وام یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین

وزیران دارایی اتحادیه اروپا امروز با پیشنهاد کمیسیون اروپا مبنی بر اختصاص یک میلیارد یورو تسهیلات درازمدت برای حمایت از زیر ساخت های اوکراین موافقت کردند.

تارنمای پولیتیکو نوشت که اتحادیه اروپا پرداخت اصل این تسهیلات و سود آن را تضمین خواهد کرد. این مبلغ بخشی از تلاش های جهانی برای کاهش کسری بودجه کشور جنگ زده اوکراین و جلوگیری از وقوع بحران مالی در آن خواهد بود.

زبینک استانجورا (Zbyněk Stanjura) وزیر دارایی چک که کشور متبوعش ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت که این وام منابع مالی لازم را برای برآورده ساختن نیازهای ضروری اوکراین و تداوم فعالیت زیرساخت های حیاتی این کشور، تضمین خواهد کرد.

با این حال، بسته کمکی ۹ میلیارد یورویی که کمیسیون در ماه مه پیشنهاد کرده و سران اتحادیه آن را تائید کرده بودند، از حمایت آلمان برخوردار نشد. برلین استدلال می کند که پرداخت کمک های بلاعوض در شرایط فعلی فشار کمتری به نسبت وام به نظام مالی اوکراین وارد می سازد. برلین تاکنون یک میلیارد یورو کمک مالی در اختیار کی یف قرار داده است.

به گفته یک دیپلمات اروپایی، رایزنی در مورد کمک های بیشتر برای پشتیبانی از زیرساختهای اوکراین کماکان ادامه دارد و کمیسیون اروپا پس از تعطیلات تابستانی پیشنهادهایی را در این زمینه مطرح خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.