گمانه‌زنی نخست‌وزیر سوئد درباره مذاکره با ترکیه

نخست‌وزیر سوئد با اشاره به تماس تلفنی اخیر با رئیس جمهور ترکیه گفت، مذاکرات درباره مخالفت آنکارا با توسعه ناتو زمان‌بر خواهند بود.

«ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد روز دوشنبه تماس تلفنی اخیر با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را مثبت ارزیابی کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اندرسون در مصاحبه‌ای گفت: «سوئد و فنلاند به گفت‌وگوهای دو جانبه و سه جانبه با ترکیه در آینده نزدیک ادامه خواهد داد اما این مسئله زمان‌بر خواهد بود».

او با «مثبت و سازنده» ارزیابی کردن تماس تلفنی با اردوغان تأکید کرد سوئد یکی از اولین کشورهایی است که گروه «پ‌ک‌ک» را تروریستی اعلام کرده است.

اردوغان روز شنبه در تماس تلفنی با اندرسون و «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند، بار دیگر بر مخالفت ترکیه با عضویت این دو کشور اسکاندیناوی در پیمان نظامی ناتو تأکید کرد و گفت، برای حل این مشکل، سوئد و فنلاند باید انتظارات آنکارا در قبال گروه‌های حاضر در این دو کشور را برآورده کند.

اردوغان در این تماس به اندرسون گفت، انتظار دارد استکهلم درخصوص نگرانی‌های آنکارا در قبال گروه‌های تروریستی در سوئد گام‌هایی قاطع بردارد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین بیان داشت، تحریم‌های تسلیحاتی که سوئد بابت تهاجم نیروهای ترکیه‌ای به سوریه در سال ۲۰۱۹ وضع کرده است، باید برداشته شوند.

فنلاند و سوئد در تاریخ ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت ماه) رسماً‌ درخواست خود برای عضویت در ناتو را ارائه دادند اما با این حال برای پذیرفته شدن در این ائتلاف امنیتی به حمایت ۳۰ کشور عضو ناتو نیاز دارند و تاکنون علاوه بر ترکیه، رئیس‌جمهور کرواسی نیز با عضویت این دو کشور در ناتو مخالفت کرده‌اند.

دو کشور اروپایی فوق می‌گویند که در پی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، امنیت آن‌ها به خطر افتاده است و به همین دلیل لزوم پیوستن به ناتو را به منظور حفاظت از سرزمین خود ضروری می‌بینند.

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که سوئد و فنلاند سابقه اعطای پناهندگی به افرادی از ترکیه را دارد که اغلب کردهایی هستند که به دلیل درگیری‌های داخلی در کشورشان خواستار پناهندگی شده‌اند و آنکارا برخی اوقات اعطای پناهندگی به این افراد را غیرقابل پذیرش می‌داند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.