نرخ سود در بازار باز چه تغییری کرد؟

حجم معاملات بازار باز در هفته دوم تیر ماه تغییر چندانی با هفته قبل نداشته و نزدیک به ۶۰ همت باقی ماند. باوجود ثبات معاملات در بازار باز اما نرخ سود در این بازار سیری صعودی گرفته و به بیشترین سطح خود در تاریخ برگزاری بازار باز رسیده است.

حجم عملیات بازار باز در هفته دوم تابستان تغییر چندانی را با هفته قبل نداشته و تقریبا ثابت ماند.

در این هفته بانک ها پیشنهاد ۸۵ همتی به بانک مرکزی داده که با ۵۹ هزار  و ۹۰۰ میلیارد تومان آن  موافقت شد. بررسی عملیات بازار باز نشان می دهد میزان بسط پول در این هفته تقریبا ثابت بوده و تغییری را باهفته اول تیر ماه نداشته است.

ثبات بسط پول در بازار باز هفته دوم تیر ماه

به طور کلی در بازار باز بانک ها اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز بنابر سیاست های خود با میزان دلخواه موافقت می‌کند. خرید اوراق در این بازار ازسوی بانک مرکزی به معنای بسط نقدینگی قلمداد شده که در این هفته به ۶۹.۸ درصد رسیده است.

به عبارت دیگر بانک مرکزی از میان اوراق عرضه شده در بازار تنها ۵۹ هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان را خریداری کرده است.

اتفاق مهم دیگر در این بازار سیر صعودی نرخ سود بازار باز است. نرخ سود درمعاملات بازار باز به معنای آن است که بانک ها اوراقی که به بانک مرکزی فروخته اند باید در تاریخ سررسید معلوم شده یعنی هفت روزه با احتساب نرخ سود معلوم شده دوباره از بانک مرکزی خریداری کنند.

این نرخ در بازار باز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می تواند یکی از سیگنال های تغییر در نرخ سود بازار بین بانکی باشد. طبق آمار بانک مرکزی این شاخص در هفته دوم تیر ماه برابر با ۲۰.۳ درصد ثبت شده که بیشترین میزان آن درتاریخ بازار باز بوده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «رکورد تاریخی نرخ سود در بازار باز +جدول» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.