گرمای هوا پروازهای فرودگاه لوتن انگلیس را لغو کرد

گرمای بی‌سابقه هوا در انگلیس، باعث بروز نقص فنی در باند فرودگاه لوتن و زمین‌گیر شدن ده‌ها پرواز و سرگردانی صدها مسافر شد.

در بیانیه فرودگاه لوتن که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شد امده است: به دنبال دمای بالای هوا، یک نقص سطحی در باند فرودگاه شناسایی شد. مهندسان بلافاصله به محل فراخوانده شدند و در حال حاضر کار تعمیر برای از سرگیری فعالیت‌ها فرودگاه در حال انجام است».

آخرین پرواز از این فرودگاه در ساعت ۱۵ و ۷ دقیقه انجام شد. لوتون که ۴۵ کیلومتر از مرکز لندن فاصله دارد، دارای یک باند پرواز است و سالانه ۵ میلیون مسافر از طریق این گذرگاه هوایی جابه‌جا می‌شوند. 

هم زمان برخی گزارش‌ها حاکیست که نیروی هوایی انگلیس نیز پروازهای داخلی و خارجی خود را از بزرگترین پایگاه هوایی این کشور (برایز نورتون) به دلیل ذوب شدن باند فرودگاه متوقف کرده است.

این درحالیست که با افزایش بی‌سابقه گرمای هوا در انگلیس، آژانس امنیت بهداشت این کشور وضعیت اضطراری ملی و اداره هواشناسی نیز برای نخستین بار هشدار قرمز صادر کرده است. پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا فردا (سه‌شنبه) به ۴۱ درجه سانتی‌گراد برسد.

وضعیت اضطراری بدین معناست که شرایط آنقدر حاد است که «ممکن است افراد سالم و آسیب پذیر دچار بیماری و یا تلف شوند». اعلام هشدار قرمز همچنین این معنا را می‌دهد که اختلالات گسترده‌ای در خدمات بهداشتی، مدارس و حتی نیروگاه‌های هسته‌ای ایجاد خواهد شد.

این در حالیست که سازمان هواشناس برای سایر مناطق انگلیس، ولز و جنوب اسکاتلند هم هشدار نارنجی صادر کرده که به معنای افزایش خطر مرگ برای عموم مردم است.

دولت انگلیس تاکنون سه جلسه اضطراری تشکیل داده و به مردم توصیه کرده است که از انجام سفرهای غیرضروری طی امروز و فردا خودداری کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.