واکنش تهدید آمیز چین به سفر سناتور آمریکایی به تایوان

رزمایش ارتش چین بر فراز تنگه تایوان هم‌زمان با سفر یک سناتور آمریکایی به این جزیره، خشم تایپه را به همراه داشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین روز جمعه اعلام کرد رزمایش مشترک آمادگی رزمی با هدف پاسخ به «تبانی‌ها و تحریکات» آمریکا و تایوان انجام گرفته است.

این مقام نظامی چین افزود، سفر «ریک اسکات» سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا به تایوان روابط پکن و واشنگتن را به‌طور جدی تضعیف کرده و موجب افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان شده است.

وی هشدار داد: «ارتش آزادی‌بخش چین همواره برای جنگ آمادگی دارد و تمام اقدامات لازم برای دفع قاطع مداخله نیروهای خارجی و اقدامات جدایی‌طلبانه "استقلال تایوان" را انجام خواهد داد».

اسکات روز جمعه پس از دیدار با «سای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان درخصوص شرکت تایپه در رزمایش بزرگ موسوم به «ریمپک» ابراز امیدواری کرد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع تایوان تأیید کرد که هواپیماهای نظامی چین امروز «در اقدامی تحریک‌آمیز به‌طور عامدانه از خط حائل در تنگه تایوان عبور کردند که آسیبی جدی به صلح و ثبات منطقه محسوب می‌شود».

یک مقام تایوانی در این‌باره به رویترز گفت، هواپیماهای چینی به‌ندرت از این منطقه حائل غیر رسمی و به ویژه از جانب شمال غرب آن عبور می‌کنند. این هواپیماها مستقیماً از این خط حائل عبور کرده و عملیات‌های تاکتیکی را به نمایش گذاشتند. در مقابل جنگنده‌های تایوانی این هواپیماها را رهگیری کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.