مهمان پرست: دیپلماسی اقتصادی کشور را به اوج می‌رساند

رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به ضرورت بحث دیپلماسی اقتصادی در کشور گفت: دیپلماسی اقتصادی نجات دهنده کشور است و می تواند کشور را به اوج برساند. در قالب NGO خانه دیپلماسی را تشکیل دادیم.

او افزود: مدیران ما باید با دیپلماسی اقتصادی  آشنایی پیدا کنند در واقع ما تعریف مشخصی از دیپلماسی اقتصادی نداریم. اگر دیپلماسی اقتصادی در اولویت است ضرورت دارد که همه مجموعه وزارت امور خارجه به این سمت حرکت کند و عمل کند. 

مهمانپرست ادامه داد: متاسفانه هماهنگی لازم بین مجموعه های مختلف در کشور وجود ندارد در واقع دو مشکل وجود دارد نخست اینکه تعریف مشخصی از دیپلماسی اقتصادی در کشور وجود ندارد  مشکل دوم این است که ساختار اقتصادی مشخص نیست همچنین  نوع هماهنگی بین مجموعه های اقتصادی مشخص نشده است.

این چهره سیاسی اشاره کرد: سوال مهم این است که این هماهنگی ها در کجا باید صورت گیرد؟ دیپلماسی اقتصادی نیازمند ساختار و سازماندهی است یعنی مشخص شود وزارت خارجه، وزارت کار، وزارت اقتصاد، گمرک و.... چه نقشی دارند. در دیپلماسی اقتصادی وقتی مشخص شد ضروری است در یک جا همه تصمیمات وزارتخانه ها منسجم شود در نتیجه کارها بهتر انجام خواهد شد. همه دستگاه ها برای یک هدف ملی باید با یکدیگر هماهنگ شوند. سازمانی که باید دیپلماسی اقتصادی را رهبری کند وزارت امور خارجه است. 

مهمانپرست عنوان کرد: وزارت‌خارجه در انتخاب کسانی که به عنوان نمایندگی های وزارت خارجه فعالیت می کنند نهایت دقت را به عمل آورد. برای دیپلماسی اقتصادی همه در کشور باید بسیج شوند. 

این چهره تصریح کرد: در حال حاضر چیزی حدود ۱۵۰ دیپلمات ارشد داریم که اکثرا در جایگاه های مختلف مثل سفارت سابقه فعالیت دارند. همه مدیران در بخش های دولتی و خصوصی باید آموزش ببینند.  به عنوان مثال همه مدیران خصوصی و دولتی باید درسی به نام تشریفات را بگذرانند.

دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: مشاوره های دیپلماسی و اقتصادی از دیگر مواردی است که در خانه دیپلماسی به طور جدی به آن توجه شده است. در استانداری ها و فرمانداری و مجموعه های مختلف، درخواست هایی برای مشاوره های اقتصادی ارائه داده اند.

وی اشاره کرد: در همایش رو با عنوان دیپلماسی اقتصادی، از وزرای سابق وزارت امور خارجه و نمایندگی های وزارت خارجه در خارج از کشور و همچنین حدود ۱۰ سفارتخانه خارجی و همچنین برخی سفرای خارجی و شرکت های خارجی دعوت شده است.

مهمانپرست در بخش دیگری از سخنانش گفت: معرفی باشگاه دیپلماسی اقتصادی در همایشی با همین عنوان به طور رسمی از مهمترین اقدامات خانه دیپلماسی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.