تاثیر ورزش‌کردن بر روی آی‌کیو

ما فکر می‌کنیم که هیکل ارتباطی با مغز ندارد اما هر روز بیشتر مشخص می‌شود که این فرضیه غلط است. طبق مطالعات، تمرینِ بدنی یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت هوش و حفظ آن تا دورانِ پیری است.

«اگر به دنبال ارتقاء بهره هوشی‌تان هستید باید ورزش کنید. اما ورزش‌دادنِ عضلات چطور به قدرتِ مغز کمک می‌کند؟ ما فکر می‌کنیم که هیکل ارتباطی با مغز ندارد اما هر روز بیشتر مشخص می‌شود که این فرضیه غلط است. طبق مطالعات، تمرینِ بدنی یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت هوش و حفظ آن تا دورانِ پیری است.

مطالعه‌ای که در آلمان انجام شده است، نشان می‌دهد که افراد مسنی که ورزش‌های خفیف - مثل باغبانی - انجام می‌دهند، ۵۰ درصد کمتر احتمال دارد که در دوران پیری دچار زوال شناخت شوند.

آزمایش دیگری نشان داد افراد مسنی که چند دقیقه در طی هفته پیاده‌روی آهسته داشتند، امتیاز بهتری در آزمون‌های توجه و حافظه کسب می‌کردند. اما فقط افراد مسن نیستند که از ورزش چنین بهره‌ای می‌برند. کودکانی که تا مدرسه پیاده‌روی می‌کنند تمرکزِ بالاتری نسبت به سایر همکلاسی‌هایشان که با خودرو تا مدرسه رسانده می‌شوند، دارند و در آزمون‌ها نیز نمرات بهتری کسب می‌کنند.

یکی از دلایلش آن است که ورزش گردش خون (و البته اکسیژن‌رسانی) به مغز را بهبود می‌دهد که باعث می‌شود که انرژی بیشتری برای فکرکردن تأمین شود.

دلیل دیگر می‌تواند این باشد که ورزش رشد سلول‌های عصبی را تقویت می‌کند و احتمالاً آزادسازیِ برخی انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌های رشد را که برای سلامتی کلی مغز ضروری هستند، تقویت می‌کند. همه این موارد به تمرکز و حافظه بهتر منجر می‌شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.