زاکانی: ۱۰ روز بعد از حضورم در شهرداری به ثبات مالی رسیدیم /  رکورد 10 ساله را زدیم

علیرضا زاکانی روز جمعه در گردهمایی مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور که در جمع دانشجویان و بسیجیان در اردوگاه سیدالشهدا شهر آبعلی برگزار شد، اظهار کرد: پایه و اساس انقلاب اسلامی مردم و اسلامی بودن آن است که اثرات این انقلاب اسلامی را در سراسر جهان و منطقه شاهد هستیم بطوری که پس از ۴۳ سال، انقلاب اسلامی ایران در برابر دشمنان با پشتوانه مردم و درایت مقام معظم رهبری، پیروز است.

وی با بیان اینکه علاوه بر بسیج دانشجویی، باید همه تلاش کنند تا به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ضربه ای وارد نشود، بیان داشت: دشمن به دنبال نا امیدی در مردم به ویژه قشر جوان و به خصوص دانشجویان است‌؛ شهرداری ها در ایجاد انگیزه و امیدواری در بین مردم نقش مهمی دارند.

زاکانی بیان داشت: شهرداری های کلان به ویژه شهرداری تهران با دولت، مجلس، دستگاه قضا همدل و هماهنگ هستند اما ممکن است برخی زمان ها اختلاف نظری وجود داشته باشد که در هر خانواده این اختلاف ها طبیعی است‌.

وی با اشاره به جایگاه کنونی شهر تهران، ادامه داد: ش تهران به غیر از پایتخت بودن کشور، هویت خاصی ندارد ولی می توان تلاش کرد با همدلی بین مدیران و مردم تهران از همه لحاظ دارای بهترین هویت باشد.

زاکانی به زیر ساخت ها و مشکلات شهر تهران اشاره و تصریح کرد: برای ساخت تهران ایده آل و باب دل مردم که تمامی شرایط زیرساختی را داشته باشد برنامه ای ۲۰ ساله نیاز است اما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا کمتر از ۱۰ سال تهران ایده آل داشته باشیم و زیر ساخت و مشکلات پایتخت را حل کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه، گستردگی شهر تهران ۷۰ هزار هکتار است که ۱۲ هزار هکتار آن را بافت ناپایدار شهری و ۴هزار و ۵۶۰ هکتار آن را بافت فرسوده شکل داده است، گفت: تهران علاوه بر مشکلات با خطرات حوادث طبیعی هم روبرو است که اصلی ترین این حوادث زلزله و سیل هستند که مطالعات کارشناسی برای مقابله با حوادث طبیعی در حال انجام است.

شهردار تهران با اشاره به این که با تلاش شبانه روزی موفق شدیم ثبات مالی داشته باشیم و همچنین با اقدامات موثر، ۸ درصد مرگ و میر در تصادفات تهران کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: قبل از من ثبات مالی در شهرداری تهران معنایی نداشت و شهرداری توان برای پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه بود؛ اما با تمام مشکلات فراوانی که پیش رو بود و تلاش های زیاد موفق شدیم ثبات مالی در شهرداری داشته باشیم و به جرات می توان گفت در شهرداری تهران با کمترین مشکلات مالی روبرو هستیم.

این مقام مسؤول اضافه کرد: بعد از ۱۰ روز از حضور بنده در شهرداری موفق شدیم بدون انجام کار غیرفانونی، ثبات مالی به دست آوریم بطوری که در سال گذشته، موفق شدیم ۹۳/۳ درصد اعتبار را محقق کنیم که به غیر از سال ۱۳۹۵ که با کمک اعتبارات بانکی بوده، در ۱۰ سال گذشته، یک رکورد محسوب می شود.

زاکانی اظهار داشت: در سال جاری هم پیش بینی خوبی برای بودجه شهرداری تهران دیده شده، به طوری که سه برابر سال قبل خواهد بود و تمام سعی خود را خواهیم که تمام بودجه را در رفاه حال شهروندان هزینه شود.

شهردار تهران به موضوع حمل و نقل عمومی اشاره و ادامه داد: در گام نخست در تلاش هستیم تا جایگاه های حمل و نقل عمومی بین شهری را به خارج از محدوده شهری منتقل کنیم و در اقدام بعدی، ۳ هزار و ۳۵۰ دستگاه اتوبوس به حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد.

وی به مترو اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۳۵ ایستگاه مترو در تهران وجود دارد که ۱۴۳ ایستگاه آن فعال است و تا پنج سال آینده تمامی ایستگاه ها فعال خواهند شد؛ همچنین ۹۰ کلان پروژه در شهر تهران تعریف شده است و در سال جاری نیز ۴۸۵ پروژه یا نیمه تمام هستند که به اتمام خواهد رسید و یا افتتاح خواهند شد.

شهردار تهران به دیگر برنامه های این نهاد شهری اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های ما مشارکت دادن مردم برای توسعه شهری و رفع مشکلات است؛ محله محوری و تشکیل ۳۵۳ هیأت امنا در محله های مختلف که با حضور ائمه جماعات، بزرگان محل، بانوان، دانشجویان، ورزشکاران و غیره تشکیل می شود تا مشکلات محلات را شناسایی و در رفع مشکلات به شهرداری کمک کنند.

وی به موضوع ماده ۱۰۰ و اعتراضات مردمی اشاره و افزود: در حال حاضر ۵۷ درصد از احکام ماده ۱۰۰، به. نفع مردم است و شهرداری تهران در راستای خدمت به هموطنان تلاش خواهد کرد.

زاکانی در جواب برخی از دانشجویان که چرا وارد شهرداری تهران شد، بیان کرد: تا آخرین لحظه قرار بود وارد بدنه دولت شوم اما با مشورتی که با رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور و برخی دیگر از اساتید داشتم، شهرداری را که به جرأت می‌توان گفت به اندازه چندین وزارت خانه کار دارد، انتخاب کردم و موفق شدم اعتماد اعضای شورای اسلامی شهر تهران را جلب کردم و تا زمانی که در این سمت هستم، با تمام توان در خدمت مردم خواهم بود.

شهردار تهران اضافه کرد: شهر تهران بزرگترین کلان شهر کشور است و برای مدیریت شهری پایتخت، نباید مدرک خاصی داشته باشیم و باید مدیریت را به درستی انجام داد تا علاوه بر جسم شهر که فعالیت های عمرانی می شود، کالبد و روح شهر نیز درست شود و مردم تهران بتوانند در بهترین شهر زندگی کنند و این امر نیازمند زمان است.

لازم به ذکر است، دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب با حضور بالغ بر ۵۰۰ دانشجو بسیجی کشور در اردوگاه سید الشهدا (ع) آبعلی از امروز آغاز شد؛ در این دوره در خصوص تشکل های اسلامی و حضور دانشجویان بسیجی در جمع مسؤولان و گفت و گو با آن ها درخصوص رفع مشکلات به ویژه با بهره گیری از موضوعات اسلامی گفت و گو می شود.

در آئین افتتاح این دوره که با حضور شهردار تهران برگزار شد، دانشجویان نظرات خود را در خصوص مشکلات شهری و مدیریتی پایتخت عنوان که زاکانی به دانشجویان پاسخ داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.