روسیه: آمریکایی‌ها باید برای مذاکره التماس کنند

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه امروز (دوشنبه) گفت که مذاکره با آمریکا برای کاهش تسلیحات هسته‌ای فایده‌ای ندارد و مسکو باید منتظر بماند تا آمریکایی‌ها برای مذاکره التماس کنند.

روسیه و ایالات متحده، بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان، از زمان به قدرت رسیدن رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱، در مورد یک سری معاهدات اصلی کاهش تسلیحات هسته‌ای استراتژیک مذاکره کرده‌اند.

اما عملیات روسیه در اوکراین باعث ایجاد جدی‌ترین اختلال در روابط این کشور و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ شده است؛ زمانی که بسیاری از مردم می‌ترسیدند جهان در آستانه جنگ هسته‌ای باشد.

مدودف در دوران ریاست‌جمهوری خود بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، استارت جدید (پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک) را در سال ۲۰۱۰ با باراک اوباما در پراگ امضا کرد که در فوریه ۲۰۲۱ به مدت ۵ سال و تا سال ۲۰۲۶ تمدید شد.

او می‌گوید: «حالا همه چیز یک منطقه مرده است. ما اکنون هیچ رابطه‌ای با آمریکا نداریم. آنها در مقیاس کلوین در صفر مطلق هستند.»

مدودف که در حال حاضر به عنوان معاون رئیس شورای امنیت روسیه فعالیت می‌کند، ادامه داد: «هنوز نیازی به مذاکره با آنها (در مورد خلع سلاح هسته‌ای) نیست. این برای روسیه بد است. بگذارید خودشان بدوند یا به عقب برگردند و آن را بخواهند.»

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی، روسیه و ایالات متحده حدود ۹۰ درصد از کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند و هر کدام حدود ۴ هزار کلاهک در انبارهای نظامی خود ذخیره کرده‌اند.

مدودف با اشاره به کوبیدن کفش‌های نیکیتا خروشچف رهبر پیشین شوروی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «روش اثبات شده دیگری برای برقراری ارتباط با آمریکا در این زمینه وجود دارد. با یک کفش روی تریبون سازمان ملل بکوبید. این قبلا کار کرده است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.