مشکل کمبود روغن از کجا ناشی شده است؟

رئیس سازمان بسیج اصناف گلستان گفت: متأسفانه بخش زیادی از روغن ورودی به استان گلستان توسط صنف و صنعت بلعیده شده و از سبد خانوار خارج می شود.

ابراهیم مهقانی از برنامه ریزی منسجم برای رفع مشکلات و کمبودهای احتمالی در تأمین روغن خوراکی خبر داد و اظهار کرد: در حوزه روغن چند اتفاق مهم رخ داده که از جمله آنها جنگ اوکراین و روسیه است، از آنجایی که اوکراین خود بزرگترین تولید کننده شبکه دانه های روغنی در سطح جهان است وقوع جنگ اوکراین و روسیه در تأمین روغن بی تأثیر نیست.

وی به افزایش قیمت جهانی نهاده های مربوط به حوزه روغن کشی اشاره کرد و افزود: در سطح گلستان تعدادی از کارخانه ها دانه های روغنی را استحصال می کنند، این کارخانه ها برای تولید روغن باید روغن استحصال شده از دانه های روغنی را با مقداری از روغن پالم ترکیب کنند که پالم خود یک محصول وارداتی است و با توجه به وقایع اخیر در جهان، واردات این محصول با محدودیت هایی مواجه شد که خوشبختانه در هفته گذشته واردات این محصول انجام شد و  به زودی مشکل روغن پالم در کشور حل خواهد شد.

بخش زیادی از روغن ورودی به گلستان توسط صنف و صنعت بلعیده می‌شود/ اولویت نخست تأمین روغن خانوار

 رئیس سازمان بسیج اصناف گلستان با بیان اینکه اخیراً به اتفاق رئیس سازمان جهاد کشاورزی در کارخانه های روغن کشی حضور یافتیم و موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت، گفت: بخش زیادی از روغن ورودی به استان گلستان توسط صنف و صنعت بلعیده شده و متأسفانه از سبد خانوار خارج می شود.

وی با بیان اینکه دو کارخانه روغن کشی دانه های روغنی در گلستان با ظرفیت کمتر از ۱۵ درصد کار می کنند، تصریح کرد: در استان گلستان کارخانه ای که باید روزانه ۴۰۰ تن روغن تولید کند تنها روزی ۲۰ تن تولید می کند که این مسئله نیز بر تولیدی روغن تأثیرگذار است.

مهقانی با تأکید بر اینکه باید ارکان های اقتصادی استان گلستان چالش ها و موانع کارخانجات تولید روغن را برطرف کنند، متذکر شد: روغن صنف و صنعت باید جدا شود و اولویت نخست به روغن خانوار اختصاص یابد، از همین رو در حال حاضر تولید روغن در قوطی های بزرگ ممنوع شده چراکه ظرف های کوچک روغن برای صنف و صنعت به صرفه نیست و برای این بخش از ظروف بزرگ استفاده می شود.

دبیر قرارگاه ۱۷ ربیع الاول سپاه نینوای استان گلستان به شبکه توزیع روغن اشاره کرد و گفت: متأسفانه شبکه توزیع هنوز هم مشکلات خاص خود را دارد و بخشی از روغن ها به دست خانوار نمی رسد.

وی از راه اندازی مجموعه کاسبان امین در بسیج اصناف خبر داد و یادآور شد: حدود ۳۰۰ نفر از کاسبان امین که دوره های فقه بازار را گذراندند در این بخش به کارگیری شدند و مقرر شد از ظرفیت این دسته از افراد استفاده شود.

همیاران ناظر بسیجی بر تولید و توزیع روغن در گلستان نظارت می‌کنند

مهقانی از استقرار همیاران ناظر بسیجی خبر داد و گفت: این افرادبه صورت بازرس مستقر در کارخانجات روغن کشی و تولید روغن به کارگیری می شوند تا بر تولید، توزیع و انبارهای روغن نظارت می کنند، همچنین مقرر شد ورود و خروج روغن خام و محصول نهایی روغن از کارخانجات کاملاً باید مشخص شود و موجودی انبارهای آنها ثبت شده باشد و هر روز به دستگاه متولی گزارش شود.

 رئیس سازمان بسیج اصناف گلستان به شبکه سازی زنجیره پخش مویرگی تا سطح روستاها به همت بسیج اصناف و مجمع کاسبان امین اشاره کرد و افزود: استفاده از شبکه روستابازارها در شرکت های تعاونی موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه «بازارگارد» «بیتامین شاپ» و «سمن شاپ» سه فروشگاه اینترنتی در استان گلستان هستند که اقلام خوراکی از جمله روغن را با قیمت تمام شده و مصوب به فروش می رسانند، گفت: باید به فروشگاه های زنجیره ای بزرگ توجه شود چراکه با توجه به صدور فاکتورهای به روز و لحظه ای، ورود و خروج روغن مشخص می شود لذا به فروشگاه های زنجیره ای توجه ویژه ای خواهیم داشت.

مهقانی در پایان تأکید کرد: برای رفع مشکلات موجود مدیریت جامع در دستور کار قرارگاه ۱۷ ربیع الاول سپاه نینوای گلستان، قرارگاه امنیت غذایی و مسئولان اقتصادی و نظارتی استان گلستان قرار دارد تا روغن به راحتی در سبد خانوار قرار گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.