خبری نگران‌کننده برای مادرهای ایرانی

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی بیان کرد: زنگ خطر در خصوص رشد حرکتی کودکان ایرانی به صدا در آمده و وضعیت اسفناک است.

افشین ملایی، رییس فدراسیون ورزش های همگانی در نشست خبری با محوریت طرح ملی بازی و نشاط کودکانه با اشاره به اینکه شیوع کم تحرکی به دلیل تغییر سبک زندگی به سرعت در حال افزایش است و سازمان های مرتبط باید نسبت به این مسئله حساس باشند، اظهار کرد: با توجه به وضعیت پیش آمده ممکن است بازگشت به شرایط قبل غیر ممکن باشد چرا که پدیده کرونا و تغییر سبک زندگی تثیری بنیادین بر رشد کودکان داشته است.

وی ادامه داد: به همین منظور به سمت طرح پژوهشی کاربردی حرکت کردیم تا بتوان برنامه ریزی کرد و نتایج ارزشمند بدست آمده باید در سطح ملی برنامه ها اجرایی شود و تحقیقات نشان می دهد اتفاق ناخوشایندی در مسیر رشد کودکان در حوزه رشد حرکتی رخ داده است.

رییس فدراسیون ورزش های همگانی با تاکید بر اینکه نتایج تحقیق زنگ خطر را در مورد رشد حرکتی کودکان به صدا در آورده است، عنوان کرد: کم تحرکی موجب تاخیر در رشد حرکتی می شود و باید مسئولان نسبت به این مقوله توجه جدی داشته باشند و خانواده ها باید حساسیت بسیار بیشتری به خرج دهند و با صرف وقت روزانه و استفاده از محتوای علمی می‌توان این عقب ماندگی های حرکتی را جبران کرد؛ نقش والدین غیرقابل انکار است و حتی اگر مسئولان به خوبی به این مسئله توجه نداشته باشند خانواده ها می توانند با با تمرین های مناسب آینده زیستی بهتری برای کودکان رقم بزنند.

ملایی با اشاره به اینکه اگر وزارت ورزش آمادگی داشته باشد می‌توان طرح را به صورت ملی پیش برد و این عارضه که گریبان گیر کودکان ایرانی شده است را به شرایط مطلوب تری سوق داد، تصریح کرد: در غیر این صورت دچار خسران ملی برای آینده ایران خواهیم شد.

وی در بودجه اختصاص یافته از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت به ورزش همگانی، بیان کرد: با وجود اینکه مقام معظم رهبری ورزش همگانی اولویت اصلی ورزش کشور تبیین کردند اما اولویت اول مدیران ارشد دولت به هر دلیلی ورزش همگانی نیست و امکانات و سرمایه به سمت ورزش قهرمانی سوق داده می شود و اولویت اول کشور ورزش قهرمانی است.

رییس فدراسیون ورزش همگانی افزود« اگر به اعتبارات، امکانات و توجهات به ورزش همگانی طی سال های اخیر دقت کنید متوجه نگاه غیرموثر به ورزش همگانی خواهید بود و باید اذعان کرد گفتمان توجه به ورزش همگانی طنزآلود است به طور مثال حداقل به ۱۰ میلیارد تومان برای بهبود وضعیت کودکان در سطح ملی نیاز داریم اما متاسفانه طی چند سال گذشته کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به این حوزه اختصاص یافته است.

همچنین صالح رفیعی، رییس انجمن توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان فدراسیون ورزش های همگانی با بیان اینکه دو سال درگیر کرونا بودیم که تبعات سنگینی به همراه داشت و هفت میلیون مبتلا و بیش از ۱۴۰ هزار فوتی به جا گذاشت، عنوان کرد: کاهش فعالیت بدنی و تاثیرات روانی از جمله پیامدهای کرونا روی کودکان بود و سبک زندگی غیرفعالی را رقم زد که سلامت آینده کودکان ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه اداد: شاید بزرگسالان از این تهدیدها بهتر عبور کنند اما کودکان در بازه زمانی طلایی زندگی خود قرار دارند و همین مسئله نگرانی های بسیاری را به وجود آورد به همین منظور طرح ملی بازی و نشاط کودکانه در سه فاز مدنظر قرار گرفت و در ۱۵ استان کشور، ارزیاب ها بررسی وضعیت کودکان ۳ تا ۹ ساله را به انجام رساندند و کودکان زیر ۷ سال و کودکان ۷ تا ۹ ساله مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رییس انجمن توسعه ورزش و فعالیت بدنی با اشاره به نتایج آماری طرح مذکور، اظهار کرد: ۱۹.۴ کودکان در وضعیت رشد حرکتی بسیار ضعیف و ۱۹.۳ در وضعیت رشد حرکتی ضعیف قرار دارند و باید بگوییم وضعیت اسفناک است و باید اقدامات مختلفی در حوزه رشد حرکتی انجام شود.

رفیعی با بیان اینکه خانواده ها باید با کمترین امکانات در منزل به انجام بازی های هدفمند حرکتی بپردازند، گفت: در نهایت پس از بررسی های صورت گرفته ارزیابی های رشدی پسا آزمون از کودکان در سه دسته کودکانی که تمرین نداشتند، کودکان با ۱۲ جلسه تمرین در منزل و ۲۴ جلسه تمرین به طور کامل مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه از تاخیر رشدی در کودکانی که به طور کامل و ۲۴ جلسه تمرین داشتند ممانعت به عمل آمد و باید این امر تداوم یابد تا شاهد اصلاح سبک زندگی در بین کودکان ایرانی باشیم، خاطرنشان کرد: باید یک ساعت فعالیت بدنی با شدت متوسط به بالا به صورت روزانه برای کودکان ایرانی مدنظر قرار گیرد و نیازمندی های کودکان شناخته شود.

رییس انجمن توسعه ورزش و فعالیت بدنی با بیان اینکه در رده سنی دوم کودکانی که در حال ورود به مدرسه هستند اثراتی در حوزه کم تحرکی موجود بود که ۲ سال تاخیر رشدی را نشان می دهد، اظهار کرد: بر اساس نتایج به دست آمده یک کودک ۸ ساله به اندازه یک کودک ۶ ساله دارای توانایی های حرکتی است و به صورت جزیی تر در فعالیت های جابجایی کودکان مورد آزمون، دچار ۲ سال تاخیر و در فعالیت های توپی دچار یکسال تاخیر هستیم که این یک خطر بزرگ برای نسل آینده ایران است.

رفیعی با بیان اینکه وظیفه مسئولان و خانواده ها اگر نتوانند زمینه ساز ارتقا رشد حرکتی کودکان شوند، سبک زندگی سالم نسل آینده ایرانی نگران کننده است و با مشکلات عدیده ای در ورزش همگانی و قهرمانی نیز مواجه خواهیم شد، عنوان کرد: حداقل بیش از دو برابر میانگین جهانی دچار تاخیر در رشد حرکتی کودکان هستیم و حضور دو ساله در قرنطینه برای کودکان ۳ تا ۷ ساله و محدود شدن سطح زندگی در محیط های آپارتمانی بسیار نگران کننده و اسفناک است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.