اولیانوف: تحریم روسیه دلیل مشکلات اتحادیه اروپا است

اظهارات اخیر صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه روسیه از انرژی به عنوان «سلاح» استفاده می‌کند، واکنش یک دیپلمات ارشد روس را به دنبال داشت.

در حالی که مشکلات کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تامین نفت و گاز مورد نیاز به دلیل اختلافات با روسیه بر سر اوکراین خبرساز شده است، نماینده مسکو در وین تحریم‌های ضد روسی را محکوم کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به اظهارات اخیر «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان علیه روسیه پاسخ داد. شولتز یکشنبه هفته گذشته مدعی شده بود: «پوتین از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند، اقدامی که حتی اتحاد جماهیر شوروی نیز در دوران جنگ سرد آن را انجام نداد».

اولیانوف در پیامی توییتری در این باره نوشت: «صدراعظم آلمان روسیه را یک "تامین کننده غیرقابل اتکای گاز" خوانده است. چرا؟ همه مشکلاتی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم اکنون مواجه هستند به دلیل سیاست تحریمی خودشان علیه روسیه است».

واکنش این دیپلمات ارشد روسیه در شرایطی صورت گرفته که آلمان به همراه دیگر کشورهای مهم اتحادیه اروپا از آغاز بحران اوکراین، مواضعی مشابه با آمریکا اتخاذ کرده و تحریم‌های بی سابقه علیه روسیه را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم همراهی اتحادیه اروپا با آمریکا در اعمال تحریم‌های علیه نفت و گاز روسیه، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل مجارستان بارها علیه تحریم‌ها موضعگیری کرده‌ و خواستار تغییر مواضع بروکسل در قبال مسکو شده‌اند.

در همین راستا، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان در اشاره به بحران انرژی در اروپا و بالا رفتن قیمت‌ها، گفت استراتژی تحریم روسیه شکست خورده و دولت‌های اروپایی مانند دومینو در حال فروپاشی هستند.

«پیتر زیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان هم هشدار داد که فصل زمستان در راه بوده و اتحادیه اروپا باید درباره واقعیت‌های وابستگی به عرضه گاز از روسیه واقع بین باشند.

وی که این سخنان را پس از سفر به مسکو مطرح می‌کرد، گفت: «اثبات شده است که خرید گاز طبیعی یک موضوع ایدئولوژیکی نبوده، بلکه موضوعی فیزیکی بوده که نمی‌توان با صحبت کردن آن را حل کرد».

مقام‌های مجارستانی تنها مقامات اروپایی نبودند که درباره بحران انرژی در اروپا و تاثیرات آن هشدار داده‌اند.

«آنالنا بائربورک» وزیر خارجه آلمان روز جمعه هفته گذشته درباره بروز ناآرامی‌های اجتماعی در آلمان در صورت قطع شدن صادرات گاز روسیه به این کشور هشدار داد.

وی گفته بود: «اگر ما توربین گاز را دریافت نکنیم، بنابراین ما گاز بیشتری دریافت نخواهیم کرد، سپس در کل دیگر ما قادر به حمایت از اوکراین نیستیم چون در آن صورت ما مشغول اعتراضات مردمی خواهیم بود»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.