هشدار نسبت به کاهش ارزش سهام بورس‌های غربی

روزنامه فایننشال‌تایمز با اشاره به وخامت اوضاع اقتصاد کلان در اروپا و آمریکا درباره کاهش ارزش سهام بازارهای سرمایه در کشورهای غربی هشدار داد.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از هشدار کارشناسان موسسه های اعتباری و مالی درباره کاهش رتبه درآمدی بازارهای سهام در آمریکا و اروپا خبر داد و نوشت: متناسب با چشم‌انداز موجود درباره بدتر شدن وضعیت بازارهای مالی، انتظارات درآمدی شرکت‌های آمریکایی و اروپایی هنوز تعدیل نشده است.

این روزنامه غربی با بیان اینکه بسیاری از خریداران، وضعیت درآمد شرکت‌ها در سه ماهه سوم سال جاری میلادی را ناامیدکننده می‌دانند، نوشت: تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند ۵۰۰ شرکت‌ فهرست‌شده در اس‌ اند پی وال‌ استریت، ۶ درصد افزایش درآمدسالانه را برای سه‌ماهه دوم گزارش کنند و این رقم در سه‌ماهه سوم به ۱۱ درصد برسد.

فایننشال‌تایمز نوشت: پیش‌بینی‌ها برای شاخص سهام ۶۰۰ شرکت اروپایی حتی بهتر از این است و تا حدی به دلیل وزن سنگین‌تر شرکت‌های برق، تحلیلگران ۲۲ درصد رشد درآمدها را برای سه ماهه دوم این شرکت‌ها پیش‌بینی می کنند. این رقم برای سه‌ماهه سوم شرکت های اروپایی تا ۲۹ درصد افزایش می‌یابد.

این روزنامه انگلیسی‌زبان نوشت: بعضی خریداران سهام در غرب، درباره این پیش بینی‌ها ابراز تردید و اعلام کرده‌اند که بین پیشرفت شرکت‌ها که تحلیلگران را به سمت ارائه این پیش بینی‌ها هدایت کرده و تصویر کلی اقتصاد کلان که با فضایی مبهم از نوسانات تورمی و وضعیت مبهم شرکت‌ها احاطه شده و نشان‌دهنده رفتن اروپا و آمریکا به سمت رکود است، تطابق وجود ندارد.

نیل بیرل کارشناس سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت املاک «پریمیر میلتون» گفت: شک نکنید درآمدها کاهش خواهد یافت. جمع‌بندی برآوردها این موضوع را نشان می‌دهد که آنها در یک سرزمین خیالی زندگی می کنند.

گریس پیترز کارشناس شرکت سرمایه‌گذاری «جی پی مورگان» نیز معتقد است:  مدیران شرکت ها هم بعد از دیدن وخامت اوضاع درآمدی در سه ماهه جدید، اعتراف خواهند کرد که اوضاع به این خوبی که آنها فکر می‌کنند، نیست.

فایننشال‌تایمز نوشت: شاخص‌ مدیران خرید رو به پایین است و این شاخص برای بخش تولید در ماه ژوئن به پایین‌ترین حد در ۲۲ ماه گذشته رسید.

ترور گریتهام کارشناس موسسه سلطنتی مدیریت دارایی‌های لندن نیز گفت: به طور معمول وقتی اعتماد تجاری کاهش می‌یابد، تحلیلگران پیش‌بینی‌های درآمدی را پایین می‌آورند و این دفعه، آن‌طور که شما انتظار دارید، این کار را انجام نداده‌اند.

براساس این گزارش، ارزش شاخص ۱۰۰ شرکت فهرست شده در بورس اوراق بهادار فایننشال تایمز در سال ۲۰۲۲ بیشتر از یک پنجم کاهش یافته است. شاخص سهام اس‌اندپی ۵۰۰ نیز به مقدار زیادی کاهش یافته و شاخص بازار سهام اروپا ۶۰۰ نیز ۱۶ درصد کاهش داشته است.

آکسفورد اکونومویست در تحلیلی در این باره نوشت: بازارهای سهام ایالات متحده درباره گزارش کاهش درآمدها آسیب پذیرتر از دیگر بازارهای مالی هستند و دامنه حاشیه‌ها افزایش یافته و فشار هزینه‌ها بیشتر شده‌است.

موسسه های پولی آمریکایی مورگان استنلی، جی پی مورگان و بلک راک، فصل اعلام درآمدهای سه‌ماهه وال‌استریت را با عدم پیش بینی آغاز کردند.

امانوئل کائو رئیس استراتژی حقوق صاحبان سهام اروپا در بارکلیز انتظار دارد که درصورت روشن شدن وضعیت بازارهای مالی، شاخص ۶۰۰ شرکت برتر بازار سهام اروپا، از ۴۱۰ فاکتور کنونی به ۳۸۰ فاکتور کاهش یابد زیرا موسسه های مالی پیش‌بینی می‌کنند روسیه به تلافی کمک غرب به اوکراین، ارسال بنزین را قطع کند.

کائو با پیان اینکه اروپا تا پایان سال دچار رکود خواهد شد، پیش‌بینی کرد که اجماع دیدگاه تحلیلگران برای سال ۲۰۲۳، به تدریج از پیش‌بینی پیشرفت پنج‌درصدی درآمدها در حال حاضر به پنج‌درصد کاهش درآمدها تغییر کند.

وی تصریح کرد: در ارزش اسمی، سهام ها ارزان‌تر از ۶ ماه پیش هستند اما آنها بر اساس انتظارات درآمدی بسیار بالا معامله می‌شوند و ارزش گذاری‌ها گمراه‌کننده هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.