امام جمعه تبریز: صدای پیر شدن ایران به گوش می‌رسد

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: امام جمعه تبریز ادامه داد: مشکلاتی در قیمت گوشت و بعضی از مواد غذایی وجود دارد که با عنایت دولت باید زودتر حل شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار کرد: ابتدا از استاندار آذربایجان‌شرقی، فرماندار تبریز و نهادهای نظارتی، امنیتی،صمت و جهادکشاورزی که خیلی تلاش کردند، تشکر ویژه دارم که در این روزهای توزیع یارانه‌ها همه چیز را به خوبی مدیریت کردند.

وی با اشاره به طرح اخیر مرتبط به اقتصادی کشور گفت: رمز موفقیت این طرح وفور کالاهای اساسی در بازار است از این‌رو دولتیان باید بدانند که اگر می‌خواهند این طرح موفق باشد باید کالاهای اساسی در جامعه و بازار به وفور باشد وگرنه کنترل قیمت‌ها از دست می‌رود.

امام جمعه تبریز ادامه داد: تب و تاب‌های روزهای اول در برخی از کالاها برطرف شده است ولی همچنان مشکلاتی در رابطه با نانوایی‌ها دیده می‌شود که به عنایت بیشتر نیاز است؛ مخصوصا این نانوایی‌هایی که آزادپز هستند باید آرد بیشتر بگیرند که البته الحمدالله صف‌های روزهای اول کاهش یافته است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: مشکلاتی در قیمت گوشت و بعضی از مواد غذایی وجود دارد که با عنایت دولت باید زودتر حل شود.

وی با تاکید بر اینکه اصلا چرا دولت این کار را کرد، توضیح داد: علت این کار این بود که کسی نتواند پول یارانه را برای امر دیگر صرف کند و هیچ خارجی و قاچاقچی دیگر نمی‌توانند از حق ملت برای خود کاخ درست کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با قدردانی از صبر و شجاعت انقلابی استان گفت: مردم استان با زمان‌شناسی و هوشمندی تمام اجازه ندادند تا ضد انقلاب از تبلیغات استفاده کنند و با هوشمندی تمام دولت را همراهی کردند.

وی افزود: طبق نظر کارشناسان اقتصادی با این طرح پایان قاچاق کالاهای اساسی را در پیش خواهیم داشت.

آل‌هاشم با بیان اینکه کشور به صنایع کارخانه آرد و گندم یارانه پرداخت می‌کند، گفت: با این کار حدود ۳۰۰ و ۴۹۰ هزار تن ماکارونی به خارج از کشور صادر می‌ش،اینک تامین امنیت غذایی انجام گرفته و وابستگی معیشت مردم به دلار کاهش می‌یابد.

وی متذکر شد: با این طرح نیازهای اساسی کشور با کمترین وابستگی به دلار تامین خواهد شد و پایان اختلال در افزایش پایه پولی و سودسازی در بازار سرمایه رقم می‌خورد.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: به صرفه شدن تولید داخلی، توزیع عادلانه ثروت از دیگر مزایای این طرح است که اگر کمی تحمل کنیم به نتیجه می‌رسیم.

وی خاطرنشان کرد: البته دولت هم باید حال و هوای مردم متدین و غیور و کم توقع را داشته باشد.

امام جمعه تبریز به موضوعات جهانی هفته هم اشاره کرد و گفت: دولت انگلیس به همه اتباع خود توصیه کرده است تا از هرگونه سفر به ایران خودداری کند و حتی در اطلاعیه‌ای گفته است که امکان دارد اتباع بریتانیایی (بریتانیایی- ایرانی) دستگیر و بازجویی شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در بازگشت از تهران مدتی در فرانکفورت بازداشت شد؛ پلیس آلمان علت این بازداشت را علنا سفر به ایران دانست.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: همچنین سه شهروند ایرانی نیز به دلیل مشارکت در برنامه‌ریزی در حمله به بلژیک دستگیر شده‌اند که این هم قطعه‌ای دیگر از پازل دشمنان است به طوریکه دادگاه این سه شهروند را با بهانه مشارکت با اسد الله اسدی دیپلمات ایرانی در اتریش که یکسال پیش به اتهام واهی به ۲۰ سال حبس متهم شده، دستگیر کرده است.

وی ادامه داد: سفر گزارشگر سازمان ملل برای بررسی اقدامات بیان واقعیت نغض حقوق بشر به دلیل اعمال تحریم‌های یک طرفه است.

آل‌هاشم بیان کرد: این اقدام برخی کشورهای غربی کاری برای ایجاد موج ایران هراسی است که به حول قوه الهی نخواهند توانست به اهداف خود برسند.

خرمشهرها پیش رو داریم

وی در ادامه، فرارسیدن سوم خرداد را مورد اشاره قرار داد و گفت: این روز را هیچ وقت نمی‌توان فراموش کرد به طوریکه آینده برای جوانان است از این رو جوانان و باید تاریخ انقلاب و دفاع مقدس را با عزت حفط کنند و به قول رهبر انقلاب، ما خرمشهرها پیش رو داریم که شاید جنگ نظامی نباشد ولی سخت‌تر از جنگ سخت ور جریان است.

خطیب نماز جمعه تبریز افزود:امروز هم مشابه سوم خرداد هستیم و اگر بخواهیم با وحدت و همدلی می‌توان در مقابل دشمن ایستاد ولی لازمه آن وحدت، همدلی و اطاعت از فرامین رهبری است.

وی با بیان اینکه اهداف بهره‌وری در این هفته حاکی از آن است که انسان با تلاش به موفقیت می‌رسد، گفت: افزایش سطح کیفی تولید و استفاده بهینه از زمان از جمله اثرات بهره‌وری است و امید است ارتقای کیفیت محصولات ایرانی و رغبت مردم به استفاده از این تولیدات افزایش یابد.

مدیران روابط عمومی‌ها باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند

آل‌هاشم به روز ارتباطات و روابط عمومی اشاره کرد و گفت: روابط عمومی چشم و چراغ یک اداره است و امیدواریم مسوولان به روابط عمومی خود بیشتر توجه کنند زیرا روابط عمومی جدای از سایر تشکیلات است و می‌تواند در بطن جامعه حضور داشته و مشکلات را به گوش مدیران می‌رساند.

وی توضیح داد: اگر روابط عمومی یک اداره انتقادی را به گوش مدیر می‌رساند ناراحت نشوید بلکه یک مدیر خوب برای روابط عمومی انتخاب کنید تا حرف صادقانه به شما بگوید و چاپلوسی نکند.

امام جمعه تبریز به مناسبت روز موزه هم اشاره‌ای کرد و گفت: میراث فرهنگی هر کشور منحصر به آن کشور است تمام نسل‌های پیشین و فعلی در ارتباط با میراث فرهنگی است و حفظ این آثار باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

مردم کمبودها را تحمل می‌کنند اما تبعیض را نه

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به تقوا باید عادل بود، گفت: برای رسیدن به عدالت باید مبارزه با فقر، فساد و تبعیض کرد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: صبر مردم در برابر ناکامی‌ها بدون تبعیض امکان است تا مادامی که تبعیض نباشد و نگاه متفاوت به اقشار جامعه نباشد مردم صبر می‌کنند.

وی در اعلام مناسبت‌ها به ارتحال استاد آیت‌الله فاطمی‌نیا اشاره کرد و گفت: او در تبریز متولد شده بود و فرزند این دیار است و به حق یک انسان اثرگذار بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: در تبریز با حضور فرزندان آیت‌الله فاطمی‌نیا مراسمی برگزار خواهد شد.

ازدواج محبوب‌ترین پیوند و طلاق نیز از مبغوض‌ترین حلال‌هاست

وی در بخش دیگر خطبه‌ها با اشاره به سواد زندگی، گفت: سبک زندگی صحیح به سواد زندگی مرتبط است.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه نهادهای زیادی در روی زمین وجود دارد که در میان آنها نهادی که بیش از همه در پیشگاه خداوند محبوب است، خانواده است، گفت: ازدواج محبوب‌ترین پیوند و طلاق نیز از مبغوض‌ترین حلال‌هاست.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرموده‌اند که در اسلام هیج بنایی محبوب‌تر و ارج مندتر از ازدواج نیست از این‌رو بحث تشکیل خانواده و فرزندآوری یک بحث مهم است.

آل‌هاشم تصریح کرد: در اثر تشکیل خانواده، آرامش حاصل می‌شود.

وی با گرامیداشت یاد استاد فاطمی‌نیا گفت: او در بحث خانواده نیز یک نمونه بود به طوریکه طبق گفته فرزندش او هیچ وقت بدون پسوند محبت‌آمیز با همسرش صحبت نمی‌کرد و در خانه برهیرهمسرش فرمان صادر نمی‌کرد و با احترام برخورد می‌کرد.

وی ابراز کرد: کتابی مبنی بر اینکه «ایران جوان بمان» از جمله کتاب‌های مورد تاکید است که توصبه به خواندن آن می‌کنم.

آیا دولت رئیسی در حال تجربه یارانه ای دولت احمدی نژاد است؟

 

 

صدای پیر شدن ایران به گوش می‌رسد

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: مسوولان ادارات، نهادها یک‌ برنامه تشویقی بگذارد و برای کارمندهایی که فرزندآوری می‌کنند، تشویقی دهند.

وی با تاکید به مساله جمعیت، گفت: جمعیت جوان کشور در حال کاهش است و از آن می‌ترسم که به جایی برسیم که علاجی نداشته باشد.

خطیب نماز جمعه تبریز ادامه داد: در سقوط میانگین هر کودک به ازای هر خانم از شش به یک رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۳/۹ درصد در ۶۵ به کمتر از یک درصد رسیده است که البته در سال ۱۴۲۰ به صفر یا منفی خواهیم رسید.

آل‌هاشم گفت: در سال ۹۹ میزان موالید کشور کمترین میزان در صد سال اخیر رسیده است. این یک خطر است؛ چراکه کمتر از ۱۵ نوزاد به ازای هر یک هزار نفر جمعیت که حدود ۲۵ درصد تولد کمتری وجود داشته است.

وی متذکر شد: ایران دارای رتبه سه جهان در سرعت رسیدن به مرزهای سالمندی قرار گرفته‌داست.

امام جمعه تبریز گفت: تبدیل شدن به کشوری که سالمند قطعی در ۳۰ سال آینده را پیش رو داریم؛ جمعیت کل کشور وارد فاز سالمندی شده است و در حال حاضر ۴۰ درصد در بازه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال قرار دارند.

وی اضافه کرد: ترکیب نمودار جمعیتی تا ۱۴۳۰ تغییر خواهد یافت و به عبارت دیگر جمعیت ایران پیر خواهد شد که تبعاتی از قبیل کاهش سهم جمعیت جوان و افزایش بیماری و ناتوانی سالمندان را در پی خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.