زلنسکی 2 مقام بلندپایه اوکراین را برکنار کرد

 ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه شب در دو فرمان‌ اجرایی رئیس سازمان امنیت و دادستان کل این کشور را برکنار کرد.

ایوان باکانوف از دوستان دوران کودکی زلنسکی است. 

ایرینا وندیکتوا نیز رهبری تحقیقات پیرامون اتهامات جنایات جنگی نیروهای روسیه در اوکراین را بر عهده داشت. 

در این حال "الجزیره فارسی" گزارش داد، زلنکسی در توضیح فرمان خود برای برکناری رئیس سازمان امنیت و دادستان کل این کشور گفت، ۶۵۱ پرونده قضایی در مورد خیانت به کشور و نقش کارمندان دادسراها، نهادهای تحقیقات جنایی و سایر نهادهای انتظامی در این اقدامات، به ثبت رسیده است. 

زلنکسی تصریح کرد: به ویژه اینکه بیش از ۶۰ کارمند دفتر دادستانی و سازمان امنیتی اوکراین که در بخش‌های تحت اشغال روسیه حضور دارند، علیه کشور ما فعالیت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه این گونه جرایم سوالات بسیار جدی را برای مدیران سازمان‌های مربوطه ایجاد کرده است، افزود: به هر یک از این سوالات پاسخ مناسبی داده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، زلنسکی حدود دو هفته پیش نیز چندین سفیر اوکراین را برکنار کرد. 

وی در دستوری که هیچ دلیلی برای آن اعلام نشده، از برکناری سفرای اوکراین در آلمان، هند، جمهوری چک، نروژ و مجارستان خبر داد. 

زلنسکی از دیپلمات‌های خود خواسته است تا برای مقابله با تهاجم روسیه، حمایت بین‌المللی و کمک‌های نظامی بیشتری برای اوکراین جذب کنند. 

پیش از این نیز رئیس‌جمهور اوکراین پس از تصمیم خودسرانه فرماندهان نظامی این کشور در اعمال محدودیت‌ در جابجایی نظامیان، از آن‌ها انتقاد کرد. 

اختلاف میان رهبران اوکراین تاکنون آشکار نشده بود. این اختلافات در حالی رخ داد که نیروهای اوکراینی مشغول دفاع در مقابل ارتش روسیه در مناطق شرقی اوکراین هستند. 

ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.