انتقاد سناتور جمهوری خواه از سیاست‌های بایدن در مقابل ایران

یک سناتور آمریکایی در گفت‌وگویی با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش آن در منطقه، از سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال ایران انتقاد کرد.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در گفت‌وگویی با این شبکه، درباره سیاست‌های جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در قبال مسئله هسته‌ای ایران گفت: ایران به دلیل این که جو بایدن در حال انجام دادن مذاکراتی بی‌پایان با حکومتی ضد آمریکایی است، به سرعت در حال پیش‌رفتن به سمت گریز هسته‌ای است.

ادعای نزدیک شدن ایران به سمت گریز هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران صرفا اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و تولید و به کار بستن تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران به تازگی در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره تاکید کرد که ایران با هیچ کس درخصوص برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای مذاکره نخواهد کرد زیرا این امر به معنای تسلیم شدن است.

خرازی گفت: انجام گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا در سایه دیوار ضخیم بی اعتمادی و همچنین سیاست های این کشور امری دشوار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم. تنها طی چند روز میزان غنی سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به راحتی می توانیم به  ۹۰درصد نیز برسانیم.

در بخش دیگری از گفت‌وگوی کاتن با فاکس نیوز، او با اشاره به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، طی حمله‌ای پهپادی در بغداد، مدعی شد: وقتی رییس جمهور ترامپ از تواق هسته‌ای خارج شد، ایران را قدرتمند یا جسور نکرد. آن‌ها به سختی از محدودیت اورانیوم غنی‌شده تحت توافق هسته‌ای عبور کردند چون، پس از آن‌که رییس جمهور ترامپ مجوز ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد، از آمریکا می‌ترسیدند!

این در حالی است که ایران در پی این اقدام آمریکا، پایگاه نظامی این کشور در عین‌الاسد عراق را مورد حمله موشکی قرار داد و پس از آن شمار زیادی از مقامات آمریکایی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این سناتور آمریکایی ادامه داد: تهدیدهای جدی علیه نظامیان‌مان را در سال ۲۰۲۰ در عراق به یاد بیاورید. رییس جمهور ترامپ چه کرد؟ او بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر این که به دوستانش در ایران توصیه خوبی کرده که اگر یک آمریکایی در عراق آسیب بببیند، ایران را پاسخگو خواهیم دانست و این اتفاق نیفتاد.

کاتن با طرح این سوال که در مدت یک سال و نیم اخیر[دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن] چه اتفاق افتاده است؟ مدعی شد که شاهد این هستید که ایران به محل‌هایی در نزدیکی کنسول‌گری‌های ما در عراق موشک شلیک می‌کند. آن‌ها به حمایت از تروریسم در منطقه ادامه می‌دهند و به سطح نزدیک به گریز هسته‌ای در زمینه تولید اورانیوم غنی‌شده رسیده‌اند! تمام این‌ها در زمان جو بایدن اتفاق افتاده است و او شاهدشان بوده است چون آن‌ها می‌دانستند که بایدن جرات و جسارت ایستادن در برابر آن‌ها را ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.