وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که نیروی هوایی چین در آخرین ماموریت خود از ۱۷جنگنده‌‌، ۶بمب‌‌افکن اچ-۶ یک هواپیمای سوخت‌‌گیری و شماری جت‌‌ها و ضد زیردریایی استفاده کرده است. چندی پیش دولت چین اعلام کرد که درخصوص توقف استقلال تایوان، خواهند جنگید و همچنین وزیر دفاع این کشور خاطرنشان کرد: «اگر کسی تایوان را از چین جدا بداند، ما بی‌‌شک به هر قیمتی با آن مبارزه خواهیم کرد.» این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا پیش‌تر گفته بود که اگر چین به تایوان حمله کند، آمریکا مداخله نظامی خواهد کرد.

واکنش چین

هیچ اظهارنظر فوری از سوی چین در این زمینه وجود ندارد؛ زیرا در گذشته پکن گفته بود که چنین مانورهایی با هدف حفاظت از حاکمیت این کشور صورت می‌‌گیرد. با این حال «جوزف وو»، وزیر امور خارجه تایوان روز چهارشنبه گفت: «مانور گسترده ارتش چین نشان داد که تهدید نظامی چین جدی‌‌تر از همیشه است.» وو در توییتر گفت: «اما هیچ راهی وجود ندارد که تایوان تسلیم شود و حاکمیت و دموکراسی خود را به قدرت بزرگ تسلیم کند. چنین شانسی (برای چین) وجود ندارد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ایمیلی به رویترز گفت که پکن باید «فشارها و ارعاب نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کند.» چین سومین ناو هواپیمابر خود را به‌‌نام فوجیان که به نام استان مقابل تایوان نام‌گذاری شده است، روز جمعه به آب انداخت. ارتش چین ماه گذشته اعلام کرد که رزمایشی را در اطراف تایوان به‌عنوان «هشدار جدی» علیه «تبانی» این کشور با ایالات متحده انجام داده است. این امر پس از آن اتفاق افتاد که چین از آمریکا به‌دلیل اظهارنظر رئیس‌جمهوری آمریکا بسیار خشمگین شده بود. جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده به چین هشدار داده بود درصورتی‌که به تایوان حمله کند، ایالات متحده سیاست خود معروف به «ابهام استراتژیک» را تغییر خواهد داد.

چین اخیرا فشارهایش را بر تایوان برای پذیرش ادعای حاکمیت خود افزایش داده است. دولت تایپه می‌گوید خواهان صلح است اما در صورت حمله از خود دفاع خواهد کرد. درخصوص ماجرای هشدار جنگنده تایوانی هم هیچ تیری شلیک نشده و هواپیمای چینی در فضای هوایی تایوان پرواز نکرده است؛ اما جنگنده‌های چینی در منطقه وسیع‌‌تری نظارت و گشت‌‌زنی می‌‌کند تا خود را برای هرگونه کنش تایوانی‌‌ها واکنش مناسب نشان دهند.چین هیچ‌گاه استقلال تایوان را به رسمیت نشناخته است. در سطح جهان نیز تنها چند کشور استقلال این کشور را به رسمیت شناخته‌‌اند؛ اما آمریکا با سیاست ابهام استراتژیک، به‌طور غیر رسمی حامی استقلال تایوان است.از زمان باراک اوباما با چرخش در سیاست‌‌های آمریکا، توجه واشنگتن بیشتر معطوف پاسیفیک و مهار چین شده و یکی از مشکلات این منطقه رو در رویی چین با تایوان است.