در روزهایی که هوا آلوده است چه خوراکی‌هایی بخوریم؟

یک کارشناس تغذیه به تشریح باید و نبایدهای تغذیه ای در شرایط آلودگی هوا و روزهای پر گرد و غبار پرداخت.

نیلوفر حیدری، با اشاره به لزوم توجه به تغذیه سالم در شرایط آلودگی هوا و وجود گردو غبار، گفت: تغذیه همواره نقش مهمی در سلامت افراد دارد و در شرایط آلودگی هوا این اهمیت دو چندان می شود و نیاز است افراد در این شرایط توجه ویژه تری نسبت به تغذیه خود داشته باشند.

حیدری مهمترین نکته تغذیه ای در روزهای آلوده و پرگردو غبار را مصرف مناسب مایعات عنوان کرد و افزود: نوشیدن مایعات بویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها موجب شست و شوی دهان و دستگاه گوارش می شود، بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از گردو غبار و آلودگی هوا را از بین می برد.

وی افزود: علاوه بر این با نوشیدن آب و افزایش فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

حیدری در ادامه بر مصرف روزانه شیر کم چرب در شرایط آب و هوایی آلوده تاکید کرد و افزود: از آنجا که کلسیم موجود در شیر کم ‌چرب از جذب آلاینده‌های موجود در گرد و غبار و هوای آلوده جلوگیری می‌کند، مصرف مکرر و روزانه سه تا چهار فنجان شیر در این شرایط آب و هوایی توصیه می شود.

این کارشناس تغذیه بر مصرف منابع ترکیبات آنتی اکسیدان در شرایط آلودگی هوا هم تاکید کرد و افزود: آلاینده‌های موجود در هوا با حمله به سلول‌های بدن، عوارض نامطلوبی را بجا می‌گذارند و این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که جلوی عمل رادیکال‌های آزاد (عوامل مخرب سلول‌ها) را گرفته و مانع از تخریب سلول‌های حیاتی بدن می‌شوند و مصرف بیشتر آنها زمینه‌ای را فراهم می‌کند که بدن به راحتی رادیکال‌های آزاد مضر را از بین ببرد.

وی از میوه ها و سبزیجات تازه به عنوان منابع غنی آنتی اکسیدان یاد کرد و افزود: ویتامین‌های C و E، کاروتنوئیدها، سلنیوم و پلی‌فنول‌های موجود در میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان های قوی هستند که در این شرایط آب و هوایی مصرف آنها توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه از روغن سویا، روغن آفتابگردان و سایر روغن‌های گیاهی، جوانه گندم، روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها به عنوان منابع غنی ویتامین E یاد کرد و افزود: در استفاده از روغن ها، تاکید بر مصرف روغن های خوراکی مایع می باشد.

حیدری همچنین از پیاز، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، کیوی، طالبی، توت فرنگی و سیب زمینی به عنوان منابع غنی ویتامین C یاد کرد و افزود: ویتامین C هم از جمله ویتامین‌هایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی(ضدسرطان و التهاب) داشته و سبب افزایش مقاومت به عفونت‌ها(تقویت سیستم ایمنی) و افزایش جذب آهن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این ویتامین در سبزی‌ها و میوهای تازه موجود بوده و نسبت به حرارت، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است و بهتر است میوه ها و سبزیجات حاوی این ویتامین در شرایط آلودگی هوا به صورت خام مصرف شوند تا ویتامین C موجود در آنها حفظ شود.

حیدری همچنین با اشاره به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A بوده که در بدن به این ویتامین تبدیل می‌شود، بنابراین در شرایط گرد و غبار وآلودگی هوا بهتر است از منابع غذایی این ویتامین مانند سبزی‌ها و میوه‌های سبز و زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، طالبی، هلو، زردآلو و موز استفاده شود.

حیدری همچنین سیب را یکی از میوه های مفید برای حفظ سلامت دستگاه تنفسی در شرایط آلودگی هوا دانست.

وی توصیه کرد: افراد در این روزهای پرگرد و غبار از مصرف تنقلات کم ‌ارزشی مانند چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن که موجب افزایش آثار سوء آلودگی هوا می شود، بطور جد خودداری کنند.

حیدری همچنین نسبت به مصرف سوسیس و کالباس در این شرایط آب و هوایی هشدار داد و افزود: مواد افزودنی و نگهدارنده موجود در این خوراکی ها، به خودی خود مضر و سرطان‌زا بوده و برای افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.