نکاتی برای حفظ سلامت روان در روزهای داغ تابستان

یک روانشناس گفت: افزایش دمای هوا و گرمای شدید در روزهای تابستانی ممکن است به اثرات منفی در رفتار افراد منجر شود که حفظ سلامت روان برای پیشگیری از بروز آن ضروری است.

فاطمه نوری روز پنجشنبه افزود: در روزهای گرم سال به خصوص اواسط تابستان، مشکلات رفتاری به خصوص پرخاشگری، نزاع فردی و گروهی و اختلالات خلقی و اضطرابی افزایش یافته و نیازمند راهکاری پیشگیرانه است.

وی اضافه کرد: بررسی مراجعه افراد به مراکز درمانی و اداره پلیس نشان داده که فصل تابستان و تابش نور شدید آفتاب بر خلق و خوی افراد تاثیر می‌گذارد، البته در خصوص اثر تغییرات دمایی و اقلیمی بر سلامت روان مطالعات بسیاری در جهان انجام شده که در این میان تاثیر گرما بسیار حایز اهمیت بوده است.

نوری بیان داشت: کشورهایی که بیشترین تغییرات اقلیمی را دارند بیش از سایر کشورها با تغییرات سلامت روان مردم روبرو هستند که کشور ایران با توجه به روزهای گرم سال و خشکسالی‌های متوالی با این مخاطرات مواجه است.

این روانشناس با بیان اینکه انسان دارای ساختاری جسمانی و روانی است، گفت: تاثیر گرما بر سلامت روان و جسم افراد یک چرخه به هم پیوسته است، یعنی ممکن است هر کدام از جسم و روان فرد شروع کننده یک خطر و بحران رفتاری در انسان باشند که ریشه همه آن‌ها را گرما شامل می‌شود.

به گفته نوری، اولین تاثیر گرما بر سلامت روان فرد که کوچکترین اثر آن تلقی می‌شود، احساس تعرق و تحریک پذیری نسبت به کنش‌های محیطی است که نشانه‌هایی از تغییرات جسمی را بیان می‌کند، سپس در موارد شدیدتر بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی افزایش یافته و به حملات اضطرابی و اختلافات خلقی و پرخشاگری منجر می‌شود.

وی وجود برخی از ویژگی‌های محیطی و اجتماعی را عامل تشدید و بحرانی شدن سلامت روان دانست و گفت: وقتی افراد در معرض گرما قرار می‌گیرند، طیف وسیعی از مسائل محیطی و اجتماعی می‌تواند سرعت رفتارهای منفی را در آن‌ها بیشتر کند، مثلا این که فرد از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارای یکسری بسترهایی باشد که شخص را در مقام واکنش‌های شدیدتری قرار دهد.

نوری در خصوص راهکاری لازم برای پیشگیری و جلوگیری از تاثیرات منفی بر سلامت روان افراد در روزهای تابستان گفت: در این فصل از سال لازم است که فرد کمتر خود را در معرض تابش نور آفتاب قرار دهد، بنابراین در بعد فردی باید به جای استفاده از لباس‌های پلاستیکی از پارچه‌های نخی استفاده کند و در منزل و محل کار با نوشیدن مایعات و قرار گرفتن در مکان‌های خنک اثر گرما را خنثی کند.

این روانشناس ادامه داد: دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی نیز باید با افزایش کیفیت سیستم سرمایشی در محل کار و همچنین وسایل حمل و نقل عمومی دمای محیط را تعدیل کرده و اجازه ندهند که فرد در معرض گرمای شدید قرار گرد.

نوری خاطرنشان کرد: در بعد روانشناختی هم نیاز به خودآگاهی افراد داریم و اینکه چگونه باید با خودکنترلی از استرس و اضطراب اجتناب کرد، البته این موارد نیاز به اموزش دارد که رسانه‌ها و فضای مجازی باید در این راستا پیشگام باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.