تصویب ۲ طرح برای حفظ دسترسی به «سقط جنین» از سوی قانونگذاران آمریکایی

مجلس نمایندگان آمریکا ۲ طرح با هدف حفظ دسترسی شهروندان آمریکا به «سقط جنین» در مخالفت با حکم دیوان عالی این کشور به تصویب رساند.

وبگاه هیل، نزدیک به کنگره آمریکا نوشته این نخستین تلاش در میان قانونگذاران آمریکا برای محدود کردن دامنه اثرگذاری حکم چند هفته پیش دیوان عالی آمریکا است.

دیوان عالی آمریکا سوم تیرماه سال جاری حکم تاریخی دادگاه «"رو" در برابر "وید"» که از سال ۱۹۷۳ به زنان اجازه می‌داد در ۶ ماهه نخست بارداری اقدام به سقط جنین کنند را لغو کرد. 

این حکم دیوان عالی آمریکا به هر یک از ایالت‌ها اختیار می‌دهد قوانین خود برای تعیین اینکه سقط جنین در چه مواردی مجاز و در چه مواردی غیرقانونی است را انتخاب کنند.

اولین طرح که «قانون حمایت از سلامت زنان» نام گرفته بود با ۲۱۹ رأی مخالف در برابر ۲۱۰ رأی موافق به تصویب رسید. این طرح به دنبال آن است امکان سفر زنان به ایالت‌های دیگر جهت انجام سقط جنین را فراهم کند.

این طرح از شانس کمی برای تصویب در مجلس سنا برخوردار است.

طرح دیگر که «تضمین دسترسی به سقط جنین» نام گرفته به دنبال ان است که از دخالت ایالت‌ها در حق زنان برای سفر به هر ایالتی جهت انجام سقط جنین جلوگیری کند. این طرح با ۲۲۳ رأی موافق و ۲۰۵ رأی مخالف به تصویب رسید.

این طرح نیز شانس کمی برای موفقیت در سنا دارد.

نمایندگان جمهوری‌خواه به شدت از حکم دیوان عالی آمریکا دفاع کرده و با هر دو طرح مخالفت کردند. نمایندگان دموکرات در مقابل به تندی به این حکم تاختند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.