جانسون: وزیر مسکن را اخراج کردم

 بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که در شبانه روز گذشته با موجی از استعفای کارکنان دولت مواجه بوده، مایکل گوو وزیر مسکن دولت را اخراج کرده است.

مایکل گوو سومین وزیری است که کابینه جانسون را طی ۲۴ ساعت گذشته ترک و شکاف در داخل حزب حاکم محافظه‌کار را برجسته‌تر کرده است. به گفته منابع نزدیک به دفتر جانسون، نامبرده صبح امروز به نخست وزیر گفته که دوران او سر آمده و زمان استعفا فرا رسیده است. 

در همین حال رسانه‌های انگلیس  گزارش دادند معاون وزیر کار و امور بازنشستگی و نماینده ویژه دولت در امور تجارت با زولاند نو هم از مقام خود استعفا داده‌اند.  در شبانه روز گذشته ۴۱ نفر از اعضای کابینه دولت جانسون استعفا داده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

دومینوی استعفا از کابینه اواخر بعد از ظهر سه شنبه (به وقت محلی) با استعفای ساجد جاوید وزیر بهداشت حوالی ساعت ۱۸ آغاز شد و نامه استعفای ریشی سوناک وزیر دارایی هم ۹ دقیقه بعد منتشر شد. سپس شمار زیادی از معاونین وزرا استعفانامه‌های خود را تسلیم و اعتراض خود را به عملکرد دولت اعلام کردند.

بوریس جانسون ظهر چهارشنبه در جلسه پرسش‌وپاسخ از نخست وزیر و سپس در نشست با حضور روسای کمیته‌های مختلف پارلمانی تصریح کرد که قصد کناره‌گیری از قدرت ندارد و به تحقق وعده‌هایی که در انتخابات به مردم داده است وفادار است.

اما فشارها برای برکناری جانسون هر لحظه در حال افزایش و تحرکات به دفتر نخست وزیری در ساعات اخیر افزایش یافته است. برخی گزارش‌ها از احتمال برگزاری مجدد رای عدم اعتماد به نخست وزیر در روز دوشنبه حکایت دارد.

ناظران معتقدند که حضور جانسون در قدرت به شمارش افتاده و بعید است که او تا آخر امسال در داونینگ استریت دوام بیاورد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر از محبوبیت نسبتا بالایی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی برخوردار است.

تحلیل بیشتر رسانه‌های انگلیس هم این است که رفتن جانسون یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.