مهار اسرائیل برای احیای برجام ضروری است

یک روزنامه انگلیسی زبان پاکستان صدور قطعنامه ضدایرانی در آژانس اتمی را باعث گسترش شکاف بی اعتمادی و دور شدن از مسیر نجات توافق هسته‌ای دانست و نوشت: احیای برجام برای اعتمادسازی مهم است اما برای آن باید اسرائیل را مهار کرد.

روزنامه «داون» روز جمعه در سرمقاله خود با عنوان "اختلافات ایران و آژانس" به تبعات منفی صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران بر صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در بحبوحه تنش‌های نظامی در اوکراین پرداخت و تلاش اسرائیل برای برافروختن آتش اختلافات را مورد سرزنش قرار داد.

در این سرمقاله آمده است: اسرائیل در ترور شخصیت‌های کلیدی ایران دست داشته، در خاورمیانه نیز منافع تهران از سوی تل آویو مورد هدف قرار گرفته و در اوضاع فعلی نیز اسرائیل نقش بنزین روی آتش را ایفا می‌کند.

روزنامه داون خطاب به غرب نوشت: برای جلوگیری از داغ شدن این جنگ سرد، احیای توافق هسته‌ای همراه با مهار اسرائیل می تواند یک اقدام کلیدی برای اعتمادسازی باشد.

به نوشته این روزنامه؛ هم بلوک غرب و هم ایران باید کمی انعطاف نشان دهند و در مورد توافق به نقطه میانی برسند. زمان بسیار مهم است و باید از لفاظی های بیشتر تقابلی به نفع یک وضعیت سازگارتر از سوی هر دو طرف اجتناب کرد.

داون هشدار داد: چشم انداز صلح در منطقه و جهان در صورت فروپاشی دائمی برجام، خوب نیست. با شکست دیپلماسی بین المللی در شکل جنگ اوکراین، ما قبلاً شاهد اثرات دردناک ژئواکونومیک در سراسر جهان به ویژه در بخش انرژی و کالا بوده ایم. لذا اگر تنش بین ایران و غرب به سطوح بیشتری برسد، این امر منجر به افزایش قیمت انرژی و وقوع یک درگیری خطرناک جدید در یک منطقه حساس خواهد شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های اتمی ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب این قطعنامه، همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.