واکنش تند کوبا به اظهارات مداخله جویانه بلینکن/ هدف برهم زدن نظم کوباست

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، وزیر امور خارجه کوبا اظهارات مداخله جویانه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پیرامون اقدامات خرابکارانه و اعتراض های سال گذشته در این کشور را رد کرد و هدف واشنگتن را برهم زدن نظم و صلح در کوبا دانست.

 "برونو رودریگز" با انتشار پیامی در صفحه توییترش، اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا را تایید کننده دخالت دولت آمریکا در امور داخلی این کشور با هدف برهم زدن نظم و صلح در کوبا دانست.

بلینکن در پیامی به مناسبت سالگرد اعتراض های کوبا اعلام کرد «واشنگتن از عزم تسلیم ناپذیر مردم کوبا در مواجهه با ظلم تمجید می‌کند».

رودریگز پیشتر نیز در صفحه توییترش اعلام کرد دولت آمریکا در تلاش است تا پس از شکست طرح برانگیختن آشوب‌های ۱۱ ژوئیه سال گذشته (۲۰ تیر ۱۴۰۰) پیروزی مردمی کوبا بر تجاوز های امپریالیستی را بی اعتبار کند.  

وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر چندین پیام را منتشر کرده است که مقام‌های کوبا آن‌ها را مداخله‌گرایانه توصیف کردند. همچنین آمریکا در چارچوب تحریم‌های جدید علیه کوبا، محدودیت‌های صدور روادید برای بیش از بیست نماینده دولت این کشور را اعلام کرده است. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای ادعا کرد این ۲۸ مقام کوبایی در سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز حدود یک سال پیش در این کشور نقش داشته‌اند.

آمریکا همچنین ادعا کرده است که دولت کوبا برای جلوگیری از برقراری ارتباط کوبایی ها با یکدیگر و مسدود کردن ارتباطات آنها با جهان خارج، از روش « مسدود کردن اینترنت» استفاده کرده است.

وزارت امور خارجه  آمریکا در بیانیه خود افزود: مقام های رسانه ای دولتی به کارزار خود علیه معترضان زندانی در ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۱ و اعضای خانواده آنها که به صورت آشکار در مورد پرونده های اعضای خانواده خود صحبت می کنند، ادامه می دهند.

دولت کوبا اعلام کرده است که در شورش های ۱۱ ژوئیه، علل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی و بهداشتی این کشور دخیل بوده‌اند اما همچنین شواهدی از تحریک برای ایجاد یک کودتای نرم با منشا آمریکا را افشا کرده است.

هزاران کوبایی روز یکشنبه ۱۱ ژوئیه در اعتراضاتی از هاوانا تا سانتیاگو به خیابان‌ها آمدند و از محدودیت‌های همه‌گیری کرونا، سرعت واکسیناسیون و آنچه آن‌ها بی توجهی دولت اعلام کردند، ابراز سرخوردگی کردند. این اعتراض ها بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در کوبا در چند دهه اخیر بود.

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا در نخستین سخنرانی تلویزیونی گفت که از یک سو اقدامات آمریکا موجب شده تا این کشور آمریکای لاتین دچار کمبودهایی به خصوص در بخش مواد غذایی، دارو و مواد خام شود و از سوی دیگر رسانه‌ها به شدت در قالب یک جنگ نامتعارف به دنبال بی اعتبار کردن دولت و ایجاد شکاف میان دولت و مردم بوده و تلاش می‌کنند تا هاوانا را ناکارآمد و ناتوان از ایجاد رفاه برای مردم جلوه داده و آمریکا را موجب پیشرفت کشورهایی مانند کوبا نشان دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.