابل توجهی در حمله روسیه خواهد بود و می‌‌تواند تسلط نیروهای اوکراینی در جنگ را از بین ببرد. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا، در پاسخ به سوال سی‌‌ان‌‌ان درباره گزارش‌های مربوط به درخواست کمک نظامی روسیه در اظهاراتی گفت: «من هرگز درباره آن چیزی نشنیده‌‌ام.»همزمان با ادامه حملات به مناطق غیرنظامی در پایان هفته، دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین از دوشنبه آغاز می‌‌شود.

زلنسکی در اظهارات روز یکشنبه خود به این گفت‌وگوها اشاره کرد و گفت که هیات کشورش وظیفه روشنی دارد: «انجام هر کاری برای تضمین دیدار روسای جمهور؛ دیداری که مطمئنم مردم منتظر آن هستند.» الجزیره به نقل از مقامات دو کشور گفت که هر دو اظهار امیدواری کرده‌‌اند، با وجود اینکه نبردها ادامه دارد، ممکن است طی چند روز آینده به نتایج مثبتی برسند. به گفته یک مقام کاخ سفید، جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا عصر یکشنبه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت‌وگو کرد. مکرون روز شنبه در تماسی مشترک با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با پوتین صحبت کرده بود. جزئیات بیشتری از ماحصل این گفت‌وگوها منتظر نشده است.

ماریوپول همچنان زیر آتش

شورای شهر ماریوپول، شهری که در محاصره کامل نیروهای روسی بوده، اعلام کرده است که از آغاز تهاجم روسیه تاکنون ۲ هزار و ۱۸۷ نفر از ساکنان این شهر کشته شده‌‌اند. مقامات می‌گویند حدود ۱۰۰بمب روی ماریوپول انداخته شده است. در این ارتباط صلیب سرخ درباره «بدترین سناریو» برای صدها هزار غیرنظامی در شهر محاصره‌شده ماریوپول هشدار داد؛ مگر اینکه طرف‌‌های متخاصم برای تضمین امنیت و دسترسی آنها به کمک‌های بشردوستانه موافقت کنند. پیتر مورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای گفت که ساکنان این شهر یک کابوس چند هفته‌‌ای مرگ و زندگی را تحمل کرده‌‌اند. مورر تصریح کرد: «اجساد غیرنظامیان و جنگجویان در زیر آوار یا در فضای باز به حال خود رها شده‌‌اند. رنج انسانی در این منطقه بسیار زیاد است.»

آژانس بشردوستانه مستقر در ژنو از طرفین خواست تا بر سر شرایط آتش‌‌بس، مسیرهای عبور ایمن و اطمینان از رعایت این توافق به جمع‌بندی برسند. وی گفت که به‌عنوان یک واسطه بی‌‌طرف در مذاکرات می‌‌تواند عمل کند. الکسی آرستوویچ، مشاور رئیس‌‌جمهوری اوکراین گفت: مذاکرات بین اوکراین و روسیه ادامه دارد و اوضاع شهر محاصره‌‌شده ماریوپول مورد توجه ویژه مقامات اوکراینی است.آرستوویچ افزود که اوکراین به اندازه کافی نیرو در ماریوپول مستقر کرده است تا با محاصره نیروهای روسی از تصرف آن جلوگیری کند. نیویورک‌‌تایمز هم در گزارشی نوشت: درحالی‌که دولت اوکراین به‌‌دنبال یافتن راهی برای کاهش تلفات غیرنظامیان است، نیروهای روسی ساختمان‌ها را در شهر ماریوپول در هم کوبیدند و زیرساخت‌‌های این شهر تقریبا ویران شده است. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین در یک سخنرانی شبانه گفت که کاروانی به رهبری یک کشیش ارتدوکس اوکراینی به سمت ماریوپل با ۱۰۰ تن دارو و غذا حرکت کرد اما ۸۰کیلومتری جاده مملو از مین‌‌های زمینی بود و درگیری‌‌های شدیدی رخ داد. از زمان شروع جنگ، هر تلاشی برای رساندن آذوقه به ماریوپول شکست خورده است. با این حال زلنسکی گفت: «اما ما دوباره تلاش خواهیم کرد. تا زمانی که بتوانیم به مردم خود کمک کنیم، ادامه می‌‌دهیم؛ چون آنها مردم ما هستند. ماریوپول ما، ماریوپول قهرمان.»

چشم امید مسکو به پکن

روسیه می‌‌گوید که از کمک چین برای مقاومت در برابر تحریم‌‌های فلج کننده اقتصادی توسط کشورهای غربی حمایت می‌‌کند؛ اما ایالات متحده به پکن هشدار داده است راه نجاتی برای این کشور باز نکند. آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه گفت تحریم‌‌ها مسکو را از دسترسی به ۳۰۰ میلیارد دلار از ۶۴۰ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز خود محروم کرده است و افزود: فشارها بر پکن برای بستن بیشتر این ذخایر افزایش یافته است. وزیر دارایی روسیه افزود: «ما بخشی از ذخایر طلا و ارز خارجی خود را به واحد پول چین و به یوآن داریم و ما شاهدیم که کشورهای غربی چه فشارهایی بر چین اعمال می‌کنند تا تجارت متقابل با آن کشور را محدود کنند. البته فشارهایی برای محدود کردن دسترسی به این ذخایر وجود دارد.»

وی تصریح کرد: «اما من فکر می‌‌کنم که شراکت ما با چین همچنان به ما امکان می‌‌دهد راه را ادامه دهیم و نه تنها این شراکت را حفظ کنیم، بلکه در فضایی که بازارهای غربی در حال بسته شدن هستند، آن را افزایش دهیم.»

کشورهای غربی تحریم‌‌های بی‌‌سابقه‌‌ای را علیه سیستم مالی و شرکتی روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، به آنچه که آن را یک عملیات نظامی ویژه می‌‌نامد، اعمال کرده‌‌اند. اظهارات سیلوانوف در یک مصاحبه تلویزیونی واضح‌‌ترین بیانیه مسکو است که نشان می‌‌دهد از چین کمک خواهد گرفت تا اثرات مخرب تحریم را کاهش دهد. اما جیک سالیوان در آژانس امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن به چین هشدار داده است که هیچ کمکی را ارائه نکند. سالیوان به سی‌‌ان‌‌ان گفت: «ما مستقیما با پکن در میان گذاشته‌‌ایم که قطعا با پیامدهایی در صورت دور زدن تحریم‌‌ها، وجود خواهد داشت.» سالیوان که روز دوشنبه با یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین در رم دیدار کرد، افزود: «ما اجازه نخواهیم داد که این موضوع پیش برود و اجازه نمی‌‌دهیم روسیه از این تحریم‌‌های اقتصادی از هر کشور فرار و در هر جای جهان راه نجاتی برای خود پیدا کند.»  همزمان با این تحولات استرالیا و هلند روز دوشنبه اعلام کردند که با سازمان بین‌‌المللی هوانوردی غیرنظامی به‌دلیل سرنگونی پرواز ۱۷ خطوط هوایی مالزی در سال۲۰۱۴، اقدام قانونی علیه روسیه آغاز خواهند کرد. تمام ۲۹۸ سرنشین هواپیما بر اثر شلیک نیروهای جدایی‌‌طلب مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین کشته شدند. طرح این اقامه دعوی می‌‌تواند در بحبوحه جنگ، تنش‌‌ها را افزایش دهد.