مهمترین مصوبات سیزدهمین نشست بررسی بودجه ۱۴۰۰

سیزدهمین جلسه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز به پایان رسید و در جریان این جلسه وزارت امور اقتصاد و دارایی مکلف شد امکان دسترسی به اطلاعات سامانه «پاکنا» را به صورت آنلاین برای سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و دیوان محاسبات کشور فراهم کند.

«پاکنا» سامانه‌ای برای شفاف‌سازی اطلاعات اداری و میزان پاداش پرداختی به مدیران

نمایندگان مردم در خانه ملت، تمام  شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند در طول سال ۱۴۰۰ متناوباً و هر سه‌ماه یک‌بار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی همه اطلاعات خود و شرکت ها و مؤسسات تابعه و وابسته، نظیر اطلاعات نیروی انسانی، بودجه و صورت های مالی در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت امور اقتصاد و دارایی اقدام کنند.

همچنین وزارت امور اقتصاد و دارایی مکلف است امکان دسترسی به اطلاعات سامانه مذکور را به صورت آنلاین برای سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و دیوان محاسبات کشور فراهم کند.

اعضای هیأت‌مدیره و مدیران عامل شرکت های مشمول این جزء نیز باید در زمان مقرر دریافت هرگونه پاداش سالانه را از طریق این سامانه اعلام کنند، در غیر این صورت به مجازات حبس محکوم خواهند شد.

چگونگی توثیق سهام شرکت‌های دولتی برای دریافت تسهیلات 

نمایندگان مجلس در ادامه این نشست با تصویب بند «ز» تبصره ۲ لایحه بودجه که هرگونه توثیق سهام شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری نزد مؤسسات مالی و اعتباری جهت أخذ تسهیلات را جز با تأیید کتبی وزیر امور اقتصادی و دارایی ممنوع می کند، موافقت کردند.

نحوه تسویه بدهی دولت به تأمین اجتماعی نیاز به بررسی بیشتر تلفیقی‌ها داشت

در ادامه بهارستان‌نشینان بند (و) تبصره ۲ ماده واحده این لایحه درباره تسویه بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی را به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۳۰۰ پیشنهاد درباره نحوه تسویه بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی، گفت: هر کدام از نمایندگان می خواهند دستگاهی را به این بند جهت استفاده از بودجه آن اضافه کنند، اما با توجه به اینکه سقف در نظر گرفته شده صرفاً ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بیشتر نیست، این سوال مطرح است که چطور می توان تمام این دستگاه ها را اضافه کرد و به جمع بندی رسید، لذا پیشنهاد می کنم این بند به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شود تا کمیسیون دقیقا مشخص کند این بودجه متعلق به چه سازمان هایی است و با بررسی مجدد پیشنهادات، جدول آن تهیه شود تا ما در صحن بدانیم باید چه کاری انجام دهیم.

مجوز مجلس برای فروش ۳۰هزار میلیاردی اموال دولتی در راستای نوسازی شبکه‌های فرسوده برق

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب بند الحاقی تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه به دولت اجازه دادند تا با فروش اموال و دارایی های خود تا سقف ۳۰۰ هزار میلیارد ریال نسبت به اجرای طرح های تملک دارایی و سرمایه ای و طرح های نوسازی و بازسازی نیروگاه ها و تاسیسات فرسوده شبکه برق اقدام کند.

گام بلند مجلس برای شفافیت و انضباط بودجه‌ای شرکت‌های دولتی

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه با تصویب بند الحاقی تبصره ۲ ماده واحده این لایحه، مقررات ویژه ای را برای شفافیت و انضباط بودجه‌ای شرکت‌های دولتی تعیین کردند.

بر اساس این مصوبه؛ به منظور اصلاح ساختار و ارتقای شفافیت بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره(۳) این قانون، شامل شرکت هایی که شمول قانون و مقررات عمومی به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، شرکت های تابعه وزارت نفت از جمله شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت های تابعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت های تابعه آنها، اقداماتی انجام خواهد شد.

به گزارش خانه ملت، گفتنی است، سازمان ها و شرکت های دولتی و سازمان ها و شرکت های وابسته به موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری ها که به موجب اساسنامه آنها، اشخاص موضوع این جزء عضو هیات مدیره هستند از شمول این حکم مستثنی هستند.

تشکر رئیس مجلس از دیوان محاسبات برای ارائه گزارش عملکرد تفریغ بودجه ۹۸، یک‌ماه زودتر از موعد مقرر

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی این بند گفت: یک کار خوبی در دیوان محاسبات صورت پذیرفت که امسال یک ماه زودتر گزارش عملکرد تفریغ بودجه سال ۹۸ را به مجلس ارائه کرد.

وی افزود: حداقل چندین ساعت در هیأت رئیسه و کمیسیون تلفیق وقت گذاشته شد و اشکالاتی که در عملکرد بودجه بود را مورد بررسی قرار دادند و جای خالی همه مباحث انضباط مالی که در بند الحاقی ۲ آورده شده است را مشاهده کردیم.

اختصاص اعتبار هزار میلیاردی برای بهسازی بنگاه‌های تعاونی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی

در ادامه این نشست نمایندگان مردم در مجلس، با الحاق یک بند به تبصره ۲  ماده واحده این لایحه مصوب کردند تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان به منظور حمایت از نوسازی و بهسازی بنگاه های تعاونی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی، در بخش تعاون در نیمه اول سال ۱۴۰۰ تخصیص یابد.

تأکید رئیس مجلس به واقعی بودن منابع تعیین شده در بودجه

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد که با استناد به ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس پیرامون وجود ابهاماتی در بند "و" تبصره ۲ بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰ ذکر شده بود، با اشاره به ارجاع این بند به کمیسیون تلفیق جهت بررسی دقیق تر، گفت: ممکن است یک پیشنهاد چند ده هزار میلیارد به هزینه ها اضافه کند که جای اشکال دارد چرا که این امر نیازمند اصلاح ساختار بودجه است و ما نمی توانیم درآمد حاصل از محل فروش اموال را خرج این موضوعات کنیم.

مجوز مجلس برای اخذ تسهیلات از بانک های توسعه ای خارجی

بهارستان‌نشینان همچنین با تصویب بند "ج" تبصره ۳ ماده واحده لایحه بودجه با اخذ تسهیلات از بانک های توسعه ای خارجی از جمله بانک توسعه ‌اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری زیرساختهای آسیایی(AIIB) و بانک توسعه و تجارت اکو موافقت کردند.

مجلس ادغام مراکز علمی و دانشگاه ها بدون کار کارشناسی را پیگیری می‌کند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر مجید نصیرایی نماینده فردوس که با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین‌نامه از اجرای عجله‌ای مصوبه ۵ سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ادغام مراکز علمی و دانشگاهی بدون کار کارشناسی از سوی دولت انتقاد کرده بود، گفت: پیش از این نامه‌نگاری با وزیر علوم صورت گرفته و باید نحوه ادغام مشخص شود که در این خصوص پیگیری می‎کنیم.

مجوز مجلس برای جذب ۲ میلیارد دلاری تسهیلات مالی خارجی جهت ساخت خطوط مترو

نمایندگان مجلس  با تصویب بند "د" تبصره ۳ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت را مجاز به تخصیص ۲ میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی برای ساخت خطوط قطار شهری و طرح های کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند، کردند.

اختصاص سهام یک میلیون تومانی به فرزندان متولد سال ۱۴۰۰

نمایندگان خانه ملت در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با پیشنهاد محسن زنگنه درخصوص الحاق یک بند به تبصره ۲ ماده واحده درباره مشوق های مالی برای فرزند آوری و افزایش جمعیت موافقت کردند؛ از این رو دولت مکلف شد به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می شود، ۱۰ میلیون ریال سهام به نام فرزند اختصاص دهد.

مصوبه حمایتی مجلس از استان خوزستان؛ جذب تسهیلات خارجی برای مهار سیلاب های استان

نمایندگان مردم در خانه ملت با بند (الف) تبصره ۳ ماده واحده موافقت کردند از این رو دولت را مجاز کردند که تسهیلات مالی خارجی را به طرحهای بخش دولتی که دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی باشند، با اولویت استان هایی که تاکنون از اعتبار استفاده نکرده اند و با اولویت طرح های آب و فاضلاب و مهار سیلاب ها و طرح های ریلی کل کشور و استان خوزستان اختصاص دهند.

قضات و اعضای هیات علمی ۱۰ درصد مالیات پرداخت می کنند

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: در رسانه ها آمده است قضات و اعضای هیات علمی از پرداخت مالیات معاف شدند، اما این گونه نیست و براساس مصوبه و قانون این افراد باید ۱۰ درصد مالیات پرداخت کنند؛ رأی دیروز مربوط به موضوع دیگری بود.

اولویت مجلس یازدهم توجه به استان های محروم است

رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به انتقاد معین الدین سعیدی نماینده سیستان و بلوچستان مبنی بر عدم توجه به این استان در تخصیص منابع بودجه ای، گفت: سیاست و اولویت مجلس یازدهم توجه به استان های محروم است.

قدم برداشتن برای رفع مشکلات مردم محروم افتخار مجلس است

عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تذکر شفاهی خود گفت: برادران اهل سنت، برادران عزیز ما هستند همان طور که شیعه و سنی در دوران دفاع مقدس در کنار هم بودند، کنار هم خواهند ماند از این رو خواب بیگانگان برای اختلاف افکنی میان شیعه و سنی تعبیر نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.