انتقاد از میزان تخصی بودجه فروردین‌ در دانشگاه تهران/ پرداختی اعضای هیات علمی از محل درآمدهای دانشگاه صورت گرفت

دکتر سید محمد مقیمی ضمن بیان این مطلب در خصوص همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم با وزارت بهداشت، گفت: دستور قاطع رئیس‌جمهوری برای قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وزارت علوم با حقوق اعضای هیات علمی غیربالینی وزارت بهداشت و همچنین تصمیم مدبرانه و قانون‌مدارانه معاون اول رییس‌جمهوری در زمینه اجرای قانون همسان‌سازی، برطرف‌کننده موانع در زمینه همسان‌سازی بود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: با توجه به قانون همسان‌سازی در قانون بودجه ۱۴۰۱ و تشکیل کمیته‌ای مستقل زیر نظر مستقیم معاون اول رئیس‌جمهور، به زودی معوقه حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه تهران مطابق احکام صادرشده پرداخت خواهد شد.

مقیمی همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه‌وبودجه در زمینه تامین اعتبار حقوق اعضای هیات علمی در فروردین ماه ۱۴۰۱، اظهار کرد: متاسفانه به دلایلی که علت آن برای ما روشن نیست، سازمان برنامه و بودجه از تامین اعتبار حقوق اعضای هیات علمی در فروردین ماه ۱۴۰۱ امتناع نموده و دانشگاه تهران را مجبور کرده که حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه تهران از محل اعتبارات مربوط به پژوهش‌های کاربردی و قراردادهای تحقیقاتی اعضای هیات علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شود. این پدیده نادر در سالی که مزین به عنوان دانش‌بنیان است، جای تعجب بسیاری دارد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: اعتبار تخصیصی سازمان برنامه و بودجه برای فروردین ۱۴۰۱ فقط برای پرداخت حقوق کارکنان دانشگاه کفایت می‌کرد و تقریباً صد درصد مبلغ حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه تهران از محل درآمد اختصاصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مجریان پروژه‌های کاربردی پرداخت شده است که امری بی‌سابقه محسوب می‌شود. این اتفاق عجیب در شرایطی رخ می‌دهد که دانشگاه تهران در پی دستور رییس‌جمهوری، در بازگشایی کامل حضوری دانشگاه‌ها پیشگام بوده است و برای امور جاری دانشگاه به شدت در مضیقه مالی قرار دارد.

مقیمی تاکید کرد: درآمدهایی که حقوق فروردین ماه ۱۴۰۱ اعضای هیات علمی از محل آنها پرداخت شده است، باید در راستای ماموریت‌های دانش‌بنیان و ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه هزینه و سرمایه‌گذاری شود، نه اینکه برای پرداخت حقوق و تامین هزینه‌های جاری صرف شود. 

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مخاطبان اصلی شعار سال ۱۴۰۱ (تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین) دانشگاه‌ها هستند، اظهار کرد: در حالی که ما در دانشگاه و پارک علم و فناوری به دنبال توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و افزایش چند برابری شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هستیم، ایجاد دغدغه در حوزه‌هایی نظیر پرداخت حقوق اساتید، مغایر کمک به نهاد دانشگاه جهت ایفای ماموریت‌هایش برای تحقق شعار سال است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تاکیداتی که رئیس‌جمهوری در نشست اخیر با اساتید دانشگاه‌ها برای رفع دغدغه‌ها و پیگیری مطالبات اساتید داشتند، گفت: رئیس‌جمهوری در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه‌ها تاکید کردند که حفظ کرامت و منزلت اساتید دانشگاه در کشور یک وظیفه همگانی است. در پی این حمایت صریح رئیس‌جمهوری، حداقل انتظار از زیرمجموعه‌های اجرایی این است که تامین منابع حقوق اساتید را به برداشت از درآمدهای حاصل از قراردادهای پژوهشی دانشگاه ارجاع ندهند.

وی افزود: با وجود تاکیدات صریح رئیس‌جمهوری درباره حفظ کرامت و منزلت اساتید و همچنین ضرورت شتاب گرفتن رشد علم و فناوری در کشور، اما  متاسفانه در بخش‌هایی شاهد هستیم که نه تنها کمکی برای تحقق این تاکیدات و ضروریات صورت نمی‌گیرد، بلکه مانع‌تراشی‌هایی هم انجام می‌شود. با این حال، همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند "در دفاع از جامعه نخبگان و حرکت علمی کشور تا نفس دارم ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد"، ما نیز به عنوان سربازان ولایت در خط مقدم علمی، در مقابل تصمیمات آگاهانه یا ناآگاهانه افرادی که مانع حرکت علمی کشور شوند، با تمام وجود خواهیم ایستاد.

دکتر مقیمی در پایان گفت: با توجه به حمایت‌های رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور و اقدامات جهادی و انقلابی وزیر علوم، امیدواریم موانع موجود هر چه سریع‌تر برطرف شود و با احیای موضوع استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه کشور، مدیریت کارآفرینانه در نظام آموزش عالی کشور برای تحقق دانشگاه کارآفرین مورد عنایت قرار گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.