روسیه قطعنامه ارسال کمک به سوریه از طریق ترکیه را وتو کرد

روسیه معتقد است که ارسال کمک‌ از طریق مرزهای ترکیه حق حاکمیت دمشق را نقض می‌کند و هرگونه ارسال و توزیع کمک باید از طریق دولت مرکزی سوریه انجام پذیرد.

پیش نویس این قطعنامه توسط ایرند و نروژ ارائه شده بود و آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز از آن حمایت کردند. چین نیز به این قطعنامه رای ممتنع داده است.

قطعنامه شورای امنیت موسوم به ارسال کمک از طریق گذرگاه مرزی ترکیه به مناطق تحت کنترل معارضان و تروریست‌ها در شمال سوریه، در تاریخ ۱۹ تیر (دهم جولای) منقضی می‌شود و برای تمدید آن به ۹ رأی موافق بدون وتو نیاز است.

روسیه معتقد است که این عملیات طولانی مدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض می‌کند. مسکو تاکید دارد که کمک‌های بیشتری باید از داخل سوریه و تحت نظر دولت مرکزی این کشور ارسال شود.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل، نقض حاکمیت سوریه به بهانه کمک‌رسانی به مردم را «تاسف بار» توصیف کرد. «ژانگ جون» سفیر چین در سازمان ملل نیز گفت که عملیات کمک‌های فرامرزی یک «تمهیدی فوق‌العاده» است و برای پایان دادن به آن و انتقال به تحویل از داخل کشور باید یک جدول زمانی توافق شود.

روسیه سال گذشته درباره این قطعنامه، که بدون هماهنگی و موافقت دولت مرکزی دمشق است، معتقد بود که وضعیت در سوریه در سال‌های گذشته تغییر زیادی کرده و بخش زیادی از خاک این کشور اکنون تحت کنترل دولت است.

با توجه به آنکه کمک‌رسانی به بسیاری از مناطق نیازمند کمک‌های انسانی از داخل سوریه امکان‌پذیر است پیشنهاد مسکو این است که باز بودن تنها یکی از گذرگاه‌های مرزی در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان طی ۱۲ ماه آینده کافی می‌دانست.

شورای امنیت سال ۲۰۱۴، زمانی که جنگ سوریه در اوج قرار داشت، با تصویب قطعنامه‌ای  کمک‌رسانی‌های انسانی به مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح مختلف را مجاز کرده بود. علاوه بر گذرگاه‌های ترکیه، گذرگاه‌های اردن و عراق هم جزو این مکانیسم کمک‌رسانی بودند، اما ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی بسته شدند.

روسیه قطعنامه نقض کننده حق حاکمیت سوریه را وتو کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.