اعلام آمادگی ایران و روسیه برای تجارت بر مبنای تهاتر

در جریان دیدار رییس کل سازمان توسعه تجارت با رییس مرکز توسعه صادرات روسیه دو طرف بر حذف واسطه‌ها و برقراری ارتباط مستقیم شرکت‌های ۲ کشور با یکدیگر تاکید کردند.

صبح امروز علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت با خانم ورونیکا نیکیشینا، رییس مرکز توسعه صادرات روسیه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که به میزبانی سازمان توسعه تجارت برگزار شد دو طرف بر توسعه مبادلات تجاری و حذف واسطه‌ها در این مبادلات تاکید کردند.

همچنین مقرر شد تا با تهیه یک نقشه راه همکاری های مشترک و رفع موانع گمرکی، تعدیل قوانین گمرکی، سرمایه گذاری‌های مشترک ، مبادلات و تعاملات مالی و بانکی تجارت  دو کشور رونق دوچندان بگیرد.

در این دیدار پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت بر لزوم تهیه ساز و کار مشخص و آنلاین برای معرفی شرکت ها و تجار دو کشور به یکدیگر تاکید کرد.

پیشنهادی که با استقبال طرف روسی همراه شد و رییس مرکز صادرات روسیه نیز این اقدام را سبب حذف واسطه‌ها خواند و این موضوع را خواسته کشورش دانست. 

پیمان پاک در این زمینه گفت: آشنایی تجار با یکدیگر دارای اهمیت زیادی است، چون با وجود روابط حسنه سیاسی دو کشور، تجار شناخت و آشنایی چندانی از یکدیگر ندارند.

وی همچنین اعزام هیات های تجاری تخصصی از ایران به روسیه و به عکس و برگزاری نمایشگاههای مشترک را از جمله اقدامات آتی عنوان کرد و افزود: ایران بعد از تاسیس دفتر تجاری روسیه در ایران، به دنبال گسترش دفاتر تجاری خود در روسیه است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در راستای حمایت از تجارت میان دو کشور صرورت توسعه همکاری صندوق ضمانت صادرات مطرح شد و سند همکاری به زودی امضا خواهد شد. همچنین موضوع حل مشکلات گمرکی و حذف برخی قوانین گمرکی نیز در سفر هفته آتی رییس گمرک ایران به روسیه بررسی می‌شود.

وی یکی از مهمترین موضوعات در تبادلات تجاری را خرید کشتی، لوکوموتیو و کشنده از روسیه با کمک مالی دولت روسیه عنوان کرد و افزود: ما آماده سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید این محصولات لجستیکی در ایران هستیم.

طرف روس نیز در این ارتباط گفت: شرکت های روسی آماده سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و تجاری ایران هستند و دولت روسیه تمام تلاش خود را برای تامین این محصولات لجستیکی به کار خواهد گرفت.

پیمان پاک همچنین با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور ایران به عمان گفت: در این سفر موضوع فعال سازی کریدور شمال - جنوب با شرکت ۴ کشور ایران، روسیه، هند و عمان مطرح و مقرر شد تا در نشستی به میزبانی تهران این موضوع بررسی و اجرایی شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین در خصوص سیاست تجارت بر اساس تهاتر گفت: ما همانگونه که با کشوری مانند چین حدود ۵ میلیارد دلار تهاتر داریم، درصدد هستیم که این تهاتر با روسیه نیز اجرایی شود.

وی ادامه داد: این موضوع با پاکستان، عمان، کوبا، ترکیه و ونزوئلا در حال اجرایی شدن است.

نیکیشینا نیز با استقبال از این ایده عنوان کرد: روسیه آماده واردات هرگونه تولیدات و محصولات در حوزه مصالح ساختمانی از ایران است. 

وی همچنین از اشتیاق دو کشور برای برقراری ارتباط مالی و بانکی با یکدیگر خبر داد و گفت: ایران شریک بسیار خوبی برای ما محسوب می شود و ما به دنبال تجارت مستقیم و بدون واسطه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

معاون وزیر صمت نیز تاکید کرد: با دستور رییس جمهور باید موانع حضور تجار ایرانی در روسیه بر طرف شود تا حداقل ۴ میلیارد دلار از بازار روسیه در اختیار ایران قرار بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.