جزئیات گفت‌وگوی تلفنی پوتین و بن‌سلمان

رویترز گزارش داد، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پنجشنبه شب به وقت تهران با «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین در این تماس تلفنی، بر اهمیت تداوم همکاری‌ها در چارچوب «اوپک پلاس» تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «اوضاع فعلی بازار جهانی نفت به‌طور مفصل مورد بحث قرار گرفتند. اهمیت همکاری بیشتر در چارچوب اوپک پلاس مورد تأکید قرار گرفت».

کاخ کرملین درباره این تماس تلفنی می‌افزاید: «در مورد اینکه کشورهای مشارکت کننده در این فرمت به‌طور مداوم به تعهدات خود در قبال حفظ تعادل و ثبات لازم در بازار جهانی انرژی عمل می‌کنند، ابراز خرسندی شد».

این بیانیه می‌افزاید، پوتین و بن‌سلمان همچنین درباره گسترش روابط تجاری و اقتصادی گفت‌وگو کرده و به تبادل نظر در مورد اوضاع سوریه پرداختند.

این تماس تلفنی ۶ روز پس از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی برای شرکت در نشست جده انجام گرفته است.

شمار زیادی از رسانه‌های بین‌المللی، سفر بایدن به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی را بی‌نتیجه دانسته و حتی «خبرگزاری فرانسه» در گزارشی، آن را «عقب‌گرد عظیم» توصیف کرد. در این گزارش آمده است: «جیک سالیوان مشاور امنیت ملی او نیز انتظارات را پایین آورد و به خبرنگاران گفت هرگونه اقدامی در بستر اوپک پلاس انجام خواهد شد. فردای آن روز در نشست ۶ کشور عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس به‌علاوه مصر، عراق و اردن فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی در نشستی خبری گفت "واقعاً نفت موضوع نشست نبود". وعده محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی درباره رساندن ظرفیت تولید نفت به سیزده میلیون بشکه در روز نیز که در ماه می اعلام شده بود قرار نیست تا سال ۲۰۲۷ تحقق یابد».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.