داستان شکست استارت‌آپeToys

استارت‌آپ eToys در سال ۱۹۹۶ به‌عنوان یک شرکت ایده‌پرداز در زمینه تولید محصولات سرگرمی کودکان در لس‌آنجلس کالیفرنیا تاسیس شد و مراکزی برای پخش محصولات خود در سواحل غربی و شرقی ایجاد کرد، سال ۱۹۹۷ وب‌سایت این شرکت شروع به کار کرد. eToys علاوه‌ براینکه در قالب فروشگاه اینترنتی به خرده‌فروشی محصولات کودکان (اسباب‌بازی، کتاب، نرم‌افزار، فیلم، موسیقی و محصولات مخصوص نوزادان) می‌پرداخت، محتوا و خدمات اجتماعی را هم در اختیار والدین، به‌خصوص والدین کم‌‌تجربه و هم‌چنین بزرگسالانی قرار می‌داد که قصد خرید برای بچه‌ها را داشتند، از جمله مرور محصولات، پیشنهادهای دیگران، یادآوری تاریخ تولد، فهرست آرزوها، کادوی تولد، خدمات پیش از فروش، اخبار محصولات و خدمات پشتیبانی قبل و بعد از خرید.

در سال ۱۹۹۹ سهام اولیه‌ شرکت هریک به ارزش ۲۰ دلار به‌صورت عمومی عرضه شد و استقبال خوبی هم از آن شد. اما اوضاع آن‌چنان که باید، خوب پیش نرفت. با وجود آنکه شرکت نام خود را مطرح کرده و تبدیل به برندی مشهور و نخستین منبع آنلاین فروش اسباب‌بازی شده بود، اما یک اشتباه بزرگ هم مرتکب شد، آنها وارد کسب‌وکار شده بودند، بدون آنکه منابع مالی لازم را برای روز مبادا و رکود در بازار خرده‌فروشی داشته باشند. به ‌همین خاطر وقتی که برخلاف انتظارات، کریسمس ۲۰۰۰ فروش آنها افزایش چندانی پیدا نکرد، زمین خوردند؛ چراکه ترازنامه مالی‌شان قدرت مقابله با چنین ضربه‌ای را نداشت. در همان کریسمس، شرکت از تحویل برخی اسباب‌بازی‌ها بازماند، همین مساله خوش‌نامی‌اش را زیر سوال برد و ارزش سهام آن را که تا سه ماه قبل به اوج خود یعنی ۸۴ دلار رسیده بود، با ۷۰ درصد سقوط مواجه کرد.

در مقابل رقیب اصلی این شرکت؛ یعنی Toys R Us تابستان همان سال، در اقدامی هوشمندانه با آمازون شریک شد.- آمازون فعالیت‌های وب این فروشنده اسباب‌بازی را میزبانی می‌کرد و شرکت در عوض اسباب‌بازی‌ها را تامین می‌کرد- این اقدام به هر دو طرف کمک کرد که شرایط سخت، رکود اقتصادی و فروش ضعیف فصل تعطیلات را تاب بیاورند. در آن زمان این اتفاقات حتی برای مدیران eToys هم درس عبرت نشد و آنها کاهش فروش کریسمس خود را به ‌حساب امری زودگذر گذاشتند، اما این ‌طور نبود و شکست‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شدند، آن‌قدر که در نهایت eToys را از پا انداختند. مارس ۲۰۰۱، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که KB Toys بخش اعظمی از دارایی‌های eToys را طی اعلام روند ورشکستگی در ازای ۵ میلیون دلار خریداری کرده است.وب‌سایت eToys هم توسط موسسه eToys Direct Inc -یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی پارنت– بازگشایی شد و به بازاریابی اسباب‌بازی‌ها با همان نام قدیمی در وب‌سایت و همچنین کاتالوگ‌های چاپ‌شده ادامه داد. ۲۲ دسامبر ۲۰۰۸، شرکت پارنت هم به ‌همراه زیرمجموعه‌اش ازجمله eToys Direct اعلام ورشکستگی کرده و وب‌سایت را در فوریه ۲۰۰۹ به Toys R Us

فروخت.تحلیلگران معتقدند که سقوط سریع eToys نتیجه‌ برنامه‌های جاه‌ طلبانه و بلندپروازانه‌ شرکت و فضای نامناسب سرمایه‌گذاری بود که بهار سال ۲۰۰۰ آغاز شد و بسیاری از شرکت‌های اینترنتی را از پای درآورد.

 داستان شکست استارت‌آپ Ecast

Ecast با استفاده از ترکیب تاثیر فردی لمس‌کردن و قدرت تعامل و هدف ‌گیری اینترنت، دسترسی بی‌‌نظیری به بازارهای خارج از خانه را برای مشتریان خود به ارمغان آورده و تعریف جدیدی از نحوه  سرگرمی، آگاهی و مشارکت مشتریان را ارائه داده بود.

این شرکت رسانه‌‌ای چندین سرویس تعاملی داشت. سرویس Jukebox که مبتنی بر مکان مورد نظر، تبلیغات، موسیقی، بازی و اطلاعاتی را به مراکز تفریحی در آمریکا ارائه می‌داد. Smart Solution یک پلت‌فرم نرم‌افزاری تاچ‌اسکرین بود. Smart Mall محتوای به  روز و کارشناسی در مورد آخرین برندها و مدها را به مشتریان ارائه می‌داد و Smart Transit که یک سرویس محتوایی و تبلیغاتی بود.

اواخر سال ۲۰۰۱ شرکت درگیر دعوایی حقوقی با Touch Tunes بر سر امتیازنامه‌ فعالیت‌‌های خود شد. هر یک از این شرکت‌‌ها دیگری را متهم به تجارت غیرعادلانه، تخلف و فریب‌دادن مشتریان شرکت دیگر و سلب اعتماد از آنها می‌کردند. این دعوا در نهایت به توافق دو شرکت و بازپس گیری شکایتشان انجامید.

سپتامبر ۲۰۰۵، دادستان کل ایالات متحده، طبق قانون ضد انحصار مدنی، علیه Ecast و گروه موسیقی NSM اقامه‌ دعوا کرد. طبق این شکایت، توافق سال ۲۰۰۳ میان شرکت‌های مذکور، نقض ماده یک قانون ضد انحصار بود، چر اکه طبق موافقت‌نامه‌ میان این دو شرکت، NSM تنها اجازه‌ تولید سخت ‌افزار برای Ecast را داشته و در قبال گرفتن پول اضافی از این شرکت، از اجرای برنامه‌‌های دیگرش برای ورود به بازار آمریکا منع شده بود. به حکم دادستان کل، دو شرکت به این قرارداد غیررقابتی پایان دادند.

سال ۲۰۰۹، کوهن -مدیرعامل شرکت- متهم به فریب‌دادن سرمایه ‌گذاران و گرفتن بیش از ۲۸ میلیون دلار از آنها شد، چراکه ادعا کرده بود مایکروسافت قصد خرید شرکت را دارد و آنها به این امید اقدام به خرید سهام کرده بودند. آگوست ۲۰۱۰، کوهن با حکم هیات منصفه‌ عالی فدرال، به اتهام ۱۵ فقره کلاه‌برداری اینترنتی، ۱۱ فقره پول‌‌شویی و ۳ فقره فرار مالیاتی بازداشت و در نهایت حبس شد.

اول مارس ۲۰۱۲، Ecast درپی متوقف ساختن شبکه‌ Jukebox به کار خود پایان داد. پس از آنکه شرکت از جذب سرمایه کافی جهت ادامه فعالیت‌های خود بازماند، هیات‌مدیره رای به توقف فوری فعالیت‌‌ها داد. کمی بعد تلفن‌ها و ایمیل شرکت بسته شدند. به‌دنبال توقف خدمات Ecast، شرکت شبکه‌ سرگرمی AMI و شبکه‌های تعاملی TouchTunes اعلام کردند که برای مشتریانی که به خدمات Ecast دسترسی ندارند، امکاناتی را جایگزین خواهند کرد. به جز دعوای حقوقی و قراردادهای غیرقانونی علت اصلی سقوط این شرکت اتهامات وارده به مدیر عامل و تخریب وجهه قانونی شرکت و ناتوانی شرکت از جذب سرمایه بیشتر به علت از دست دادن اعتماد سرمایه‌گذاران بود.

منبع: ecomotive.ir