انتقاد شدید غریب آبادی از انگلیس

 کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با انتشار کلیپی از طفره رفتن وزیر خارجه انگلیس از پاسخ دادن به سئوالی در رابطه با وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی، در توییتر نوشت: «صدای مخالفت های بین المللی با استفاده ابزاری انگلیس از حقوق بشر و نقض آن از سوی این کشور، هر روز بلندتر می شود. متاسفانه، بریتانیا این صداها را نشنیده می گیرد، چرا که تمام قد به دنبال توافق های تجاری پر سود با کسانی است که دستانشان به خون مردم بی گناه آلوده است.»

در فیلم منتشر شده، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس، می گوید: من کشورهای حوزه خلیج (فارس) را شرکای بریتانیا می خوانم. در حال حاضر، درحال گفتگو برای انعقاد توافق تجاری با شورای همکاری خلیج فارس هستیم. آیا تمام کشورهایی که با آن ها کار می کنیم، با سیاست های بریتانیا صد در صد همخوانی دارند؟ خیر، اما شرکای مهمی برای بریتانیا هستند.

یک مقام انگلیسی از تراس می‌پرسد: آیا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عامل قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی است یا خیر؟

تراس پاسخ داد: چیزی که من می‌گویم، این است که عربستان سعودی شریک مهمی برای بریتانیاست.

مقام انگلیسی از وی می پرسد: در یک روز در عربستان سعودی ۸۱ نفر اعدام می شوند. آیا فکر نمی‌کنید (عربستان) رژیمی خودکامه است؟

وی در پاسخ به این سئوال گفت: چیزی که من بر آن متمرکز شده‌ام، اطمینان یافتن از این موضوع است که ما با تهدیدهای مهم جهان مقابله کنیم. تهدید شماره یک که ما در حال مقابله با آن هستیم، تهدید ناشی از روسیه است و به منظور انجام چنین کاری، باید اطمینان حاصل کنیم منابع انرژی جایگزین در اختیار داریم.

وی افزود: منطقه خلیج (فارس) یکی از منابع کلیدی انرژی است. ما در جهان کاملی زندگی نمی‌کنیم. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که باید در آن تصمیمات دشواری اتخاذ کنیم. فکر می‌کنم برقراری رابطه‌ای نزدیک با کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، کار درستی است.

در ادامه، مقام انگلیسی با اشاره به سند تجاری بریتانیا با حوزه خلیج فارس که به تازگی از سوی وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شده، می گوید: در این سند آمده که دولت همچنان به پاسخگو کردن کسانی که حقوق بشر را نقض می کند، ادامه می دهد. بفرمایید در حال حاضر چگونه این رویکرد در قبال کشورهای حوزه (خلیج) اجرا می شود؟

لیز تراس در پاسخ می گوید: این موضوعات به صورت مستمر در دیدار وزرا و مقامات با همتایان خود از کشورهای حوزه خلیج (فارس) مطرح می شود. من نیز شخصا (این موضوعات را) مطرح کرده ام.

مقام انگلیسی با اشاره به تناقضات سخنان تراس می گوید: سخنگوی وزارت خارجه گفته اند شما چنین نکرده اید. بگویید آخرین موضوع حقوق بشری که با رهبران کشورهای این منطقه مطرح کرده اید، چه بوده است؟

تراس از پاسخ طفره می رود و می گوید در زمان دیگری به کمیته این موضوع را می گوید.

مقام انگلیسی مصرانه می خواهد هر موضوع حقوق بشری را که ذکر شده، بیان کند.

تراس می گوید: متاسفانه آخرین موارد را فراموش کرده ام، اما به شما اطمینان می دهم این موضوع بیان شده است. جزییات را مکتوب به شما می گویم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.