این خودروها احتمالا وارد بازار ایران می‌شوند

تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که احتمالا خودروهای وارداتی در بازه قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار باشد.

هر روز که می‌گذرد، از تعداد مخالفان واردات خودرو کم می‌شود و بر تعداد موافقان آن افزوده می‌شود؛ آن هم به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولید داخل. قرار است به زودی واردات خودرو در چارچوب سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی از سر گرفته شود.

طبق اعلام وزارت صمت، خودروهایی می‎توانند وارد ایران شوند که اول حجم موتور آنها بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی باشد و دوم سقف قیمت آنها بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار باشد؛ اگرچه پیش از این گفته شده بود که سقف قیمتی ۷ هزار دلار و حجم موتور هزار سی‎سی تعیین شده است.

البته نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر گفته است؛ خودروهای وارداتی در بازه قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار است و نظارت بر واردات بر این بازه قیمت براساس ثبت سفارش‌ها انجام خواهد شد.

سید جواد حسینی‌کیا متذکر شده؛ این موضوع هنوز در بحث‌های کارشناسی مطرح اعلام است. به زودی قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار اعلام می‌شود. این بازه قیمت باعث ممانعت از ورود ماشین‌های لوکس می‌شود.

جلیل رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت نیز اخیرا اعلام کرده؛ کف و سقف قیمت واردات خودرو ۷ تا ۲۰ هزار دلار است. مالیات، عوارض و گمرکی خودروهای وارداتی نیز بر اساس نوع خودرو از ۱۰ تا ۷۵ درصد در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: چه خودروهایی در راه ایران هستند؟/ عوارض گمرکی خودروهای وارداتی چقدر است؟

محدوده قیمتی خودروهای وارداتی اعلام شد/ با چند میلیون تومان می‌توانید خودرو خارجی بخرید؟

این خودروها احتمالا وارد بازار ایران می‌شود/ قیمت‌ها می‌ریزد؟

خودروهای ارزان می‌آیند؟

در این میان، آن‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات خودرو اعلام است؛ کلیات آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شده و هیچ انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد. به گفته وی، دولت به دنبال وارد کردن خودرو اقتصادی است که عموم مردم ار آن بهره‌مند شوند.

بر همین اساس، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره خودروهایی که احتمالا وارد بازار ایران خواهد شد، مطرح می‌شود. با این حال، پیش‌بینی‌ها در این راستاست که خودروها در بازه قیمتی 7 تا 20 هزار دلار، یعنی در حدود 300 تا 500 میلیون تومان خواهد بود که خودروهایی با قیمت‌هایی اقتصادی و تقریبا متوسط است.

بر همین اساس، واردات خودروهایی همچون نیسان، کیا، هیوندای، سوزوکی، رنو، ام‌جی و میتسوبیشی مطرح می‌شوند. برای نمونه، در بین خودروهای کره‌ای موجود در بازارهای جهانی که حجم موتور آنها بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و قیمت آنها نیز تا ۲۵ هزار دلار باشد، می‌توان به ۲۰۲۱ Kia K۵ اشاره کرد؛ قیمت این خودرو در بازارهای جهانی ۲۳ هزار و ۵۹۰ دلار است و حجم موتور آن نیز ۱۵۹۸ سی‌سی است.

۲۰۲۱ Kia Forte یکی دیگر از خودروهای کره‌ای است که با حجم موتور ۱۹۹۹ سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۸۹۰ دلار امکان واردات آن فراهم است.

طبق بررسی های صورت گرفته، واردات خودرو ۲۰۲۲ Hyundai Elantra با حجم موتور ۲ هزار سی‌سی و قیمتی بالغ بر ۲۱ هزار و ۲۴۵ دلار می‌تواند صورت گیرد.

۲۰۲۲ Hyundai Accent نیز با قیمتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۹۰ و حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی دیگر خودرو کره‌ای است که امکان واردات آن فراهم است.

در این میان، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سوزوکی دزایر (Dzire) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با موتور 1.2 لیتری و مصرف سوخت ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، شاید یکی از مدل‌های مدنظر باشد. این خودرو در بازار امارات با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ درهمی عرضه شده که با احتساب هر درهم هشت هزار و ۴۰۰ تومان، حدود ۳۱۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

میتسوبیشی اتریج (Attrage) مدل ۲۰۲۲ اتوماتیک با حجم موتور 1.2 لیتری نیز با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ درهمی عرضه شده که حدود ۳۱۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

آغاز واردات خودرو چه تاثیری بر بازار می‌گذارد؟

در این شرایط، در حالی که بازار خودرو در فضای ناآرام و متلاطمی قرار دارد، این سوال مطرح است ککه آیا واردات خودروهای خارجی می‌تواند زمینه را برای تعدیل بازار مهیا کند؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص گفته؛این روزها شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی هستیم و خودرویی که قرار است وارد ایران شود، اصلا در این رنج قیمتی نیست که بتواند تاثیری به جا بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه بحران بازار خودرو تنها معطوف به عدم واردات نیست، به گران شدن هزینه تولید اشاره کرده و متذکر شده؛ ادبیات اقتصادی باید در این حوزه مد نظر قرار گیرد. در حالی که مقامات دولتی تمرکز خود را بر مبارزه با گرانفروشی گذاشته‌اند، از تورم و عامل گرانی غفلت شده است.

وی تاکید کرده؛ موضوع در ایران اصلا گرانفروشی نیست بلکه گران تمام شدن تولید است. تورم سبب شده قیمت تولید بالا برود و در نتیجه محصولات گران شوند. تا زمانی که اقتصاد به سمت تولید کالاهایی با ارزش بیشتر نرود، مسائل و مشکلات ما حل نخواهد شد.

به گفته وی، در حوزه صنعت خودرو نیز با همین معضل مواجهیم. تولیدات ایران به لحاظ کیفی و استاندارد و دانش و فناوری عقب‎تر از استاندارد جهانی هستند اما در قیمت همپای آنها حرکت می‎کنند. به این ترتیب از یک سو لازم است تورم مهار شود و از سوی دیگر تولید کالایی با کیفیت و دانش و فناوری بالا مد نظر قرار گیرد.

وی عنوان کرده؛ چطور است که دم از تولید می‎زنند اما می‌خواهند با باز کردن در واردات بازار را مهار کنند. سوال ما این است که اگر وضعیت ارزی بهبود یافته چرا نمودی ندارد و ما تنها در مساله واردات خودرو باید این نمود را ببینیم.

کاکایی تصریح کرده؛ بودجه کشور و روش مدیریت مسئولان بر مبنای مصرف‌گرایی و واردات استوار است، در مورد خودرو هم اتفاق رخ داده است. سال‎ها واردات خودرو ممنوع بوده تا صنعت خودرو در ایران پا بگیرد. حالا باید به این سوال پاسخ داده شود که چه عوامل و ساختارهایی مانع از تحقق این هدف شده است. اگر قرار است در مورد هر کالایی که کم می‌آوردند واردات را برای متعادل‌سازی جایگزین می‌کنند، چرا از ابتدا با استناد به سیاست حمایت از تولید داخلی واردات را ممنوع کردند و به بازار شوک دادند؟

او با اشاره به اینکه کسی به دنبال رفع مشکل نیست، خاطرنشان کرده؛÷ من مخالف واردات نیستم اما می‎دانم واردات شاید به صورت موقتی بتواند زمینه را برای کنترل بازار مهیا کند اما در عمل تا وقتی تولید در کشوری افزایش نیابد، بحران ریشه‎ای حل نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.