گشت ارشاد؛ سناریویی برای پوشاندن  گرانی و بی‌کفایتی

علی شکوری راد، سخنگوی جبهه اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح طلب، در پاسخ به این سوال که چرا برخی اصولگرایان در ارتباط با موضوع حجاب و گشت ارشاد، اصلاح‌طلبان را مورد حمله قرار می‌دهند، اظهار کرد: این سخت گیری ها راجع به حجاب قبلا هم وجود داشته است ولی اینکه در حال حاضر تشدید مى‌شود به این دلیل است که موضوع اصلی  که وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم است را از موضوع اول به موضوع دوم تبدیل کنند. به همین دلیل فکر می کنم اصولگرایانی که این مسائل غیر اقتصادی را برجسته کرده و پیرامون آن صحبت می‌کنند اگر چه در نگاه اول به ضرر خودشان تمام می‌شود ولی در حقیقت  به دنبال طرح موضوعاتی هستند تا آن ضرر بزرگتر، که توجه مردم به ناکارآمدی‌ها و فساد‌ها در دوره حاکمیت یک‌دست اصولگراها است را تحت‌الشعاع قرار دهند.

 

به گزارش منیبان، او افزود: اساسا هزینه این موضع‌گیری‌ها برای تندروها اهمیتی ندارد و آنها عمدا زیر بار این هزینه‌ها می‌روند تا از زیر بار هزینه‌های سیاسی بزرگتر در قبال فساد، ناکارآمدی و گرانی‌ها، که به پای آنهاست، دَر بروند و به نوعی عوام فریبی می‌کنند. این سیاست شناخته شده‌ای است برای این که مردم را از مسائل اصلی دور کنند مسائل غیر اصلی را تبدیل به مسأله اصلی می کنند.

شکوری راد تاکید کرد: موضوع حجاب اجباری و سخت گیری در مورد آن و سبک زندگی و پوشش، موضوع مردم هست ولی موضوعی نیست که به شکل سیاسی به آن بپردازند. در حقیقت این مطالبات قالب نوعی، ناجنبش دارد و از نظر ما تبدیل آن به جنبش سیاسی کارکرد مثبتی ندارد. سیاسی کردن این موضوعات به نفع خود موضوع نیست و به همین دلیل است که اگر شما کم تر می بینید که اصلاح طلبان مستقیما به  این نوع مسائل فرهنگی و حجاب ورود می‌کنند، می دانند داغ کردن این موضوعات توسط اصولگرایان دان پاشیدن و عوام فریبی است. البته برخی نهادها با این موضوعات به نیروهای عملیاتی خود که نسبت به موضوع اصلی یعنی معیشت و گرانی منفعل هستند، انگیزه می‌دهند.

او در پاسخ به اینکه برخی اصولگرایان پیش آمدن موضوعی مثل بی‌حجابی را به گردن اصلاح طلبان می‌اندازند و می گویند آنها از آمریکا تقلب می‌کنند، اظهار کرد: این حرف ها را کسانی از  اصولگرایان می‌گویند که در حاشیه قرار دارند و اصلا در جریان نیستند چه سناریویی توسط دوستان خودشان در حال اجراست و موضوع در اصل چیست؟ آنهایی که از نظر سازمانی و تشکیلاتی در حاشیه هستند، از نظر ذهنی عقب و نسبت به تصمیم گیری‌های اصلی جناح خود بی اطلاع هستند بنابراین این حرف ها را می گویند. به همین دلیل به سخن آنها نباید اعتنا کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.